Slik har du aldri sett Norges mest solgte bil
Passer perfekt i hetebølgen vi opplever akkurat nå.
Andre generasjon av verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf, selger så det lukter svidd.
Allerede nå, er over 5.000 Leafer registrert på norske skilter. Og etter årets fire første måneder, ligger Leaf aller øverst på salgsstatistikken. Ja, selv den gamle bestselgeren som har tronet øverst i årevis, VW Golf, må se seg slått.
Se video: Her krasjtestes Nissan Leaf. (Saken fortsetter under videoen)
Men selv om den veldig raskt er i ferd med å bli et vanlig syn på veien, finnes det faktisk en helt spesiell variant som du garantert ikke finner maken til...
Og i den varmen vi opplever nå, er det nok noen som tenker at denne spesialbygde cabriolet-utgaven av Leaf kan være en god idé.
6 ting du bør vite om nye Nissan Leaf
(Saken fortsetter under bildet)
Overrasker
Vi skal lett innrømme at vi aldri så denne komme: At Nissan skulle kappe taket på en Leaf.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen det har de altså gjort. Si velkommen til Nisan Leaf Open Air, alle sammen.
Og det er naturligvis en god grunn til at de gjør det. Nei, det er ikke varmerekorden vi opplever her i Norge. Bakgrunnen er rett og slett at de nå har levert 100.000 eksemplarer av Leaf på hjemmemarkedet i Japan siden 2010.
Sånt er naturligvis verdt å markere.
Det har dukket opp et elbil-problem ingen vil snakke om
Neppe produksjonsmodell
Mest sannsynlig kan vi nok gå utifra at den toppløse Leafen forblir helt eksklusiv. Vi kan ikke helt se for oss at kundene skulle komme løpende for å kjøpe denne.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEt godt råd er derfor: Ikke hold pusten mens du venter på at denne skal dukke opp hos din lokale Nissan-forhandler.
Men det finnes planer om en tøffere utgave av Leaf, som vi faktisk har tro på. Nemlig en sporty Leaf Nismo, som ble vist som konseptbil i fjor.
Artikkelen fortsetter under annonsenNissans nye elbil blir en prisbombe
Mest design
Motor og drivverk forbli det samme som før, altså 130 hk. Men Nismoen får et barskere design. Den ser såpass tøff ut, at vi gjerne skulle sett at den kom i produksjon. Og det skal du ikke se bort ifra at skjer heller.
Nissan lover for øvrig "umiddelbar akselerasjon i alle hastigheter".
Det kan fort bety at bilen har fått et eget kjøreprogram, som er mer sporty enn det standardversjonen har. Sportsunderstell skal også være på plass. Stylingpakken skal gi større marktrykk, og dermed også bedre kjøreegenskaper.
Solgte 700 biler, bare den første dagen
(Saken fortsetter under bildet)
Over 500 kilometer
Andre generasjon Leaf kommer med to forskjellige batteristørrelser. Standard gir ca 380 km rekkevidde etter den offisielle NEDC-normen, mens Plus-utgaven skal gi over 500 kilometer.
Batteriene er også utviklet og forbedret, med blant annet bedre kjøling, samt raskere ladetid. Batteriene har fortsatt garanti på åtte år, eller 160.000 kilometer.
Artikkelen fortsetter under annonsenAller helst ville vi selvsagt hatt en utgave med litt ekstra pulver under panseret også – slik at ytelsene i Nismo-modellen stod litt bedre til utseendet. Så hvis noen i Nissan-ledelsen leser dette: Sett i gang å bole opp den snusfornuftige storselgeren deres!
Jens kjøpte Norges første Nissan Leaf
Saken ble først publisert på Broom.no