EU-kommissær: Snart slutt for dieselbilene

EU-kommissær Elzbieta Bienkowska har ingen tro på at dieselmotorene vil klare å komme tilbake. Tvert imot mener hun de snart er ferdige i EU-markedet. Montasje: Scanpix.
EU-kommissær Elzbieta Bienkowska har ingen tro på at dieselmotorene vil klare å komme tilbake. Tvert imot mener hun de snart er ferdige i EU-markedet. Montasje: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er gårsdagens teknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselmotoren har vært under sterkt press de siste årene. En rekke negative oppslag har sammen med fallende salg gitt stadig sterkere inntrykk av at diesel er på vei ut i personbilene.

Skandalen der Volkswagen ble tatt for å bevisst ha jukset med utslippet fra dieselmotorene sine ble på mange måter et vendepunkt. Dieselgate slo ned som en bombe og har blitt en skikkelig hodepine for hele bransjen.

Nå faller dieselsalget kraftig. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselandelen i Norge var på over 75 prosent. I april i år var den nede i rekordlave 20 prosent. Og utviklingen går fort.

Snarlig død

Den samme tendensen gjør seg gjeldende i flere europeiske markeder. I Storbritannia falt dieselsalget for eksempel med hele 17 prosent i fjor, med den sterkeste nedgangen i andre halvdel av året.

Politikere i flere land jobber nå aktivt med å få ned salget av dieselbiler. En av dem som har markert seg sterkt er EU-kommissær Elzbieta Bienkowska fra Polen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med Bloomberg går hun veldig langt i å spå en snarlig død for dieselmotoren.

Les også: Kostbart: VW har kjøpt tilbake over 300.000 biler i USA

Elzbieta Bienkowska er EU-kommissær fra Polen og har sterke meninger rundt diesel og utslipp. Foto: Scanpix
Elzbieta Bienkowska er EU-kommissær fra Polen og har sterke meninger rundt diesel og utslipp. Foto: Scanpix

Ingen enkel sak

– Dieselbilene er ferdige. Jeg tror de vil forsvinne i løpet av noen år. Dette er gårsdagens teknologi, sier Bienkowska.

Hun mener Dieselgate-skandalen markerte et gjennombrudd her. Ikke bare for bransjen, men også for forbrukere og bilkjøpere:

– Det påvirket følelsene i samfunnet, rundt utslipp og renere biler, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv om sterke krefter tar til orde for at dieselbiler skal få begrensninger og forbud, er dette ingen enkel sak for EU.

Rundt halvparten av alle personbiler i EU har dieselmotor under panseret. Å fase ut alle disse er både komplisert og tidkrevende. Potensielt sett også dyrt, hvis man skal inn med incentiver.

Bienkowska mener likevel at de ikke har noe valg. Hun har heller ikke tro på at dieselmotorene kan bli veldig mye bedre enn de er i dag:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilen er fin og prisen gunstig, det er bare ett problem...

Jobbes intenst

– Folk har skjønt at vi aldri kan få helt "rene" dieselbiler, uten NOx-utslipp, sier Bienkowska.

Dieselmotorenes store utfordring er nettopp utslippene av nitrogenoksider (NOx). Dette er lokale utslipp, som er et betydelig problem, særlig i storbyer. Til gjengjeld slipper dieselmotorene ut mindre CO2, enn bensinmotorer.

For bilbransjen er dette en stor hodepine. De har investert store beløp i dieselmotorene og blir tvunget til å omstille seg mye raskere enn de selv ønsker.

Samtidig skjer det også ting på dette området. Det jobbes intenst med å finne løsninger som kan gjøre dieselmotorene mer attraktive igjen. En av dem kan komme fra gigantkonsernet Bosch som nå hevder de står foran et gjennombrudd.

Les også: Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under

Det jobbes intenst med å få ned utslippene fra dieselmotorene. Spørsmålet er om løpet uansett er kjørt.
Det jobbes intenst med å få ned utslippene fra dieselmotorene. Spørsmålet er om løpet uansett er kjørt.

Langt under kravene

De har utviklet et nytt rensesystem for dieseleksos som skal kunne få utslippene betydelig under det som blir lovpålagte krav fra 2020. Dette skal blant annet hjelpe bilprodusentene til å unngå potensielle bruksforbud for dieselforbud i europeiske storbyer.

Bosch påstår at den nye teknologien deres skal klare å fange opp nitrogenoksidene, og redusere utslippene av disse helt ned til 10 prosent av de kommende kravene. De hevder også at dette skal fungere ved kalde temperaturer. Det skal heller ikke kreve ny hardware.

Selskapet er i dag stor leverandør av dieselteknologi til en rekke av verdens største bilprodusenter, blant dem Volkswagen, General Motors og Fiat Chrysler.

Topp 3: Dieselverstinger du får til kupp-pris

Saken er først publisert på Broom.no