Verdens mest solgte får to viktige nyheter

Se video: I 2015 kom dagens generasjon på markedet. Den har fått mye skryt, og regnes av mange som den beste utgaven siden den aller første.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ene handler om ytelser – den andre om rattet ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda MX-5 er en bil som har vært populært helt siden den kom på markedet i 1989. Faktisk så populær at det er verdens mest solgte roadster!

Her handler det om en liten og lett cabriolet, som virkelig innbyr til aktiv og sportslig kjøring.

Og best av alt: Prisen er folkelig. I Norge starter moroa på 326.000 kroner. Det gjør at dette er en sportsbil for deg og meg – og ikke bare de rikeste.

I 2015 kom dagens generasjon på markedet. Den har fått mye skryt, og regnes av mange som den beste utgaven siden den aller første.

Men for 2019-utgaven er det likevel duket for noen utbedringer som mange kommer til å sette stor pris på.

Les våre tester av dagen Mazda MX-5 her

Mer krefter

I dag er MX-5 tilgjengelig med 131 og 160 hk. Begge to er kvikke og morsomme biler. Særlig om du velger manuell girkasse.

Men det er absolutt mest moro når du får den største motoren. Den sparker unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel hadde det vært moro å ha litt mer krefter tilgjengelig. Derfor passer det jo bra at Mazda har tenkt på akkurat det. Nå rapporteres det nemlig at 2019-utgaven av MX-5 får 184 hk.

En Mazda MX-5 helt utenom det vanlige

Dagens MX-5 er den første generasjon som også blir tilgjengelig med foldbart targa-tak. Foto: Broom
Dagens MX-5 er den første generasjon som også blir tilgjengelig med foldbart targa-tak. Foto: Broom

Raskere

Forskjellen på sprinten til 100 km/t mellom 131 og 160 hk-utgaven av MX-5 er faktisk et helt sekund. Fullt så stor forskjell blir det ikke mellom 160 og 181 hk. Men vi tipper den kommer seg ned på 6-tallet, i alle fall.

I tillegg til mer krefter, vil du kunne presse turtallet mer på den nye modellen. I dag går grensen på 6.800 o/min - 2019-modellen gir seg ikke før du kommer til 7.500 o/min.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Man fortsetter altså med selvpustende motor, og det er noe mange bilentusiaster setter pris på.

Rattet

Slik ser dagens MX-5 ut i cabriolet-utgaven. Foto: Broom
Slik ser dagens MX-5 ut i cabriolet-utgaven. Foto: Broom

Men det er altså ikke bare under panseret det skjer ting. Et annet viktig grep man tar, er knyttet til justering av rattet. Nå blir det endelig mulig å justere dette både i høyde og lengde. I en bil som er såpass trang, er det noe mange av oss vil sette pris på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har naturligvis testet både MX-5 cabriolet og RC-utgaven. Sistnevnte har foldbart targatak. Les mer om dette her.

Dette er den beste sportsbilen

Billig

På bruktmarkedet er det ganske bra utvalg av MX-5. Første generasjon biler får du helt ned i 20.000-40.000 kroner. Men da er det biler som trenger en del omsorg.

Andre generasjon starter på 70.000-80.000 kroner, med 126 hk.

Dagens generasjon MX-5 blir din fra rundt 250.000 kroner. Da med 131 hk-motoren. Her snakker vi mye nesten ny bil for pengene!

Les hva norske eiere synes om sin Mazda MX-5 her

(Artikkelen er først publisert på Broom)