Denne bilen kan bli en liten revolusjon

Ta en nærmere titt på Nissan e-NV200 i videoen over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Løser et betydelig problem i storbyene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir stadig større fokus på luftkvaliteten i de store byene.

Flere europeiske byer har innført restriksjoner for dieselbilene, det er ventet at dette etter hvert også vil ramme bensinbilene.

I stedet vil man legge til rette for elbiler i byene. De har ingen lokale utslipp, ved å skifte over til elbiler kan man få ned luftforurensningen betydelig.

Ingen alternativer

Så langt har mye handlet om privatbiler, men det ligger også et stort potensiale å få varebiler over til elektrisk drift. Der private i mange tilfeller kan benytte offentlig transport (eller gå/sykle), finnes det knapt alternativer for varelevering eller håndverkere. Da må det brukes bil.

Så langt har manglende rekkevidde vært det store ankepunktet mot de elektriske varebilene. Det er ikke lett å få gjort jobben effektivt hvis bilen hele tiden må lades. Det svarer Nissan på nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene

Artikkelen fortsetter under bildet.

310 kilometer rekkevidde gjør e-NV200 anvendelig for langt flere enn tidligere.
310 kilometer rekkevidde gjør e-NV200 anvendelig for langt flere enn tidligere.

Rekordhøy etterspørsel

De lanserer nemlig en oppgradert utgave av sin elektriske varebil e-NV200. Den har økt rekkevidden med hele 60 prosent i forhold til bilen den erstatter.

Varebilens nye 40 kWh-batteri gir en rekkevidde på 301 kilometer, bykjøring etter den såkalte WLTP-syklusen. Samtidig har førerne mulilghet til å forlenge dette kraftig ved hjelp av det europeiske nettverket med hurtigladere.

Kundeleveringene er nå i gang, og over 4.600 kunder har bestilt varebilen siden salgsstart i januar. Dette gjenspeiler også den rekordhøye etterspørselen Nissan opplever med sin nye Leaf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik går det i den første krasjtesten av nye Leaf

Artikkelen fortsetter under bildet.

Batteripakke og drivlinje er hentet over fra storselgeren Nissan Leaf.
Batteripakke og drivlinje er hentet over fra storselgeren Nissan Leaf.

Her er prisene

Nissan-anlegget i Barcelona har vært det globale produksjonsanlegget for e-NV200 siden 2014, og varebilen var fjorårets mestselgende, helelektriske varebil i Europa. Med over 8.000 solgte enheter, blir den oppgraderte varebilen i disse dager sendt ut til kunder i Europa og Hong Kong, og deretter Japan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunder kan velge mellom to ulike versjoner – e-NV200 varebil og e-NV200 Evalia personbil. Begge versjonene har et fleksibelt interiør som lar brukerne konfigurere stativer, oppbevaringsrom og seter etter eget ønske. Varebilen har 4,2 m³ lasteplass, noe som tilsvarer to europaller eller opptil 701 kilo.

Prisene for e-NV200 varebil starter på 293 590,-. Sjuseteren e-NV200 Evalia starter på 305.590 kroner.

Les også: Lengre fra Tesla kommer du nesten ikke

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

SE VIDEO: Derfor liker nordmenn Nissan e-NV200: