Meny

Fred er først i Norge – se hva han har gjort nå

Her er Fred Halvorsrød plassert mellom sine to BMW i8-er. Bilen til høyre er den nye – i8 Roadster. Den har også fått et helt spesielt personlig bilskilt. Foto: Privat
Og sjekk det personlige skiltet.

Fred Halvorsrød har alltid hatt et lidenskapelig forhold til BMW. Så da muligheten dukket opp for å bli en av Europas første kunder til å plukke opp en BMW i8, slo han til.

Og nå har han gjort det igjen!

Som aller første kunde i Norge, fikk han før helgen sin i8 Roadster. Altså cabriolet-utgaven av bilen han har i garasjen fra før.

– Jeg er så utrolig fornøyd med coupeen, at jeg måtte bare slå til og sikre meg cabrioleten også, gliser 46-åringen.

Her kan du lese om da han fikk coupeen i 2014

Rullestol ingen hindring

Du har kanskje lagt merke til at Fred sitter i rullestol. Han ble født litt over to måneder for tidlig, noe som førte til at han fikk Cerebral Parese og nedsatt funksjon i begge bein.

Han lærte å gå da han var tre år, da med krykker, og har vært gjennom diverse operasjoner. En av disse gikk ikke helt som planlagt, og han ble derfor sittende en stund i rullestol.

– På grunn av slitasjeskader i knærne, ble jeg anbefalt å bruke rullestol som avlastning, noe jeg har gjort siden.

BMW i8 Coupe ble raskt utsolgt

Håper å inspirere andre

Men det har han altså ikke tenkt å la stå i veien for å realisere sportsbildrømmene sine.

– Det meste av det praktiske lar seg løse – også for oss. Det handler mye om innstilling. Jeg håper egentlig at jeg kan inspirere andre i samme situasjon til å gjøre det samme. Vi må i alle fall ikke la rullestolen stå i veien for å kjøpe de bilene vi har lyst på, sier 46-åringen.

På CV-en sin har han en rekke heftige BMW-modeller. Blant annet en 650i og BMW M3.

– Helt spesielt skilt

Men det er ingen tvil om at i8en som ble anskaffet i 2014, har hatt en ekstra sterk innvirkning. Så da BMW bestemte seg for å kappe taket, og lage en cabriolet-modell, var han ikke vond å be.

– Jeg måtte bare ha den. Og at jeg er første kunde som har både coupeen og cabrioleten er jo litt morsomt da, gliser han.

Her er bilen til Fred på plass i garasjen – med de personlige bilskiltene på plass! Foto: Privat

Og siden han har sansen for litt moro og humor, bestilte han seg et helt spesielt skilt til nyervervelsen. Med dobbelt betydning.

– Det står I8MYLUV. Den kan leses som "i8 – min elskling". Eller, hvis man leser åttetallet som eight som uttales ate (spiste, red anm.) – at jeg spiste i8en min. Folk får tolke det som de vil, he, he.

Heftig BMW – det er bare èn hake

Mer lyd

Sist gang var han på plass hos BMW Welt og hentet bilen selv. Faktisk ble det den gangen en tur innom Nürburgring på veien hjem også.

Denne gangen ble nyanskaffelsen plukket opp hos Bilia Skøyen. Og han har allerede rukket å få kjørt nybilen sin en hel del.

– Den er fantastisk å kjøre. Jeg synes faktisk også at den ser enda bedre ut enn coupeen. Lydbildet er blitt justert og blitt enda råere – og følelsen av fart og frihet i den åpne utgaven er helt rå, understreker han.

Fargevalget er akkurat det samme som han har på coupeen: Sort lakk og sort skinn.

Fant Elvis` gamle BMW bortgjemt på en låve

Samme motor

For øvrig er ytelsene omtrent de samme – ettersom drivlinja er lik. Det vil si en såkalt systemeffekt på 374 hk – hentet fra en 3-sylindret 1,5-liters bensinmotor og en elmotor.

Rekkevidden er identisk med coupeen, nemlig 55 kilometer (målt etter NEDC-standarden).

0-100 km/t tar 4,6 sekunder. Sprintøvelsen tar med andre ord 0,2 sekunder mer enn coupeen, takket være at cabrioleten er noe tyngre.

Prisen starter på 1,5 millioner kroner – drøyt 150.000 kroner mer enn for coupeen.

Vår test av BMW i8: Får Teslaen din til å se ut som telefonkiosk

Saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært