Biler kan bli 80.000 dyrere fra nyttår
Nye biler kan bli mellom 20.000 og 80.000 kroner dyrere fra nyttår. Men allerede fra 1. juli øker avgiftene på ladbare hybrider.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fra nyttår kan nye biler bli mellom 20.000 og 80.000 kroner dyrere. Men allerede fra 1. juli blir mange ladbare hybrider dyrere. Avgiftene på Volvo XC90 T8 øker med 30.000, en BMW X5 øker 44.000 og en Mercedes GLE øker 50.000 kroner i avgift fra 1. juli i år, viser OFV-tall innhentet av Bilforlaget.
– Regjeringen er fortsatt taus om hva de har tenkt å gjøre når alle biler får nye utslippstall fra EU i 2019. Vi mener det er kritikkverdig, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en melding.
Fra nyttår 2019 skal alle nye biler være testet med en ny og strengere utslippstest i EU . Det betyr at i Norge, hvor engangsavgiften i stor grad er basert på bilens klimautslipp, risikerer nye biler å bli mellom 20.000 og
80.000 kroner dyrere, om ingenting skjer.
– Vi hadde forventet at regjeringen kom med et signal på hva de nye testene betyr for bilprisene i Norge. Det gjør de ikke, sier Sagedal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her ser du to store nyheter i Norge
Dermed er det høyst uklart for forbrukeren hvilke avgifter som gjelder fra 2019, og hvor mye mer en ny bil vil koste til neste år enn i år.
– Vi skjønner dette er vanskelig for Frp, men dette må vi snakke om, sier Sagedal.
Målet om kun elbiler i nybilbutikken i 2025 er det enighet om. Men det er for tidlig å skru til skruen med et avgiftshopp på bensin- og dieselbiler, mener NAF.
– Over 30.000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er viktig å ha is i magen, mener NAF. Med den rivende teknologiske utviklingen vi ser på elbil nå når vi sannsynligvis målet om 100 prosent elbilsalg i 2025.
– Vår oppfordring er klar: Gjør som Danmark som var tidlig ute for å finne en løsning slik at ny målemetode ikke skal ramme bilkjøperne, oppfordrer Sagedal.
Artikkelen fortsetter under annonsenNAF er positiv til at det kommer nye og mer nøyaktige målemetoder. I Norge utgjør imidlertid CO2-komponenten om lag halvparten av avgiften på nybil, den såkalte engangsavgiften.
– Statsministeren sier hun mangler 9 milliarder i avgifter på bil. Vi vil advare mot å bruke de nye målemetodene på å øke nybilprisen på bensin- og dieselbiler. Det betyr at utskiftingen av bilparken kan stoppe opp og de gamle modellene lever lengre. Det kan føre til færre nye, sikre og miljøsnille biler på veien, som er det motsatte av det alle ønsker seg, avslutter Sagedal.
Les også: Volvo kutter ut diesel
Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no