Meny

Slik var det å kjøre SUV – for 40 år siden

Broom-Benny lot seg sjarmere av den gamle Mercedesen G-Klassen fra 1980.
Broom-Benny lot seg sjarmere av den gamle Mercedesen G-Klassen fra 1980.
Broom har kjørt en Mercedes 230 G fra 1980. Altså ur-utgaven av bilikonet og lot seg sjarmere av den enkle, gamle brukte SUV-en.

FRANKRIKE (Broom / TV 2): «Klunk!» Den tynne døra går i lås med en kjent og kjær lyd, som det er lenge siden jeg har hørt.

Jeg blir sittende en stund og ser på interiøret. Tar på det tynne og spinkle rattet og ser på de runde, men lettleste instrumentene. På dashbordet med innslag av lakkert stål. På den enkle, men intuitive varmeapparat-reguleringen. Setene med de typiske rutete trekkene og på dørene – også disse med med lakkert metall der dørtekket ikke dekker.

Du snakker om reise tilbake i tid! Men egentlig ikke så langt tilbake,heller. Bare til 1980. Ja, ja – 38 år er jo litt, men allikevel.

Jeg kjenner at jeg fylles med en god, nostalgisk følelse. Denne bilen gleder jeg meg til å prøvekjøre!

(Saken fortsetter under)

Interiøret er av typen enkelt og oversiktlig. Her er det ikke mye som minner om premium-bil, sett med 2018-øyne.
Interiøret er av typen enkelt og oversiktlig. Her er det ikke mye som minner om premium-bil, sett med 2018-øyne.

Kontraster

Men først bittelitt om bakgrunnen for det hele. Forleden tok vi turen til Frankrike. Mercedes har i ordets rette forstand, en stor nyhet å vise oss. Nemlig den helt nye Mercedes G-Klasse, eller Geländewagen som mange fortsatt kaller den.

En mildt sagt ikonisk bilmodell som har vært produsert over samme lest, dog med en del endringer i løpet av årenes løp, helt siden 1979. Nå er vi altså her for å møte den første, helt nye generasjonen av SUV-klassikeren på 39 år.

Kontrasten kunne knapt vært større. Jeg har nettopp tilbrakt noen timer bak rattet på helt nye Mercedes AMG G 63. Et beist av en SUV, til drøye 2,5 millioner kroner. Med det meste av luksus, moderne assistents-systemer, ny teknologi, komfort og ikke minst ytelser om bord. Hele 585 brølende hestkrefter byr V8 biturbo bensinmotoren på. Den bilen er egentlig et halvveis sivilisert uvær.

Les også:   Mer om kjøreturen i Mercedes AMG G 63

(Saken fortsetter under)

Vi kjørte en kort 3-dørs utgave av 230 G.
Vi kjørte en kort 3-dørs utgave av 230 G.

230 G fra 1980

Nå er det egentlig pause. Litt forfriskinger og en matbit på en stor fransk vingård. Men Mercedes har også tatt med seg noen eldre typer G-Klasse for å vise utviklingen som modellen har hatt. Kontrasten kunne knapt vært større. Jeg har tatt steget fra en AMG G 63, over til en rød 3-dørs 230 G fra 1980.

Det er ikke rart at en må ha et par minutter til stille ettertanke. Ta seg tid til å se, føle og kjenne på forskjellene. Det er en reise tilbake i tid. Jeg har blitt så gammel at jeg kan nikke gjenkjennende til dette. Det er som å komme tilbake inn i et hus det er lenge siden du har besøkt, og hvor tiden har stått stille i årevis.

Jeg vrir på nøkkelen og motoren starter lett. Inn med clutchen og den lange girstanga føres opp og til venstre – til førstegir. Clutchen har lang vandring og tar ganske langt ute. Her er det nok ikke lenge før ett clutchbytte står for tur. Men bilen siger i gang og det lukter eksos med høyt CO2 og HC-innhold. Bilen er lavt giret og allerede før jeg har sluppet clutchen helt ut må jeg trå den inn igjen for å få i andregir. Så humper vi avgårde. På dårlige grus- og jordveier rundt på vingården.

Men må faktisk ha et noen kilometer for å bli helt fortrolig med den gammelmodige bilen og måten den skal kjøres på. Men når det sitter, så jeg kjenner jeg at smilet kommer på plass. Fy søren så moro!

Les også:   Slik kan du spare flere hundre tusen kroner på den nye G-klasse SUV-en

(Saken fortsetter under)

230 G Betyr 2,3-liters bensinmotor på 102 hk (du fikk den i en 90 hk-utgave også) med forgasser og 4-trinns manuelt gir.
230 G Betyr 2,3-liters bensinmotor på 102 hk (du fikk den i en 90 hk-utgave også) med forgasser og 4-trinns manuelt gir.

