Jaguar I-Pace setter rekorder – allerede før den er i landet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Broom skal teste nye Jaguar I-Pace.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer kommer bilen som vil bli en revolusjon for Jaguar her til lands. Den skal sørge for en voldsom salgsøkning – og gjøre at Jaguar blir et langt mer vanlig merke på norske veier enn de har vært så langt.

Nå kommer nemlig Jaguar med sin aller første elbil. I-Pace heter den, og er en SUV i familiebil-klassen. Den skal egenhendig mangedoble Jaguar-salget her hjemme.

Passert 1.500 eksemplarer

Akkurat nå er biljournalister fra flere europeiske land på vei til Faro i Portugal, hvor Jaguar har de første prøvekjøringene av bilen. Blant dem er også vi i Broom, rapport kommer så fort vi får kjørt bilen.

Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå i Frankfurt, på vei til lansering av I-Pace.
Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå i Frankfurt, på vei til lansering av I-Pace.

I den forbindelse har Jaguar også gått ut med oppdaterte salgstall for I-Pace. De viser at man har solgt over 1.500 eksemplarer av bilen, altså før den i det hele tatt er i landet.

For å sette tallet litt i perspektiv: Fjoråret var egentlig et bra Jaguar-år i Norge. De endte med 299 solgte nybiler og var med det nummer 25 på registreringsstatistikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede nå er dette mer enn femdoblet. Det betyr at 2018 kommer til å bli tidenes Jaguar-år i Norge.

Les også: Her er en annen elbil-nyhet med imponerende rekkevidde

(Saken fortsetter under)

De første bilene kommer til sommeren, før året er omme vil Jaguar I-Pace være et ganske vanlig syn på norske veier.
De første bilene kommer til sommeren, før året er omme vil Jaguar I-Pace være et ganske vanlig syn på norske veier.

Starter på 599.900 kroner

Interessen for I-Pace har vært stor i Norge, helt siden bilen ble vist første gang. Importøren åpnet tidlig for muligheten til å reservere bil. Et depositum på 10.000 kroner sikret kundene en plass i køen. Det var før man i det hele tatt visste hva I-Pace skulle koste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interessen ble heller ikke mindre da prisene kom tidligere i år. I-Pace starter på 599.900 kroner, da i en utgave som heter S. Neste variant i utvalget er SE som koster 698.900 kroner. Toppmodellen HSE kommer på 746.900 kroner.

Og i starten skal Jaguar selge en First Edition-utgave med alt tilgjengelig utstyr, den kommer på 829.900 kroner.

Les også: SUV-favoritter kommer som elbiler

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidde på 480 kilometer

Salgstallene så langt viser at kundene velger dyre versjoner. Toppmodellen HSE er mest solgt, med 653 eksemplarer, fulgt av First Edition med 592. Deretter følger S med 207 eksemplarer, mens Jaguar har solgt 109 SE-utgaver.

Bilen har en offisiell rekkevidde på 480 kilometer, målt etter den såkalte WLTP-standarden som nå er den offisielle. Tilsvarende tall for NEDC som tidligere var vanlig å bruke, er på 540 kilometer.

I-Pace har bagasjerom på 656 liter og fem seter. Underveis i utviklingen skal Jaguar ha vektlagt gode og sporty kjøreegenskaper tungt.

(Saken fortsetter under)

Slik ser den ut innvendig. premium-følelsen er høy.
Slik ser den ut innvendig. premium-følelsen er høy.

Skal klare å levere

Leveringsproblemer og ventelister er et velkjent problem for mange elbiler. Skrekkeksempelet er Opel Ampera-e, men også flere av konkurrentene har problemer med å levere biler til alle som vil ha.

Jaguar-importøren har lenge sagt at de kommer til å få bra med biler. Kontakten med fabrikken i England er tett, de kjenner svært godt til at Norge er i særklasse når det gjelder elbiler.

Les også: Denne er fra samme konsern og har akkurat blitt ladbar

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no