Snart blir dette et vanlig syn i trafikken

Etter to år med EK-skilter på norske elbiler, er det straks klart for ny bokstavkombinasjon. Nå blir det EV på alle nye elbiler. Foto: Elbilforeningen.
Etter to år med EK-skilter på norske elbiler, er det straks klart for ny bokstavkombinasjon. Nå blir det EV på alle nye elbiler. Foto: Elbilforeningen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens skilter har ikke vart lenge ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

1. januar 1999 ble ordningen med EL-skilter innført i Norge. Det ble også starten på det som har vært en voldsom opptur for elbilene her hjemme.

EL ble etterfulgt av EK. Nå er også EK-serien snart ved veis ende – drøye to år tok det denne gangen, 17 år kortere enn det tok å fylle opp forrige skiltserie.

– Det sier sitt om den rivende elbilutviklingen vi har sett i Norge i det siste, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening, i en pressemelding.

Produseres i sommer

I sommer kan du regne med å se de første EV-skiltene. Når vil så dagen komme, når EK glir sømløst over i EV? Slik det ser ut nå vil de første EV-skiltene bli produsert i sommer. Akkurat nå er vi på EK 93472.

Den første EL-serien var selvforklarende. Men allerede da skiltserien var i ferd med å fylle seg opp, ønsket Elbilforeningen at arvtakeren skulle bli EV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved overgangen til EK-skilt i 2016 var dessuten både Norsk elbilforening og Språkrådet - en gang for alle - tydelige på hvordan elbil skal skrives.

Nå er det klart: Noen av elbilfordelene forsvinner

Mitsubishi i-MieEV med en tidlig EL-kombinasjon.
Mitsubishi i-MieEV med en tidlig EL-kombinasjon.

Gikk for EK

– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie, uttalte generalsekretær Christina Bu i 2015.

EV er som kjent forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk. I stedet gikk Vegdirektoratet for EK, som er ment å stå for Elektrisk Kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men fra og med i sommer vil altså Christina Bu og Elbilforeningen få det som de ville allerede i 2015.

LES OGSÅ: Får Teslaen din til å se ut som en telefonkiosk

EK-serien har blitt brukt opp i rekordfart, her er en Tesla Model S med denne registreringen.
EK-serien har blitt brukt opp i rekordfart, her er en Tesla Model S med denne registreringen.

Kanskje EQ?

– Det er kanskje ikke verdens viktigste sak, men det er klart vi er fornøyd med dette. Det er noe symbolsk riktig ved å videreføre den norske elbilsuksessen med de mer internasjonale bokstavene EV, sier Bu i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Eller, formulert med andre ord: Hvor lenge vil EV være i paradis?

– Halvannet år, det er min spådom, sier Christina Bu.

– Forslag til hvilken bokstav som bør erstatte V-en, når den tid kommer?

– Tja, kanskje EQ? Elbilister er jo en gjeng med god emosjonell intelligens.

Det perfekte skiltet?

Er du en skiltnerd som drømmer om ha en elbil med registreringsnummer EK 99999 eller EV 10000, kan det være lurt å få ut fingeren ganske snart (og krysse den med nabofingeren i håp om en god porsjon flaks) – siden vi altså per i dag er på EK 93472.

Det er for øvrig stor forskjell fra land til land hvordan elbiler og andre spesialkjøretøy registrerer – og det finnes intet felles system eller internasjonale bokstavkoder for elbiler. De fleste land har ikke egne bilskilt for elbiler.

Føler seg lurt etter elbil-kjøp

Les også:
Om noen år skal de bare ha elektriske biler
Hver fjerde nye bil er elbil
Denne saken ble først publisert i Broom.no