Meny

Her er veien som lader elbiler automatisk

VIDEO: Se hvordan el-veien fungerer i videoen over.
VIDEO: Se hvordan el-veien fungerer i videoen over.
Den er allerede på plass – i Sverige.

Det elektriske skiftet i bilbransjen er i full gang. Det som startet med små og rare biler for spesielt interesserte, er i ferd med å bli et reelt alternativ for svært mange av oss.

Likevel: Det er mange utfordringer på veien mot en elektrisk bilpark. Dette handler både om infrastruktur for lading, batterier til alle elbilene, pris – og det som har vært en svøpe hele tiden: Faren for rekkeviddeangst.

Skeptikerne har mye å spille på. Men samtidig skjer det også ting på teknologifronten som kan snu mye på hodet de kommende årene.

Henter strøm automatisk

Ett eksempel på det er den såkalte eRoadArlanda i Sverige. Dette er et prøveprosjekt der en to kilometer lang strekning i nærheten av Arlanda flyplass brukes til å teste ut ny teknologi. Så langt skal dette ha kostet rundt 50 millioner svenske kroner.

En strømførende skinne på 800 volt er felt ned i veien. I testprosjektet gir denne strøm til en elektrisk lastebil som kjører på veien, den henter strømmen automatisk via en elektrisk arm som er montert under kjøretøyet. Når lastebilen stopper eller forlater området over skinnen, stopper ladingen opp.

Systemet kalkulerer også hvor mye strøm lastebilen henter ut, for å holde oversikt på kostnadene.

Dette er en bekymring for mange elbileiere

Den elektriske armen er bindeleddet mellom bilen og den strømførende skinnen. Foto: eRoadArlanda
Den elektriske armen er bindeleddet mellom bilen og den strømførende skinnen. Foto: eRoadArlanda

Mindre og billigere

Den elektriske armen skal kunne ettermonteres på dagens elbiler, men det blir understreket at dette er dyrere, enn om bilen er bygges for dette i utgangspunktet.

De to kilometrene med lading, gir lastebilen rekkevidde på 12 kilometer. Nok til å kjøre helelektrisk fra Arlanda til PostNords anlegg utenfor flyplassen.

– Dette gjør at rekkeviddeangsten helt forsvinner. Elektrifiserte veier vil tillate mindre batterier og kan gjøre elektriske biler billigere enn de fossile, sier Gunnar Asplund i Elways, et av selskapene bak satsingen, til bransje-nettstedet Autonews.

Nå bør du tenke deg godt om får du kjøper nybil

Akkurat som det står på siden, denne lastebilen henter strømmen den trenger fra veien. Foto: eRoadArlanda
Akkurat som det står på siden, denne lastebilen henter strømmen den trenger fra veien. Foto: eRoadArlanda

Krever store investeringer

Dette med batteristørrelse er viktig. Produksjonskapasitet for elbil-batterier er allerede en hodepine. Dessuten er batteriene tunge og kostbare å produsere. Til nå har bilprodusentene imidlertid ikke hatt noen alternativer. Løsningen for å få til nok rekkevidde, har vært å dytte inn stadig flere batterier.

Bilbransjens egne undersøkelser viser også at mange er skeptisk til å måtte stoppe ofte for å lade. Skal man få store kundegrupper bort fra å kjøpe bensin- og dieselbiler, må elbil oppfattes som like enkel i daglig bruk.

Derfor jobbes det mot å gjøre tradisjonell lading mer effektiv og raskere.

Det som på kort sikt taler mot løsninger som ladbare veier, er først og fremst kostnader. Dette krever nemlig store investeringer, samtidig som klimatiske forhold også er en faktor her. Prøveprosjektet utenfor Stockholm skal pågå i 12 måneder, da får man også testet i ulike årstider.

Se video av prosjektet øverst i denne saken.

Én ting gjør at elbiler kan bli billigere de neste årene

Denne saken ble først publisert hos Broom.no

Motor
Populært