UP: – Kunne sikkert tidoblet antallet mobil-bøter

UP ser ingen bedring av ulovlig mobilbruk. Håndholdt mobil reduserer oppmerksomheten like mye som promille over lovens grense. Foto: NTB scanpix.
UP ser ingen bedring av ulovlig mobilbruk. Håndholdt mobil reduserer oppmerksomheten like mye som promille over lovens grense. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uoppmerksomhet er årsak til ca. 30 prosent av alle ulykker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ser det alle, hver dag: Bilførere som holder mobiltelefonen tett til øret. Og andre som åpenlyst skriver meldinger mens de kjører.

Dette er ikke lov, og skaper fare for andre trafikanter.

– Uoppmerksomhet er en årsak i rundt 30 prosent av veitrafikkulykkene her i landet. Dette gjelder ikke minst ulovlig bruk av mobiltelefon. Vi vet at mobilbruk har forårsaket alvorlige ulykker, selv om det per i dag ikke finnes noen offisiell statistikk omkring dette. Vi frykter også at mørketallene her er kjempestore, sier UP-sjef Runar Karlsen til Broom.

UP advarer: Trøtte sjåfører risikerer streng straff

Tar 15 000 - 20 000 årlig

– Det er helt uforståelig at ikke alle som har anledning til dette, bruker Bluetooth-tilkoblingen i bilen sin. Dette har vært standard utstyr på de aller fleste biler i en årrekke allerede. Da er det vanskelig å forstå tankegangen når vi ser folk sitte med mobilen på øret, selv i biler som er helt nye, legger Karlsen til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvor mange kniper dere årlig for slik mobilbruk?

– Vi skriver ut 15.000 - 20.000 mobilbøter årlig, og jeg er sikker på at vi kunne ha tidoblet dette antallet om vi økte kontrollaktiviteten på atferd. Slik det er i dag, sjekker vi nok dette for lite. En bot på 1.700 kroner er kanskje også for lavt, men det kan fort bli vesentlig dyrere: Hvis mobilbruken er direkte årsak til en fatal ulykke, snakker vi fort om tiltale for uaktsomt drap, sier UP-sjefen, som innstendig ber folk tenke seg om en gang til før de bruker håndholdt mobiltelefon under kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer mot skummel trend bak rattet

Synderne fordeler seg jevnt

Ekstra ille er det når enkelte taster meldinger i fart. På denne typen overtredelser er menn fortsatt verstingene - men andelen kvinner er nok større på ulovlig mobilbruk enn for andre trafikklovbrudd, ifølge UP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
– Med økt kontroll kunne vi sikkert ha tidoblet antall mobilbøter, sier UP-sjef Runar Karlsen. (Foto: NTB scanpix).
– Med økt kontroll kunne vi sikkert ha tidoblet antall mobilbøter, sier UP-sjef Runar Karlsen. (Foto: NTB scanpix).

Teksting like ille som 0,8 promille!

Det er forbudt å bruke mobiltelefon til å tekste, lese e-post eller opp oppdatere statuser under kjøring. Som bilfører kan du bare bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale - og da må mobiltelefonen være håndfri eller plassert i holder.

Tilsvarende eller enda strengere regler finnes i de fleste land i dag.

Tester gjort i England og Australia bekrefter at mobilbruk under kjøring skaper like stor uoppmerksomhet som promille. En test som ble gjort av det britiske forbrukermagasinet "Which?" viste at sjåfører som tekster mens de kjører er like uoppmerksomme som sjåfører med 0,8 promille!

Bøter opptil 6.000 kroner

En tilsvarende australsk undersøkelse konkluderte med at selv lite krevende samtaler utført med håndfri mobiltelefon tilsvarte samme nivå som 0,2 promille. Krevende samtaler, og teksting, tilsvarte promille på henholdsvis 0,7 og 1,0 promille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er derfor ikke overraskende at det i de fleste europeiske land reageres med til dels høye bøter på bruk av håndholdt mobiltelefon. Aller tøffest er Italia. Blir du tatt med håndholdt mobiltelefon her, kan du risikere bot på opptil 6.000 kroner. Minstesatsen er 1.500 kroner. I tillegg blir det 3 prikker i førerkortet.

Også England og Spania har strengere reaksjoner enn Norge.

Tar du sjansen når du står i kø eller på rødt lys?

Les også:
Bli med i UP-bilen: Slik måler de råkjørerne
UP varsler: I år blir det flere fartskontroller

Denne saken ble først publisert i Broom.no