Meny

5 viktige nyheter i Audis nye familiebil

Se video: Nå kommer den femte generasjonen i Audi A6-serien.
Se video: Nå kommer den femte generasjonen i Audi A6-serien.
Èn ting har man aldri gjort før på en A6.

Audi er klar med sine femte generasjon av den populære familiebilen A6. Hvis du ser bilder av den, er det ikke sikkert at du vil se at den er ny sånn med en gang. Designendringene er nemlig relativt beskjedne.

Det er imidlertid flere nyheter som avslører at denne A6-en er noe helt nytt. Vi har plukket ut fem punkter som viser hvordan Audi går nye veier med årets nyhet:

Nå blir verdens tøffeste bilklasse enda tøffere

1. Leveres bare med automatgir

Skal du ha Audi A6 - ja, så blir det med automatgir.
Skal du ha Audi A6 - ja, så blir det med automatgir.

For første gang er det nå helt slutt på tre pedaler i en A6. I den nye modellen er det kun automatgir som gjelder.

Dieselmotorene benytter seg av en åttetrinns Tiptronic girkasse, mens bensinmotorene får en syvtrinns S-tronic.

Dette var drømmebil. Men særlig bra var den ikke...

2. Firehjulssving

A6 er en stor bil, som måler nesten fem meter i lengde. Dermed kan du få noen utfordringer når du skal manøvrere rundt i for eksempel trange parkeringshus.

Når du kjører under 60 km/t svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Det minsker svingradiusen med rundt èn meter.
Når du kjører under 60 km/t svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Det minsker svingradiusen med rundt èn meter.

Audi har valgt å løse denne utfordringen med å tilby firehjulssving (ekstrautstyr). Det gjør at svingradiusen kuttes med èn meter. Faktisk kan du snu på omtrent samme område som en Audi A3.

Men det er ikke bare når du kjører sakte at firehjulssving kommer godt med. Systemet hjelper deg under aktiv kjøring i stor fart også.

I fart under 60 km/t svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Mens de svinger i samme retning som forhjulene når du kjører fortere.

Akkurat nå er denne knappen gull verdt

Avhengig av motoren er det enten 12V eller 48V mildhybrid-system. Det blir ingen "rene" diesel- eller bensinmotorer.
Avhengig av motoren er det enten 12V eller 48V mildhybrid-system. Det blir ingen "rene" diesel- eller bensinmotorer.

3. Elektrifiserte drivlinjer

Det er slutt på tradisjonelle diesel- og bensinmotorer. Nå er det mildhybrid som gjelder. I utgangspunktet snakker vi her enten 12- eller 48-voltsystem, som gjør at forbruk og utslipp reduseres. Mellom 55-160 km/t kan bilen cruise i opptil 40 sekunder uten at bensin- eller dieselmotoren brukes.

Fra start er det to for øvrig to motorer som gjelder: 3-liters V6 bensinmotor med 340 hk, eller 3-liters V6 dieselmotor med 286 hk – begge altså mildhybrider.

I forbindelse med lanseringen av bilen i Portugal, spurte vi ansvarlig for drivlinjer om vi kan vente oss en ladbar hybrid snart. Selv om han ikke vil siteres – fikk vi en klar oppfatning av at det er på vei …

Tøff konkurrent: Dette er terningkast 6 fra Mercedes

Det nye infotainmentsystemet baserer seg i stor grad på touchskjermer.
Det nye infotainmentsystemet baserer seg i stor grad på touchskjermer.

4. Infotainmensystem

Audi virker å gå bort fra menyhjul-systemet til infotainmentsystemet som mange har blitt veldig glad i. Nå er det touchskjermer som tar over. Men Audi har i alle fall lagt opp systemet slik at det er lett å bruke. Her er mye av funksjonaliteten hentet fra det vi er vant med fra en smarttelefon. Du kan ”klype”, holde en knapp lenge for å få opp flere alternativer og hvert trykk registreres med en liten vibrering, slik at du vet når du har aktivert knappen.

Vi har fått teste systemet både i A8 og A7 – og vårt inntrykk er at om du først må droppe menyhjul og hurtigknapper – er dette det beste alternativet akkurat nå.

I tillegg er Audi sine virtual cockpit-instrumenter svært gode. Her slipper du å flytte blikk og hender fra rattet. Dessuten kan du bestille head up display.

Totalt er det to store skjermer i tillegg til instrumentene: 10,1” skjerm på dashbordet, med det meste av informasjon du trenger. Under er det en 8,6” skjerm som i hovedsak er viet til klimaanlegg og andre innstillinger. Men denne fungerer også som tastatur hvis du skal skrive eller tegne noe …

I Norge er det naturligvis stasjonsvogn folk helst vil ha

En rekke sensorer, kamera og en laserscanner brukes for å gjøre Audi A6 så sikker og selvkjørende som mulig.
En rekke sensorer, kamera og en laserscanner brukes for å gjøre Audi A6 så sikker og selvkjørende som mulig.

5. Kjører helt av seg selv – nesten​

Nye A6 blir langt mer selvkjørende enn forgjengeren. Det er mulig takket være, og dette er en munnfull, folkens: 5 radarer, 5 kameraer, 12 ultralydsensorer og en laser-scanner.

Disse jobber sammen og gjør det mulig for bilen å parkere uten at du en gang sitter i den. I tillegg er cruise control-systemet lagt opp til å automatisk tilpasse farten i forbindelse med kryss, rundkjøringer og svinger. Et eget kjøreprogram for rushtrafikk og veiarbeid er også på plass.

Kort sagt: Det nærmer seg veldig å være en fullverdig selvkjørende bil.

Denne nybilen har slanket seg nesten 100 kilo

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært