Tesla Model 3 får stryk for bremsene i ny test

Se video: Her avdukes Tesla Model 3.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tusen nordmenn venter på Tesla Model 3 som nå ser ut til å kunne bli over 200.000 kroner dyrere enn forventet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Consumer Reports har testet Tesla Model 3 og resultatene er blandede. Det er mye bra, men bremsene er så dårlige at magasinet ikke kan anbefale bilen.

Det avgjørende er, ifølge Consumer Reports, den lange bremselengden ved nødbremsing.

Teslas Model 3s bremselengde, fra 60 mph (96,6 km/t) til 0, ble målt til 152 fot (46,3 meter), noe som er langt verre enn på noen andre moderne biler Consumer Reports har testet. Det er også ca 7 fot (2,1 meter) lengre enn en Ford F-150 pick-up, heter det.

En talsperson for Tesla fortalte Cosumer Reports at selskapets egen testing fant at bremselengden fra 60 mph til 0 i snitt var på 133 fot (40,5 meter), med de samme dekkene. Bilprodusenten bemerket også at bremselengden er påvirket av
variabler som veioverflate, værforhold, dekktemperatur, bremsenes tilsgtand, utetemperatur og kjøreadferd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tesla leverte bedre resultat enn ventet

Testen er bransjestandard

Consumer Reports forklarer at testen er ment å vise hvordan et kjøretøy takler en nødssituasjon. Testen er basert på en bransjestandard prosedyre, designet av SAE International, en global ingeniørforening, skriver magasinet.

Testføreren tråkker på gassen til bilen er oppe i 60 mph og deretter nødbremses det til bilen står stille, heter det.

Dette gjentas flere ganger for å sikre konsistente resultater. Mellom hver test kjøres også kjøretøyet omtrent en kilometer for å kjøle ned bremsene og sørge for at de ikke overopphetes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele testen her

Se også Bloombergs omtale av testen

Flere hundretusen venter

På verdensbasis skal rundt 500.000 ha betalt 1.000 dollar hver i depositum for en Tesla Model 3, og målsettingen var å produsere 5.000 biler i uken ved utgangen av 1. kvartal. Fasiten er at elbilprodusenten ligger langt bak planen og bare produserte 8.180 biler i årets tre første måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunder i USA prioriteres og tusenvis av nordmenn som betalte 1.000 dollar i køavgift for to år siden, i troen på at de skulle få bilen i disse dager, må ifølge Finansavisen belage seg på å vente til neste vår.

Tesla Model 3 skal bli storselgeren og mange tror at det er denne bilen som skal gjøre Tesla lønnsom. Analytikere fra Berenberg uttalte også før helgen, ifølge Bloomberg, at den kan bli så lønnsom for Tesla at aksjen kan stige 70 prosent.

Les også: Gode og dårlige nyheter fra Tesla

Flere hundre tusen dyrere

Model 3 er en mindre utgave av Model S med en mulig rekkevidde på opptil 50 mil. Forhåndsinteressen i Norge har vært enorm, men byggingen av bilene har vært heftet med store problemer, og i helgen kom urovekkende tweets fra Tesla-sjef Elon Musk. Sluttprisen på bilene kan nemlig bli langt høyere enn de drøyt 400.000 kronene man har sett for seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å levere en Model 3 til utropsprisen på 35.000 dollar «vil få Tesla til å tape penger og dø,» skriver Musk på Twitter.

«Når alt er inkludert, hjul, lakk, etc. (unntatt autopilot) er prisen 78.000 dollar. Omtrent det samme som BMW M3, men 15 prosent raskere og med bedre kjøreegenskaper. Vil slå alt i sin klasse på bane,» skriver Musk vanlig ubeskjedent.

78.000 dollar er 632.000 kroner etter dagens kurs, med andre ord ikke langt unna den billigste versjonen av Model S, slår Finansavisen fast.

Les også: Tesla utsetter nok en gang produksjonen av Model 3

Artikkelen ble først publisert av Hegnar.no.