Dette var luksus-Audien – i 1975

Året er 1975. Audi har store ambisjoner, men det er på ingen måte opplagt at de vil lykkes med det.
Året er 1975. Audi har store ambisjoner, men det er på ingen måte opplagt at de vil lykkes med det.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da var Audi 100 en fullstendig analog opplevelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i snart 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gangen handler det om Audi 100, en skikkelig drømmebil i sin tid:

Nå kommer Audi A6 i ny utgave – en topp moderne sedan som strutter av avansert teknologi og digitale finurligheter.

Eller som Audi sier det: Forspranget ligger i teknikken.

Jeg kjøpte forløperen, Audi 100, i 1975-utgave. Det har gått 43 år siden da, og vi har sett en utvikling som nesten ikke kan beskrives!

Det begynner å bli noen år siden denne biltesten! Faksimile fra Alle Menn.
Det begynner å bli noen år siden denne biltesten! Faksimile fra Alle Menn.

Automatisk choke

Sett med dagens øyne, var 1975-utgaven av Audis toppmodell en temmelig primitiv opplevelse. Bilen hadde fremdeles trommelbremser bak, men den hadde da i alle fall fått belastningsavhengig bremsekraftregulator.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Girkassen var 4-trinns manuell. Veldig få spanderte automatgir den gangen -pristillegget var av det voksne slaget.

Servostyring var ekstrautstyr mot pristillegg, og det samme gjaldt selvfølgeligheter som varmetråder i bakruten, air conditioning og radio.

Noe var da likevel standard. Som for eksempel elektronisk(!) kvartsur på dashbordet, hodestøtter på forsetene, visker/spyler-anlegg på hovedlyktene og 3-punkts rullebelter.

Automatisk choke var også standard. Choken var datidens "starthjelp", og regulerte hvor "fet" bensin/luftblandingen skulle være. Med kald motor ga choken økt andel bensin, og motoren tente lettere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik tok prestisjebilen seg ut bakfra.
Slik tok prestisjebilen seg ut bakfra.

"Gubbebil"

Men forspranget lå i teknikken allerede den gangen: Den største nyheten 1975-modellen kunne by på, var nemlig det som kalles negativ sleperadius. Dette var en av de store nyhetene fra bilindustrien tidlig på 1970-tallet, og betydde rett og slett en selvstabiliserende styring som sørget for at bilen fortsatte på riktig kurs også om ett hjulpar rullet på glatt og det andre på tørt underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos VW/Audi/NSU var det den gangen bare Passat og Audi 80 som allerede hadde fått denne nyvinningen, står det å lese i min omtale av Audi 100 GL i Alle Menns Blad nr. 30/1975.

Selv om det fra sarkastiske venner og kolleger ble slengt "gubbebil" etter meg, så var jeg begeistret for min nye bil.

Prisen var den gang pene kr. 65 050,-. I følge Statistisk Sentralbyrås prisendrings-kalkulator, tilsvarer dette i dag ca. 360.000 kroner. Gjennomsnittslønnen i Norge dette året tilsvarte i dagens kroneverdi ca 290.000 kroner.

Dette er de beste blant bilklassikerne

Audi-ringene var på plass i grillen.
Audi-ringene var på plass i grillen.

Praktstykke

Audi 100 var i 1975 den eneste store bilen fra konsernet VW/Audi/NSU, etter at kortlevde K70 forsvant fra produksjonen kort tid før.

Min 1975-modell var en bil som allerede hadde noen år på baken, og derfor var gjennomarbeidet og "ferdig", uten barnesykdommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg siterer meg selv litt: "Den har gjennomgått årvisse forandringer og forbedringer som kanskje ikke alltid har vært lette å se, men som har bidratt til det gedigne praktstykke man står igjen med i dag - hvor lite spennende det enn kan fortone seg."

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg syntes tydeligvis ikke at hverken utvendig eller innvendig design var spesielt spennende. Men bra, det var det! "Gedigent interiør", skrev jeg blant annet, med seter som var "blant de beste jeg har prøvd".

Slik så det altså ut på førerplassen i 1975-modellen. Ratt av buss-dimensjoner - og ganske enkelt ellers.
Slik så det altså ut på førerplassen i 1975-modellen. Ratt av buss-dimensjoner - og ganske enkelt ellers.

Smalere enn dagens VW Polo

For dagens bilkjøpere må min 1975 Audi 100 GL fortone seg som et minne fra prebil-alderen, selv om den på sin tid var en glimrende representant for tysk premium.

Bilen var pr definisjon en "stor familiebil". I 1975 betydde det en lengde på 4625 mm og bredde 1729 mm. Høyden var 1425 mm. Med disse målene var den en rommelig femseter, ut fra datidens oppfatning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag har vi litt andre oppfatninger rundt dette: Dagens VW Polo, som er en småbil, er 22 mm bredere enn 1975-Audien - og veier nesten eksakt det samme: 1.115 kg.

Nye Audi A6 blir en gigant i sammenligning med den tidlige forgjengeren, med lengde 4939 mm og bredde 1886 mm. Bilen har altså vokst med drøyt 30 cm i lengden, og nesten 16 cm i bredden. Det er nok bedre dekning for "rommelig femseter" med den nye modellen!

En av de smarteste klassikerne du kan kjøpe

Fra 112 til 340 hk

Vi snakker om to verdener når det gjelder vekten også. Min 1975-modell hadde egenvekt 1.100 kg, og tillatt totalvekt 1.550 kg. Til sammenligning veier dagens A6 rundt 1.900 kg, og har tillatt totalvekt over 2.500 kg.

Likevel er oppgitt forbruk ved bykjøring med dagens vesentlig større motor like lavt som det forbruket som var oppgitt for landeveiskjøring med Audi 100 - og over halvliteren lavere enn det oppgitte byforbruket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjellen på motorer er himmelropende. Min 100 GL hadde en 4-sylindret bensinmotor på 1,9 liter. Den leverte på sitt beste "hele" 112 hk, gjorde 0-100 km/t på 10,8 sekunder og hadde toppfart 180km/t. På sin tid ble dette betraktet som en meget rask og "sprek" bil.

Nye Audi A6 Sedan
Nye Audi A6 Sedan

Nye Audi A6 kommer fra starten av med en formidabel bensin V6-turbo med 340 hk. Det synes på ytelsene: 0-100 på 5,1 sekunder og selvfølgelig toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t. Dreiemomentet er imponerende 500 Nm, mens jeg måtte nøye meg med det som den gang het 16,3 kpm (som vel i dag tilsvarer rundt 150 Nm)...

Veteranbiler er perfekt om vinteren

Ingen mobiltelefon heller...

Særlig hjulpet av elektroniske eller digitale hjelpemidler under kjøring var jeg heller ikke.

GPS-navigasjon? Haha!

Cruisekontroll? Hahaha!!

ABS-bremser og stabilitetskontroll? Dobbelt-haha!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og skulle så galt skje at det ble stans langt fra folk, så hadde vi heller ikke noen mobiltelefon vi kunne bruke for å tilkalle hjelp. Idag ringer jo gjerne bilen for deg, om noe skjer...

Parkerer selv

Til sammenligning kommer nye Audi A6 med blant annet "mulighet for stemmestyring som gjør at nye A6 blir en intelligent turpartner som henter informasjon fra forhåndslagrede data i bilen, og fra skyen gjennom MMI navigation Plus."

Detj har skjedd et par ting innvendig også...
Detj har skjedd et par ting innvendig også...

Dette systemet er selvlærende basert på sjåførens kjøremønster, og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du skal parkere der det er trangt, kan du gå ut av bilen og la den parkere selv, via myAudi-appen. For sånt strakk ikke en gang fantasien til i 1975!

Den nye modellen er naturligvis smekkfull av kameraer og sensorer, ikke minst til sikkerhetsformål, og har sikkerhetsutstyr og -systemer som kan måle seg med det beste på markedet i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I det minste blendfritt speil!

Hva hadde så 1975-modellen å by på av sikkerhetsutstyr? Ikke all verden, nei. Slik hadde jeg listet det opp i min rapport om bilen:

Negativ sleperadius

Deformerbare soner foran og bak

Støtettergivende rattstamme

Visker/spyler-anlegg på hovedlyktene

3-punkts rulleseler

Barnesikring i dørlåser

Blendfritt speil.

Men vi kom jo fra Oslo til Arendal den gangen også...

Du kan spare mye på å importere drømmebilen

Saken ble først publisert på Broom.no