Meny

Fått feriepengene? Da bør du kjøpe bil!

Nå kommer feriepengene. Det er mye fint å bruke dem på, hvis du leter etter bil.
Nå kommer feriepengene. Det er mye fint å bruke dem på, hvis du leter etter bil.
Pass på før de plutselig blir brukt på ny sofa i stedet.

I disse dager er det klart for utbetaling av feriepenger igjen. Denne mystiske ytelsen fra arbeidsgiver, som ser ut til å komme som en raus gave ut av intet.

Nå er det selvsagt du selv som har jobbet for disse pengene også, de har bare blitt holdt unna din lommebok frem til nå. Men siden intet levende vesen vi kjenner helt klarer å forstå utregningen som ligger til grunn, bevares både den barnlige gleden og mystikken rundt den årlige utbetalingen.

Og det er noe magisk med disse pengene. Historien er full av eksempler på at i samme øyeblikk som de ramler tungt inn på en renskrapet lønnskonto, så kasseres pene og fullt fungerende sofaer som fungerte upåklagelig så sent som dagen før. Ergo bør du ha en plan før pengene kommer, for å unngå at de bare forsvinner.

Offisielle tall for årets feriepenger har vi ikke funnet, men flere steder på nettet tar man utgangspunkt i et feriepengegrunnlag på 475.000 kroner og 40.000 kroner bruttolønn per måned. Det skal gi et feriepengebeløp på 50.846 kroner. Det kan bety slutten for favoritt-sofaen din, og medføre en langhelg på Ullared dersom du ikke tar grep før noen andre i husholdningen gjør det.

Heldigvis kan du finne fine biler for denne summen. Og en ny bil har de fleste behov for. Her er noen eksempler.

(Saken fortsetter under)

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

2009 Fiat 500, kr. 50.656,-

Blant de moderne retro-bilene føler vi ofte at Fiat 500 kommer litt i skyggen. Mini og Beetle er liksom de som ligger fremst i folks bevissthet. Det er litt synd, ikke minst når man tenker på hvor mange kult oppdressede versjoner som finnes av 500-en.

Se annonsen her

Bilen vi her har funnet er riktignok en ganske sobert utseende utgave, uten sterke farger og utagerende fartsstriper. Men i klassisk hvitt ligner den veldig på alle de gamle Fiatene som fylte norske veier på 1960-tallet, og hvitt passer også meget godt på det som kanskje er det aller mest sjarmerende av alle retrobil-interiørene. Her er det gammeldags bakelitt-følelse all the way.

Glasstak gir en følelse av luksus, og med bensinmotor og små utvendige mål passer Fiaten godt, enten du bor på landsbygda eller innenfor tallrike bomringer i en by. Lav kjørelengde skulle også tilsi at du har sjarmerende småbil i mange år fremover.

Les også:  Det blir ikke stort mer retro enn Chevrolet HHR

(Saken fortsetter under)

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

2002 BMW X5, kr. 50.594,-

Hadde du tenkt å bruke feriepengene på å gamble litt, så kan vi spare deg for reiseutgiftene her. De første årgangene av BMWs etterhvert så trofaste grom-SUV X5 var vel ikke akkurat feilfrie, selv om de hadde mange kvaliteter som fikk folk til å kjøpe dem likevel.

Se annonsen her

Eksemplaret vi har funnet er da heller ikke feilfritt. Tvert imot trenger den ny girkasse, noe som allerede i utgangspunktet krever at du har en solid sum igjen av forrige lønning, og du må også gjøre en jobb på bremsene med deler som følger med i handelen. Det positive er at hvis du er nevenyttig, har du her hobbysysler for hele sommerferien.

Kilometerstanden er beskjeden, alderen tatt i betraktning, og helt og greit karosseri sammen med ny turbo og diverse annet teller positivt. Også første generasjon X5 er en herlig bil å kjøre når den er i orden, så må du bare avgjøre selv om du tør å ta sjansen på at ikke mye mer dukker opp.

Les også:   Brukt SUV – bør man velge Volvo eller BMW?

(Saken fortsetter under)

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

2007 Mercedes A150, kr. 50.656,-

Det å sette seg opp i bilen i stedet for å sette seg ned i den, er noe flere og flere prioriterer. Da må man gjerne se i retning av crossovere eller små SUVer, men det finnes alternativer. Den siste oppdateringen av den «opprinnelige» Mercedes A-klassen er en av dem.

Se annonsen her

Disse bilene ble fort veldig gamle da nye A-klasse kom som en lekker og langt mer tradisjonelt bygget småbil. Men få biler gir så god følelse av innvendig plass innenfor beskjedne ytre mål som disse bilene, og kjøreegenskapene bærer fortsatt preg av at Mercedes-teknikerne måtte kaste seg rundt og kompensere skikkelig for at den aller første utgaven veltet i den berømte «elg-testen».

Eksemplaret vi har funnet har bensinmotor, slik de fleste i dag ønsker at kompaktbiler skal ha. Den har manuelt gir, noe som slett ikke er uvanlig akkurat på A-klasse, selv om Mercedes-kjøpere generelt gjerne vil ha automat. Men dette er også en bil som burde være aktuell for folk som ikke tradisjonelt vurderer Mercedes, men som mer enn noe annet prioriterer praktisk bruk, høy kjørestilling – og en meget beskjeden kilometerstand. Her bør det være mye bil igjen.

Les også:  Denne solgte godt til kunder som ikke så hvor stygg den var

(Saken fortsetter under)

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

1992 BMW 520i, kr. 50.548,-

«Bruksveteran» er blitt et begrep i Norge etter at veteranbiler fikk fordelaktige vilkår, og etter at veteranene ble så moderne at de faktisk kan fungere som vanlige nummer to-biler. Det er dog et belastet begrep, mange er med all grunn bekymret for at utbredt daglig bruk av slike biler på sikt skal ødelegge for de mange som har slike biler for å hygge seg med dem ved begrenset bruk.

Se annonsen her

Vi har full forståelse for bekymringen, samtidig vil alle tjene på at veteranbiler en gang i mellom kan brukes til å kombinere nytte og hygge. Her er en bil som burde passe ypperlig til det. Fine utgaver av BMWs en gang så populære E34-generasjon av 5-serien er så godt som borte fra trafikkbildet, men bør stå foran en renessanse når de nå i løpet av få år innlemmes i veteran-folden.

Denne har gått lite, ikke sett snø på mange år, og virker ganske befriet fra bakgårdsmodifiseringer påført av velmenende men ikke alltid så kyndige eiere. En rimelig original og grei kandidat for en fremtidig veteran-tilværelse, med andre ord, og dessuten med den viktige oppgraderingen med 24-ventilers motor og diverse annet som kom noen år ut i E34-generasjonens livsløp.

Les også:  Mercedes w124 – selveste «taxikongen» – er blitt veteranbil

(Saken fortsetter under)

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

2004 Mazda RX-8, kr. 50.594,-

Går det da ikke an å finne noe som virkelig får blodet til å bruse for denne summen, tenker du kanskje? Og joda, du kan få sportsbil for pengene, også. En ganske sær og vilter en, til og med. Men du må ta noen utfordringer med på kjøpet.

Se annonsen her

Det er lett å tro at det har med motoren å gjøre. Mazda holdt seg trofast til Wankel-konstruksjonen i sine RX-biler, så også i RX-8. Selv om de ble bedre og bedre etterhvert, oppnådde man vel aldri hverken påliteligheten eller bensinforbruket som man kunne fått med en vanlig stempelmotor. Her er imidlertid motoren skiftet for ikke veldig lenge siden, så mekanisk burde det være håp.

Til gjengjeld må du gjøre en jobb med rust i skjermkanter, noe som ikke er uvanlig på Mazdaer fra denne perioden. Og det som virkelig gjør denne bilen til et spennende prosjekt, er at elektronikken spøker. Motorlampen lyser, og det er sjekket opp på verksted, er den kryptiske beskrivelsen i annonsen. Om det betyr at de bare har sjekket og funnet ut at lampen lyser, eller faktisk også vet hvorfor, har en viss innvirkning på om dette er et lovende sportsbil-kjøp eller ikke…

Les også:   Mange har ventet LENGE på en ny wankel-sportsbil fra Mazda

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært