Derfor valgte Erik denne som sin arbeidsbil

Slik skal det være, når du vil ha arbeidsbil litt utenom det vanlige. En Porsche 911 4S – og denne blir brukt mye ... Foto: Privat.
Slik skal det være, når du vil ha arbeidsbil litt utenom det vanlige. En Porsche 911 4S – og denne blir brukt mye ... Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal kjøres 50.000-70.000 kilometer i året.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når man skal kjøpe seg arbeidsbil, står vanligvis en fornuftig variant av en liten eller større varebil høyt på ønskelista.

Det gjelder jo å ha plass til litt forskjellig verktøy, og helst skal det være en effektiv og mest mulig drivstoffvennlig motor under panseret.

Så hvordan endte Erik Bontvedt (40) fra Bergen opp med en sportsbil? Ja, og ikke bare en hvilken som helst sportsbil – her snakker vi Porsche 911 4S. Med en 3,8-liters boxermotor på 355 hk, som ikke akkurat er kjent for sitt lave forbruk ...

Kjøpte drømmebilen: Det er mange grunner til at dette kan være en dårlig idè

50.000-70.000 kilometer i året

Bontvedt driver et firma som heter Bergen Industriservice. I tillegg har han et underfirma som heter Bis Tuning. Det er i dette firmaet han bruker Porschen. Og det er ikke småturer han legger ut på.

Arbeidsbil med aktiv spoiler. Såpass må det være, synes Erik ...
Arbeidsbil med aktiv spoiler. Såpass må det være, synes Erik ...

Dette er en bil som skal gå ca 50.000-70.000 kilometer årlig – og blir kjørt rundt i store deler av landet – i tillegg til en del på bane, blant annet skal den til Nürburgring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vintertest Porsche 911: Snøen er her – fram med sportsbilen!

Cayenne ble kondemnert

Det å bruke Porsche som arbeidsbil er imidlertid ikke noe nytt for Erik. Den forrige han brukte var nemlig en Cayenne.

– Men den ble kondemnert etter et møte med en hjort. Så da ble det 911 i stedet. Den blir for øvrig veldig godt mottatt av kundene. Bedre enn Cayenne.

– Hvilke andre modeller var oppe til vurdering?

– Jeg var innom å gå for Panamera. Men da det dukket opp en 911 i riktig farge, var valget enkelt. Velger man riktig modell er disse bilene bunnsolide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Roadtrip i Porsche: Slik fikk vi en bilopplevelse som aldri blir glemt

Dårlige veier

– Men det har vel også noen begrensninger å ha en liten sportsbil som arbeidsbil?

– Tja, noen har dårlige veier inn til husene sine, på hjemmebesøk kan det gi noen utfordringer. Men til gjengjeld har vi ikke med så mye verktøy som krever plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har så langt rullet 96.000 kilometer. Og den skal få kjøre rundt 240.000 kilometer før den byttes ut, er planen.

– Jeg kjører den til Approved garantien går ut, tenker jeg. Når den tid kommer står en nyere 4S på ønskelista, sier bilentusiasten.

40-årskrisen? Ja takk, kom med den!

Alltid noen som byr opp ...

– Har du prøvd å regne på hvor mye du kunne spart på å velge en annen "fornuftig" bil?

– Huff, nei. Det vil jeg ikke, he, he.

Erik forteller at det ofte er noen som kjører Corvetter og BMW som skal fyre litt opp langs veien.

– Og da er jeg nok ikke så vond å be, altså, he, he.

På hjemmebane står for øvrig en familiebil som ikke akkurat er noen sinke, den heller. Nemlig en BMW 550d.

– Men stort sett kjører jeg Porschen, både privat og på jobb, understreker Erik.

Les vår test av forrige generasjon 911 Turbo S!

Les også:
Når får du Porsche Cayenne-SUVen på billigsalg
Porsche Panamera Sport Turismo kan bli årets «må ha»-bil!
Denne saken ble først publisert i Broom.no