NAF: To ting gjør at mange dropper elbil

Bedre tilgang på lading vil åpne for at flere kan skaffe seg elbil, slik politikerne ønsker
Bedre tilgang på lading vil åpne for at flere kan skaffe seg elbil, slik politikerne ønsker Foto: NAF / Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget ligger rundt 11.400 etter skjema i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år er det solgt rundt 16.000 nye elbiler. Elbilsalget vokser, men ikke raskt nok til å nå myndighetenes mål, viser beregninger fra NAF.

– Folk er motiverte til å kjøpe elbil, og det er lange ventelister på de mest attraktive modellene. Men bilenes rekkevidde og tilgang på trygg lading er fortsatt et hinder for mange, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Derfor bør mange fortsatt velge dieselbil

Selges ikke nok elbiler

– Det må selges 5.500 nye elbiler hver måned i år for at politikerne skal nå målet om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler fra 2025. Så langt i år ligger salget på 3.200 per måned. Det betyr at vi ligger rundt 11.400 elbiler etter skjemaet i år.

Bare elbiler fra 2025? Nei, det tror vi ikke på!

Plusser man bruktimporten av elbiler på nybilsalget, blir tallene noe bedre. Elbiler utgjør for tiden om lag 50 til 60 prosent av all bruktimporten. Mange av dem er bare gått noen få kilometer og er i praksis nye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fortsatt mangler vi likevel mer enn 1.000 elbiler i måneden på å nå de målene som er satt. Tallene burde uroe politikerne, sier Sødal.

Alt for få ladere

I en fersk undersøkelse gjort for NAF av InFact, svarer 48 prosent at rekkevidde eller tilgang på lading er hovedhinderet for at de skaffer seg elbil.

– Rekkevidden på bilene som kommer framover blir svært god. Derimot tror jeg ikke politikerne helt skjønner lade-alvoret. Det bygges langt fra nok ladere. Det må bygges 1.600 hurtigladepunkter bare i 2019, viser våre beregninger. Det er like mange hurtigladere som det finnes i dag til sammen, sier han.

Her er bilen som virkelig startet elbil-suksessen

Må stilles strenge krav

Nullmoms på hjemmelader og parkeringsplasser med ladepunkter.

– I tillegg må vi få på plass strenge krav om ladeplass til parkeringsplass i alle nybygg. NAF har også tatt til orde for å på plass få et momsfritak på hjemmeladere slik at de som har muligheten kan installere effektiv og trygg lading hjemme, sier Sødal.

(Artikkelen er først publisert på Broom)

Kundene rømmer fra diesel – se hva vi kjøper i stedet