Solgte ni luksusbiler på tre timer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å selge er lett, om varen er tilstrekkelig etterspurt. Det får de fleste som tilbyr siste generasjon av elbiler for tiden erfare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Kapital:) – Det er litt gledens dager nå, forteller daglig leder i Sandven Gruppen, Trond Sandven. På et kveldsarrangement på Kokstad i Bergen solgte han nylig ni stk. I-Pace i løpet av tre timer.

Modellen er Jaguars helelektriske SUV, som konkurrerer med Audis e-tron og Tesla Model X.

– Dette er en helt annen verden. Dette er ekspedering av kunder. De har lest seg opp og kan alt om bilen fra før. De etterlater seg heller ingen innbyttebil. Jeg har aldri opplevd
maken, sier Sandven, som har solgt luksusbiler, nye og bruktimporterte, i over 20 år.

Foto: Trond Sandven
Foto: Trond Sandven

Les også: Vi har kjørt Jaguars nye elbil

– Salget går som en drøm

Totalt har han 300 bestillinger på Jaguars nye elbil, som har en snittpris på 750.000 kroner. Leveringene til kundene begynner allerede i august i år.

– Dette er den første premium elbilen som er levert i Norge, og med den prisen og det designet, så går salget som en drøm. Men det er naturligvis incentivene fra regjeringen som er hovedgrunnen til at folk kjøper den, ikke fordi de tenker så veldig mye på å redde miljøet, vedgår Sandven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Får dere nok biler fra fabrikken?

– Ja. Jaguar Norge har fått 1.500 for tildeling i 2018, og en stor pott for neste år. Norge er et prioritert land for disse bilene, så dette skal vi få til, sier Sandven, som godt kan trenge noen år med solid bunnlinje. Sandven Gruppen tapte mange millioner på omstruktureringer for noen år tilbake.

– Vi solgte ut en del av virksomheten der vi tok endel tap, og vi har nå rendyrket det vi har holdt på med i mange år. I fjor var et greit år med fem millioner kroner på bunnlinjen, og 2018 ser meget lovende ut, avslutter Sandven.

Allerede i midten av april hadde den norske importøren solgt 1.000 biler.

Les også: Priset for Tesla-krig

Artikkelen ble først publisert på Hegnar.no.