Meny

Den kommer i sommer – det er bare å glede seg

Nå tester vi helt nye Jaguar I-Pace.

Jaguar har aldri vært noe mer enn et nisjemerke i Norge. Men nå skjer det ting. Til sommeren kommer nemlig Jaguars første elbil, kalt I-Pace. Elektrisk SUV i elbil-landet Norge får naturligvis ikke blitt feil.

Allerede nå har I-Pace solgt mer enn fem ganger det Jaguar totalt sett leverte av biler her til lands i fjor. Det tallet endte på 299. Over 1.500 norske kunder har allerede kjøpt I-Pace.

Det er derfor en svært spennende nykommer Broom-redaktør Knut Skogstad akkurat nå er i Portugal og tester, på trakter som er godt kjent for ham. Knut har nemlig tilbragt sommerferien i dette området de siste sju årene. Nå skal vi finne ut hvordan det går:

Et ganske stort problem ...

Ring, ring

– Hei, Vegard. Alt vel i solskinnet hjemme?

– Absolutt. Og jeg vil tro du har det bra også, fint å være tilbake i Portugal?

– Gjett om! Det er akkurat en måned til jeg skal slå av PC-en, sette mobilen på lydløs og dra ned hit til klippekysten på Algarve med kone og barn. Det gleder jeg meg til! Men først skal det altså jobbes og nå har jeg fått kjørt I-Pace en god del.

– Men strengt tatt er det vel ikke første gang du kjører den?

– Nei, det er riktig. I vinter fikk vi prøve en kamuflert førserie-bil, på et islagt vann langt nord i Sverige. Den sto på piggfrie helårsdekk og det var ikke snakk om å få kjøre noe annet sted enn på isen. Men jeg fant i alle fall ut at den er både kjapp og lettbeint. Jaguar har jobbet mye med kjøreegenskapene, samtidig som komforten er ivaretatt. Men likevel: Det er ikke så lett å skaffe seg et godt inntrykk av en bil under slike forhold. Det er enklere nå, bortsett fra at jeg har et lite problem. Nei, forresten: Ett ganske stort problem.

I-Pace hadde verdenspremiere – i Norge

Høy kvalitetsfølelse

Designet skal underbygge at I-Pace er en elbil, det ser vi særlig i det butte panseret.

– Ja ha, hva mener du med det?

– Jo, Jaguar har gitt oss som er her nå sperrefrist på å fortelle om kjøreinntrykkene. Det får vi ikke lov til å publisere før om et par uker. I og med at Norge i starten er et viktig marked for denne bilen, er vi også blant de aller første som får teste den. Etter oss kommer en rekke andre land. Og Jaguar har satt sperrefrist til alle journalistene har vært her og testet. Det må vi nok bare respektere, ellers er det siste gang vi får være med på noen av deres lanseringer.

– Skjønner, men hva får du lov til å fortelle?

– Alt annet enn kjøreinntrykk. Jeg kan jo starte med interiøret som var solid tildekket sist jeg kjørte den. Nå er kamuflasjen borte, og dette er et godt sted å være! Materialkvaliteten er høy, alt du tar og kjenner på, gir solid kvalitetsfølelse. Samtidig tør Jaguar å skille seg litt ut fra særlig de tyske konkurrentene. Det er ikke så tungt og massivt som hos mange av dem.

Disse bilmerkene er mest premium

Mye plass

Høy kvalitetsfølelse i interiøret, dette er en ekte Jaguar.

– Jaguar og Land Rover har slitt med infotainmentløsningene sine de siste årene, her har de rett og slett blitt frakjørt. Nå svarer de på det. Touch Pro Duo heter det nye systemet. I-Pace har en ganske stor trykkskjerm i midtkonsollen, der styres det meste. Klimaanlegget er plassert under, og har egen skjerm. I praksis fungerer det veldig bra, selv om noen helt sikkert kunne tenkt seg et menyhjul i tillegg, sier Knut.

– Hva med plassen?

– I-Pace er en av bilene som er større inni enn du kanskje tror fra utsiden. Foran er det naturligvis god plass. Baksetet har solid beinplass, her er det bare bredden som gjør at tre voksne ikke vil trives altfor godt sammen på lange turer. Bagasjerommet er oppgitt til 656 liter. Det er stort, i tillegg er det en rekke smarte oppbevaringsrom rundt om i bilen, blant annet for nettbrett og bærbar PC under baksetene. Typisk slike ting det ikke er så hyggelig å gå fra synlig i bilen.

Knuser dyre biler på plass – men sjekk prisen!

480 kilometer rekkevidde

Fra starten av kommer alle I-Pace med samme batterikapasitet. 90 kWh-litium-ion batteriet leverer en rekkevidde på 480 kilometer, målt etter WLTP-sykluksen som nå er fasit i bransjen. Etter den tidligere måleenheten NEDC, klarer den 540 kilometer.

De to elmotorene sender kreftene ut til alle fire hjul, 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder. Jaguar oppgir at batteripakken kan lades fra 0-80 prosent på 45 minutter, det betinger 100 kW-lader. 15 minutter gir en rekkevidde på 100 kilometer. På hjemmelading med AC-boks lades bilen fra 0-80 prosent på litt over 16 timer.

Grunn til å glede seg

I-Pace i en søvnig, portugisisk småbygate. Snart blir den et vanlig syn på norske veier.

– Noe jeg tror mange som bare har sett den på bilder er spent på, hvordan ser den ut i virkeligheten?

– Jaguar har gått for et sporty og smekkert design. I-Pace ser fra flere vinkler litt mindre ut enn den egentlig er, her skiller den seg for eksempel ganske mye fra Jaguars store SUV F-Pace. Den ruver skikkelig på veien, I-Pace er mer diskret. Jeg tar meg selv i å gruble litt på om den egentlig er en SUV, men det spørsmålet har jo naturligvis ingen fasit. Jaguar har vektlagt at den skal skille seg fra de øvrige modellene deres og det har de klart, sier Knut.

– Så langt har vi kjørt på motorvei, på svingete landeveier, i en skikkelig offroadløype – og på bane. Med andre ord en svært variert test, jeg gleder meg til å få fortelle mer om det!

– Men helt til slutt: Over 1.500 norske kunder har altså kjøpt bilen, mange av dem helt usett. Har de grunn til å glede seg?

– Helt klart! I-Pace byr på noe nytt i denne klassen. For første gang får Teslas biler reell konkurranse, samtidig skiller I-Pace seg ganske mye fra både Model S og Model X. For Jaguar har det vært svært viktig å lage en bil med sporty og involverende kjøreegenskaper. I tillegg har den lekkert interiør og et design som står ut fra mengden.

Jaguar har egen kjøreskole – litt utenom det vanlige ...

Les også:
Jaguar I-Pace setter rekorder – allerede før den er i landet
I år skal Jaguar mangedoble salget sitt i Norge

Premiere: Dette blir drømmebil for mange nordmenn

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært