Denne bilen har to personligheter
Prøvekjørt: Og begge to er fantastiske – på hver sin måte.
Jeg husker følelsen nesten som det var i går: Jeg dundrer nedover langstrekka på Estoril Racetrack i Portugal – og ser i headup displayet at farten er 260 km/t.
Når jeg hogger inn bremsene, biter det så jeg lurer på om jeg har truffet en usynlig vegg. Svingen går nesten ubegripelig stabilt. Styringen er sikker og presis.
Bilen finter seg gjennom svingene med en teknikk, smidighet og styrke som kun Portugals egen nummer 7, Cristiano Ronaldo, kan gjenskape.
Les hele inntrykket av BMW M5 fra Portugal-testen her
M5 – kort og godt
Men nei, jeg sitter ikke bak rattet i en racerbil. Dette er en familiebil – en diger, firedørs sedan!
På bakluka står det en enkelt bokstav – etterfulgt av tallet 5. Befriende kort og greit, sammenlignet med E 63 AMG S 4Matic+ – som er betegnelsen på hovedkonkurrenten fra Mercedes.
M5 er en modell BMW ikke gjør noe halvveis med. Den er hard core – og elsker banekjøring. Men, skal det vise seg, den er god for mye mer enn det ...
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette kaller vi heftig stasjonsvogn
Hva er nytt?
Vi har fått hendene på bil nummer 1 av totalt 400 produserte First Edition-modeller. Jepp, det er sånt drømmer er laget av!
Og endelig får vi teste den hjemme på norske veier. Hvordan fungerer en slik bil i hverdagen?
Brukt BMW M5: Nå begynner den å bli billig
Hva er styrker og svakheter her?
M5 er en bil som gjør alt. Den kan dundre nedover en racerbane, med ren bakhjulsdrift og røyklegge hele nærområdet. Etterpå kan du sette den i komfort-modus når du kjører hjem med familien.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvis du vil, kan du trekke både campingvogn og båthenger (opptil 2 tonn), og stikke til fjells, om du ønsker det. Firehjulsdriften sikrer framkommeligheten.
Etter å ha kjørt denne bilen på portugisiske motorveier og Estoril Racetrack, er det litt spesielt å teste den i Norge. Rett og slett fordi den er brutalt overmotorisert i forhold til norske fartsgrenser. Du rekker jo knapt å få opp turtallet i førstegir, før nesten alt av fartsgrenser er brutt!
Artikkelen fortsetter under annonsenFrasparket er heftig helt fra starten, men mest imponerende når du merker at det bare fortsetter og nesten tiltar, etter hvert som farten øker.
En annen ting som imponerer er plass og komfort. Nye 5-serie har tatt et langt steg mot å bli mest komfortabel i klassen. Her velger du selv oppsett, og hvor stramt det skal være. M5 er hardere enn en vanlig 5-serie, men likevel svært stille og komfortabel.
Negativt: Du må lete litt for å finne noe her! Men skal vi pirke og være litt nostalgiske: Vi savner turtallsjaget du fikk i M-motorene før turboen fikk innpass. Hvem kan for eksempel glemme V10-en i E60/61-generasjonen?
Tidenes raskeste BMW utsolgt i Norge på et blunk!
Hva koster den?
Prisen starter på rundt 1,6 millioner kroner. AMG E 63 4Matic+ koster deg rundt 45.000 kroner mer. Men i denne sammenheng blir det småpenger, og neppe avgjørende for hvilken av de to du velger.
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi RS6 Performance, som kun leveres som stasjonsvogn, er billigst. Men du nærmer deg 1,6 millioner her også.
Artikkelen fortsetter under annonsenPS: Verdt å nevne at lakken på testbilen koster 40.000 kroner ekstra ...
Denne klassikeren kan være en god investering
Hvem er konkurrentene?
Først og fremst er det Audi RS6 Performance og Mercedes AMG E 63 4Matic+.
RS6en er superrask isolert sett, men likevel noe tregere enn de to andre (0-100 km/t på 3,7 sekunder). Og siden den snart skal erstattes, er den unnskyldt for å være litt "bakpå" i dette selskap.
E 63-en er imidlertid helt på høyden med M6-en. Ja, faktisk opplever vi den som enda litt mer brutal, både i lydbilde og askelerasjon. Sistnevnte er nok imidlertid bare en følelse – for disse bilene er nøyaktig like raske til 100 km/t (på papiret): 3,4 sek.
Nye BMW M5: Aldri har den vært råere!
Vil naboen bli imponert?
Gjett om! Testbilen vår er matt rød (eller BMW Individual Frozen Dark Red Metallic som er det fulle navnet), med sorte felger og gullfargede bremsekalipere. Ja, jålete skal det være.
Artikkelen fortsetter under annonsenDu skal være rimelig lite bilinteressert for å ikke glane lidenskapelig på den doningen her!
Dette var verdens raskeste sedan
Broom mener:
For en bil! Det er bare å bøye seg dypt i støvet, for det BMW har klart å få til her.
I dag er det to biler i denne klassen som rager høyere enn de andre – og det er nettopp M5 og E 63 AMG S 4Matic+. Begge disse bilene er nesten utenomjordisk bra!
Utfordringen til BMW i Norge, er at de kun lager M5 som sedan. Både Audi og Mercedes tilbyr sine verstingmodeller som stasjonsvogn – og vi vet at det er mange som savner M5en med bakluke ...
Artikkelen fortsetter under annonsenHva mener eierne?
Foreløpig har vi bare en omtale av BMW M5 i Brooms bilguide . Vi vil gjerne ha flere – så hvis du eier en slik bil (ny eller gammel), så gå gjerne inn og skriv hva du synes om bilen.
Visste du at:
– Det kommer en spesialversjon av M5! Competition-utgaven får 625 – og skal dermed klare 0-100 km/t på 3,3 sekunder ...
Artikkelen fortsetter under annonsen– På bruktmarkedet kan du få forrige generasjon M5 fra rett over 600.000 kroner!
– Fjerner du fartssperren på M5en, går toppfarten fra 250 til 305 km/t!
Slik skal BMW terge konkurrentene
BMW M5
Motor: 4,4-liter V8 Effekt: 600 hk / 750 Nm 0-100 km/t: 3,4 sek. Toppfart: 250 km/t (sperret) Forbruk: 1,05 l/mil Bagasjerom: 530 liter Vekt: 1.855 kg Lengde x bredde x høyde: 496 x 190 x 147 cm Pris: Fra 1,6 millioner kroner. Pris testbil: 2,11 millioner kroner
Dette er et av de beste BMW-kjøpene akkurat nå
Les også:
BMW X5 blir drømmebil for mange nordmenn
BMW varsler tidenes modelloffensiv
BMW spøkte med det – Lada bare gjorde det
Denne saken ble først publisert i Broom.no