Noen ting var enklere før

Styringen kan ikke akkurat kalles presis. Dødgangen er omtrent en halv omdreining på rattet til hver side. De tynne dekkene på stålfelger får godt feste i grusen og vi tar oss godt fram selv om det er litt ulendt. Fjæringskomforten er så som så. Det humper, skumper og rister. Ikke går det fort heller. Motoren maler jevnt og fint og den overrasker med å være ganske momentsterk, men den krever litt turtall for å holde koken.

Denne bilen er så gammel at modellbetegnelsen, i motsetning til mange av dagens modeller, gir mening. 230 G betyr rett og slett G-Klasse med 2,3 liters bensinmotor med forgasser. Hadde den hatt innsprøyting hadde det stått GE og om det var en dieselutgave hadde E blitt byttet ut med D. Noen ting var enklere før ...

Motoren kommer forresten fra personbilen som etter hvert ble til E-Klasse, og som mange kjenner som W123. Det samme gjør instrumentene.

Man sitter noe høyere i den gamle i forhold i den helt nye. Coupeen er også en del trangere rent fysisk, men utover at du har sideruta ganske nærme skulder og hode så oppleves førerplassen som relativt luftig med store vinduer. Det skyldes så klart at bilen er relativt spartansk utrustet. Her er det virkelig ikke mye ut over det du trenger og det som faktisk må være der.

Det enkle og spartanske til tross – bilen har definitivt noe sjarmerende over seg. Noe litt slik «back to basics-aktig». Og det funker. I alle fall om du ikke har det brenn-travelt. Motoren på 102 hestkrefter og 220 Nm gir bilen en toppfart på 131 km/t.

Les også:   Dette er bilene for deg som skal kjøre jorda rundt

Man er i ett med bilen

På de dårlige grusveiene får vi ikke anledning til å teste ut dette og det oppleves heller ikke som viktig. 0-100 tallet vet jeg ikke, men det er liksom heller ikke viktig. Selv om bilen er lavt giret og slik sett burde være rask, så oppleves den som litt tungkjørt på den måten at alt tar tid. Clutchen har lang vandring. Det samme har girstanga. Vandringa på gasspedalen er også lang, slik at man lettere kan posisjonere kreftene fra motoren riktig. Bilen kjøres på en helt annen måte en dagens nye SUV-er.

(Saken fortsetter under)

Komforten er ikke all verden, men sjarm, sjel og karisma tar det hele igjen i rikt monn.
Komforten er ikke all verden, men sjarm, sjel og karisma tar det hele igjen i rikt monn.

Man føler på mange måter at man er mer i ett med bilen. Har er det du som er sjefen. Det er du som tar avgjørelsen på når sperra på midtdiffen må låses for å komme fram. Det er du som er ansvarlig for å navigere mellom trange passasjer med trestammer på hver side av bilen. Det er du som er ansvarlig for å velge riktig gir når du vipper over en kant og skal ned en stupbratt og steinete bakke.

Her har du ikke noe elektronikk som gjør jobben for deg eller fancy kameraer som viser nøyaktig hvor store steiner er i forhold til hjulene dine, eller hvor tett trestammene egentlig står i forhold til bilen.

Les også: Dette mener de som kjører Mercedes G-Klasse om bilen sin

(Saken fortsetter under)

Bilen oppleves som veldig analog. Det finnes ikke mye elektronikk og du som sjåfør må ta de rette valgene.
Bilen oppleves som veldig analog. Det finnes ikke mye elektronikk og du som sjåfør må ta de rette valgene.

Et verdifullt tilbakeblikk

Men det er moro! Man kan ikke annet enn å bli fascinert. Om enn på en litt annen måte enn i G63 AMG-en jeg ankom med. Den fascinerte også. Men på en annen måte. Kanskje også til andre sanser? Jeg vet ikke.

Det er uansett ett svært hyggelig gjensyn å få kjøre den gamle og litt unnselige bilen. Det er også litt rart å tenke på at dette var skikkelig gromt en gang. Men det er også en veldig nyttig opplevelse. En opplevelse som gir et verdifullt blikk i bakspeilet og som forteller ikke så rent lite om en rivende utvikling som vi har hatt på disse snart 40 årene. Alt tyder vel på at det ikke stopper her.

Jeg må i alle fall stoppe her og nå. Den lille, den er faktisk det ved siden av de nye, G-Klassen må parkeres. En splitter ny G500 venter. Så det er bare å sette fra seg «tidskapselen» og å komme seg videre. Inn i nåtiden igjen.

Kjøreturen i 230 G-en vil sitte lenge i minnet.

Les også: Vi testet Geländewagen da den ble lansert, i 1979

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært