Når vanlig SUV ikke er stort nok

Her står den - klar til å finne på alle slags mulige sprell. Denne doningen lar seg ikke stoppe så lett.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men på ett område er Shaham faktisk ganske puslete.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Føler du at du aldri får brukt nok av eventyrlysten din, har alt for mye penger og ikke har klart å legge noen tilfredsstillende ferieplaner ennå? Da har du nå en unik mulighet til å slå tre fluer i en smekk!

Muligheten heter Shaman – og er bygget av russiske Avtoros.

Her kan du legge ut på et heftige eventyr i sommerferien, og kvitte deg med litt penger i samme slengen (akkurat hvor mye penger, vet vi imidlertid ikke).

Shaman er 6,3 meter lang – dermed har du også løst problemet med den alt for dype garasjen, som du ikke har visst hva du skal bruke til!

Les også: Her er en barsk SUV hvor man har tenkt litt annerledes

Åttehjulsdrift!

Shaman er altså gedigen. Og siden den er såpass stor, får du endelig realisert ønsket ditt om en bil som har mer enn sekshjulsdrift, også. Dette er 8x8 – intet mindre!

Ikke bare er det drift på hvert hjul, men hvert hjul kan svinge, også. Og med tanke på å skulle manøvrere rundt på litt andre steder enn fjern utmark, kan det komme godt med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ville imidlertid tenkt oss om to ganger, før vi satte kursen mot et vanlig norsk parkeringshus.

God bakkeklaring!

Bortsett fra trange gater og parkeringshus, er det imidlertid ikke lett å sette en stopper for denne doningen. I tillegg til åttehjulsdrift – har den enorme dekk og en bakkeklaring på svimlende 45 cm. Plutselig var ikke den dårlige kjerreveien opp til hytta noe problem, likevel.

Vi mistenker at Avtoros har helt andre ting enn miljø- og vektbesparelse i tankene når de bygget denne. Den kan bli opptil 4,8 tonn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne fra Mercedes er ikke småtteri, den heller

Artikkelen fortsetter under bildet.

Shaman er et amfibiekjøretøy – så vann er ingen hindring!
Shaman er et amfibiekjøretøy – så vann er ingen hindring!

Diesel

Du kan nok trygt anta at Miljøpartiet De Grønne vil se stygt på deg allerede før du har rukket å fortelle dem om dieselmotoren under panseret.

Likevel, de kan risikere å bli positivt overrasket. For her finner du nemlig en høyst ordinær firesylindret 3-liter på 170 hk!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nesten så en skulle tro at man hadde gått tom for midler, når motoren skulle bygges. For det er vitterlig ikke mye belage seg på, når vi snakker om denne typen monster-SUV.

Les også: Monica fikk bilder av super-SUV på test – i Norge

God plass

Innvendig skal vi ikke si at det er luksuriøst. Men du får skinnseter med brodert logo og opptil ni sitteplasser. Eller du kan velge varianten som har benker i stedet for stoler, da får du med deg mange flere.

Helst fremst, for seg selv, sitter «piloten». Han eller hun har et digert og heller «billig» ratt foran seg, analoge instrumenter og mulighet til å herje litt med hvilke dekk som skal sørge for framdriften i terrenget.

Det meste er egentlig laget for å være lett å bruke, lett å holde rent og lett å få med folk og utstyr i.

Vann og snø – ingen hindring

Her vises det fram hvilke vinkler Shaman kan takle - både oppover og mot siden. Det er henholdsvis 45 og 57 grader.
Her vises det fram hvilke vinkler Shaman kan takle - både oppover og mot siden. Det er henholdsvis 45 og 57 grader.

Shaman kommer seg fram i vann også. Den har "skrog" og en egen motor til å brukes i vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snø skal heller ikke være noe utfordring. Trykket i dekkene kan justeres, slik at den lettere komme seg fram på snø – og hvert dekk har uavhengig fjæring.

Ja, også er det verdt å merke seg at dieseltanken er på «det-burde-holde-i-massevis»-klassen, med sine 260 liter. Bare husk at oppgitt forbruk er 2,5 liter på mila.

Les også: Lada Niva – legenden den i andre enden av skalaen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.