Denne får vi nok aldri se ute i trafikken

Slik blir resultatet når du lager pickup av Hondas versting, Civic Type R.
Slik blir resultatet når du lager pickup av Hondas versting, Civic Type R.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kul – det er den!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skjer når du tar en ganske heftig sportsbil, går løs på taket med vinkelsliper – og lager pickup av den?

Jo, da blir resultatet for eksempel som det Honda akkurat har vist fram i England. De har laget verdens første og eneste Honda Civic Type R Pickup Truck Concept. 12 spesialister ved Hondas fabrikk i Swindon har jobbet med prosjektet i åtte uker, nå er den ferdig og klar for eventuelle utfordringer videre.

Vingen er med

Slik ser originalen ut.
Slik ser originalen ut.

Fremre del av bilen er helt urørt. Det er fra B-stolpen det skjer, og derfra skjer det mye! Taket er kappet av, det samme er C-stolpe og bakluke. Der baksete og bagasjerom egentlig er, finner vi nå lasteplanet.

Men heldigvis: Honda-folket har ikke fjernet den digre vingen som er et av kjennetegnene til Type R. Det har blitt med over og er montert bakerst på planet.

Når du kutter taket av en bil, skjer det et par ting med både sikkerhet og stivhet i karosseriet. Derfor har man montert en solid veltebøyle her. Dessuten er understellet tilpasset etter endringene som er gjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den ble funnet etter 35 år i vedskjulet

272 km/t

Motor og drivverk er imidlertid det samme. Her snakker vi 2-liters turbobensin med 320 ville hester under panseret. Originalen gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder, pickup-versjonen er neppe mye tregere.

Dette skrev vi da vi testet Type R i fjor:

Gassresponsen er umiddelbar og nådeløs, og skyvet er jevnt og brutalt hele veien. Vi prøvde mange ulike spurter underveis, og så 253 km/t på speedometeret på det meste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er null problem å ligge i litt over 100 km/t i sjettegir, for så bare å plante pedalen til bunns, og kjenne et jevnt og sterkt skyv som tar deg helt opp i 272 km/t hvis du så ønsker.

Les også: Denne pickupen kjører fra de aller fleste

Forfra er den helt lik originalen, lenger bak derimot..!
Forfra er den helt lik originalen, lenger bak derimot..!

Kjøre gressklippere

Men hvorfor i alle dager lager man pickup-versjon av en slik bil. Forklaringen fra Honda er følgende: De synes det er viktig at de ansatte ikke bare driver med snusfornuftige ting. Noen ganger skal de også få leke seg – samtidig som de får bryne seg på en kreativ utfordring.

Dessuten er planen at bilen skal brukes internt ved fabrikkanlegget i Swindon, for eksempel til å kjøre gressklippere på. Fra Honda de også, naturligvis!

Les også: Les testen av Type R: Her får du fryktelig mye moro for pengene

Denne artikkelen ble først publisert på broom.no.

Den meget spesielle konseptbilen er ikke registrert på skilter, derfor kan den bare brukes på lukkede områder. Som ved Honda-fabrikken i Swindon.
Den meget spesielle konseptbilen er ikke registrert på skilter, derfor kan den bare brukes på lukkede områder. Som ved Honda-fabrikken i Swindon.