Per Johan kjøpte bilen på impuls – nå kan den bli din

Skal du kjøre Ford Escort med henger, så kan det jo like gjerne være litt stilfult? Dette tospannet er nå til salgs i Norge. Foto: Privat.
Skal du kjøre Ford Escort med henger, så kan det jo like gjerne være litt stilfult? Dette tospannet er nå til salgs i Norge. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne ekvipasjen er helt unik!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av og til dukker det opp noen helt unike objekter til salgs i bruktmarkedet.

Denne gangen har vi funnet en helt spesiell doning. Eller, det er faktisk to!

En 1971-modell Ford Escort stasjonsvogn – som er bygd om med en sprek RS2000-motor.

I seg selv en helt spesiell bil.

Men ikke nok med det. Denne bilen har en tilhørende henger, laget av bakenden på en annen Ford Escort!

Selger, Per Johan Pederssen, sier at han kjøpte bil og henger på impuls.

– Jeg synes den er kul. Men har litt for mye å drive med, så jeg har bestemt meg for å selge for å beholde husfreden, sier han.

Anders kjøpte bilen sin tilbake – etter 15 år

Bygget om

Per Johan har ikke så mye informasjon om bilen, utover at det altså er en ombygd Van som har fått 2-liters RS2000-motor.

Utover det er det brukt bremser og girkasse fra Ford Sierra og fjærbein foran og bakaksel fra en Ford Capri. I tillegg er det montert skjermutbyggere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt sammen er godkjent i vognkortet.

Har kan du lese om hvordan en annen Ford-klassiker blir til:

Pen i lakken

Den blå Escorten ser i alle fall bra ut på bildene. Den har åpenbart fått et nytt strøk med lakk på et tidspunkt, og i motorrommet ser det rent og pent ut.

Bilen har fem seter – og et brukbart bagasjerom er det også.

Men om det skulle bli for lite plass her, kan du altså benytte deg av hengeren. Og for en henger!

Klikk her for å se hele annonsen

Godtkjent henger

Her er det nemlig en bil, også det av typen Escort Van, som er bygget om til en tilhenger. Samme karosseri og farge som bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ser derfor unektelig ganske spesielt ut, når disse kobles sammen.

Hengeren kan brukes til å frakte ting, eller kanskje til og med til en overnatting? Da snakker vi kompakt campingvogn!

Den er for øvrig også registrert og godkjent av vegvesenet. Så alt i orden der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gamle Escorten har kostet absurd mye

Rutete mønster

På innsiden ser det ryddig og pent ut.
På innsiden ser det ryddig og pent ut.

Interiøret ser også bra ut, for en bil som er 47 år gammel. Det klassiske rutete setetrekket i stoff er helt, og det er noen ekstra instrumenter i forbindelse med RS-motoren også.

For øvrig er stilen minimalistisk og ren, slik Escort og mange andre modeller var på denne tiden.

Både henger og bil har fått noen tøffe felger og mye bredere dekk enn noen Escort ble levert med originalt ...

Legendarisk bil

Escort MkI, som kom på i 1967, er blitt en ettertraktet klassiker.

Motorene var på enten 1.100 eller 1.300 kubikk. I 1970 kom en mer sporty 1300 GT med 76 hk. Bilene var sin enkle konstruksjon til tross, svært lettkjørte og ble etter hvert populære i først rally, så andre motorsportsgrener.

For å gjøre en lang historie kort; det ballet på seg. Både twin-cam modeller og RS-modeller av ymse slag dukket opp. Bilene er i dag, på tross av sitt enkle opphav, nesten som sportsbiler å regne.

Bårds beintøffe Escort har monstermotor under panseret

Les også:
Her har Ford-klassikeren stått i 42 år
Ford børster støv av legendarisk navn

Denne saken ble først publisert i Broom.no