Ny SUV har gitt Volvo et luksusproblem

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets Bil har truffet markedet perfekt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i år kom Volvo med sin tredje SUV. XC40 plasserer seg under XC60 og XC90 i produktutvalget deres. Den 4,5 meter lange nykommeren går inn i bilklassen som øker mest i verden akkurat nå, nemlig den for crossovere og kompakte SUV-er.

Volvoen fikk en perfekt start da den ble kåret til Årets Bil i Europa 2018. Og salget har så langt gått over all forventning.

Ny plattform

Volvo melder nå at de har nesten 80.000 bestillinger inne. Det har gitt dem et problem av den hyggelige sorten. Produksjonen ved fabrikken i Gent i Belgia må nå økes kraftig for å dekke etterspørselen. Det samme må gjøres i Kina, der de også bygger XC40.

Denne bilen er basert på en helt ny plattform som Volvo har utviklet sammen med sin kinesiske eier Geely. CMA heter den, nå bekrefter Volvo at de har flere nye modeller basert på denne plattformen på gang. Mye mer konkret enn det er de ikke. Men det er ventet at dagens V40 skal bli erstattet av flere modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne elbilen fikk lengre rekkevidde

Dette bildet er tatt på lanseringen av nye XC40, i Spania.
Dette bildet er tatt på lanseringen av nye XC40, i Spania.

Satser tungt i Kina

Her handler det også om elektriske drivlinjer. Volvo la premieren på ladbare XC40 T5 Twin Engine til den internasjonale bilutstillingen i Beijing tidligere i år.

Kina er naturligvis ikke tilfeldig valgt her. Volvo har vært eid av Geely siden 2010. Nå satser de tungt i det kinesiske markedet, der myndighetene er klare på at de vil ha større andel elektrifiserte kjøretøyer ut på veiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som er helt nytt i denne sammenheng er at bensin- og elmotoren smeltes sammen til én enhet, i motsetning til dagens T8-drivlinje, hvor motorene er adskilt. Det betyr altså at begge motorene blir plassert foran. Bonusen er plassbesparelse, og at det trolig ikke vil gå utover kapasiteten i bagasjerommet.

Ladbar hybrid kommer, den blir viktig for salget i Norge.
Ladbar hybrid kommer, den blir viktig for salget i Norge.

Over 50 kilometer?

Til gjengjeld ligger det an til at denne drivlinjen ikke blir å få i kombinasjon med 4x4. Men i denne klassen er det også noe mange kjøpere velger bort uansett, slik sett er det ikke sikkert XC40 taper så mye salg på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet foreløpig ikke noe om elektriske rekkevidde heller. Men her blir det antatt at Volvo vil legge seg på over 50 kilometer, etter den nye og strengere målemetoden kalt WLTP.

Volvos første rene elbil skal for øvrig komme til neste år, og er basert på konseptbilen 40.2.

Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp

Dette er konseptbilen 40.2, også den er basert på Volvos CMA-plattform.
Dette er konseptbilen 40.2, også den er basert på Volvos CMA-plattform.

Laget elbil tidligere også

Her er det klart at Volvo kommer til å satse på flere alternativer for rekkevidde. Sannsynligvis blir det en versjon som skal kunne klare minst 500 kilometer. Det blir også utgaver med kortere rekkevidde, dermed også lavere pris.

Og Volvo er avhengig av at dette blir en suksess. Målet er å selge én million elektrifiserte biler, innen 2025. Det betyr en rekke elbiler, og ladbare hybrider. Det er for øvrig ventet at XC40 blir den andre, rene elbilen fra svenskene.

PS: Volvo har laget elbiler tidligere også, den siste var en elektrisk utgave av småbilen C30. Men her var produksjonsantallet svært lavt, bilene var i praksis mer en test av teknologien for Volvos del.​

XC40: Høy startpris – men nå kan du få den billigere

Saken ble først publisert på Broom.no