Derfor sliter flere med å få bilen inn i garasjen

Nybilene har blitt mye større de siste tiårene, det kan gi uventede problemer.
Nybilene har blitt mye større de siste tiårene, det kan gi uventede problemer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Før var det ikke noe problem. Nå, derimot.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du ser litt nøye på bilene ute i trafikken, vil du fort oppdage én ting: Nyere biler er generelt en god del større enn eldre.

Den virkelig store forskjellen ser du når det dukker opp biler fra 70- og 80-tallet. Det som den gangen kunne være helt vanlige familiebiler, ser nå nesten ut som de er krympet. De er mye smalere og kortere enn dagens biler, gjerne også lavere.

Sikkert = stort

– Ja, her har det virkelig skjedd mye. Det er flere ting som spiller inn. Bilprodusentene har lenge hatt det slik at ny utgave av en eksisterende modell skal vokse i størrelsen. Det skal bli litt bedre plass innvendig, og større bagasjerom, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han peker også på økt fokus på sikkerhet, det spiller også inn her:

– Ja, større biler har også større deformasjonssoner. Se for eksempel på folkebilen Volkswagen Golf. Første generasjon ser både liten og puslete ut, hvis du stiller den opp ved siden av dagens Golf, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bestselgeren kan spare deg for mye penger

Her er de sju første generasjonene av VW Golf stilt opp på rekke. Den første var 3,705 meter lang, dagens utgave er 4,255 meter.
Her er de sju første generasjonene av VW Golf stilt opp på rekke. Den første var 3,705 meter lang, dagens utgave er 4,255 meter.

Bilen var for lang

Han er en av dem som tester flest nybiler her i Norge. Og særlig på vinteren liker han å parkere disse i garasjen sin, innimellom testingen. Da slipper han å skrape is og snø, det er bare å sette seg inn og kjøre av gårde.

Det har også gitt ham noen aha-opplevelser.

– Ja, tidligere i år testet jeg for eksempel den lange versjonen av Audi A8, det heter A8 L. L-en står som du kanskje gjetter for lang. Og gjett om den bilen er lang! Vi snakker 5,3 meter lengde. Bare se på bakdørene, så skjønner du også at plassen i baksetene er god. Men jeg fikk den rett og slett ikke inn i garasjen min, bilen var for lang, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er heller ikke det at garasjen hans er spesielt liten.

Tro det eller ei: Dette er en garasje

Flaut å innrømme

– Nei, når en garasjenisse som meg skulle bygge, ble den noe større enn en alminnelig villagarasje på 6 x 6 meter. Men jeg har også litt innredning her, skal jo kunne mekke også i garasjen min. Og da jeg satte inn dette for en god del år siden, tok jeg rett og slett ikke høyde for at bilene skulle bli så lange. Det burde jeg nok ha gjort, sier bileksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det handler ikke bare om lengde, dette?

– Nei, også bredden har blitt et problem for mange. Både at garasjen er for smal og at porten føles veldig trang. Da jeg tidligere jobbet som bilmekaniker, var det ikke sjelden vi fikk inn biler som hadde vært innom garasjeveggen og fått seg en trøkk. Veldig kjedelige skader som fort koster mange tusenlapper. Og det var forresten også mange kreative forklaringer på hvordan det hadde skjedd. Særlig menn kan nok ha litt vondt for å innrømme at de har gjort noe sånt. Men det kan være fort gjort å glemme seg, sier Benny.

Det tok litt av da Thor Sverre skulle bygge på garasjen...

De 10 lengste:

1. Bentley Mulsanne LWB 5,825 meter

2. BMW 7-serie L 5,328 meter

3. Audi A8 L 5,302 meter

4. Bentley Flying Spur 5,299 meter

5. Mercedes S-klasse lang 5,255 meter

5. Jaguar XJ LWB 5,255 meter

7. Lexus LS 5,235 meter

8. Porsche Panamera 5,199 meter

8. Range Rover 5,199 meter

10. Bentley Bentayga 5,140 meter

Dette er biler med norsk, offisiell importør. De er personbiler i utgangspunktet, ikke varebiler som også selges i personbilutgave.

Denne saken ble først publisert hos Broom.no