Årets store sommerdekk-test

Illustrasjonsfoto: Test.no
Illustrasjonsfoto: Test.no

Skal du kjøpe nye sommerdekk i 2018? Les alt om årets testvinner og dekkene du bør unngå i sommerdekktesten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årets dekktester er enige om at Michelin Pilot Sport 4 er sommerens beste dekk. Det tar en klar førsteplass, fire poeng bedre enn toeren, fjorårets vinner Nokian Hakka, som i år har kommet med en ny vinner Nokian Hakka Black 2. Michelin Pilot Sport 4 imponerer med jevne høye resultater i tester på vått underlag, og er blant annet testvinner i vannplaningstesten. Testkjørerne er også meget fornøyde med dekkets kjørefølelse. Bak vinneren er det flere dekk som presterer bra. Aftonbladet gir opp til seks sommerdekk 4/5, men kun vinneren scorer fullpott og får 5/5.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

De neste dekkene på listen får noe lavere poengsum, men det er greit å være oppmerksom på at de er testet mange flere ganger enn vinnerne. Vi ser ofte at antall tester gir store utslag på produktenes endelige testscore.

Klassiker på bunn

Det finnes også noen dekk som ikke presterer godt nok i sommerdekktesten. En av dem er overraskende nok det velkjente og etablerte svenske dekkmerket Gislaved. Det klarer seg greit i lave temperaturer, men i varmt vær mister det grepet alt for lett og blir vanskelig å kjøre. De kinesiske dekkene Nankang Sportnex AS-2+ og Triangle Sportex THS11 ligger også på bunn, med et veigrep som ikke er å stole på.

Dekkets viktigste egenskaper

Kildene tester dekkene i flere ulike testdisipliner: vannplaning, bremsing på vått og tørt underlag, veigrep, kjøreegenskaper på tørr og våt vei, rullemotstand og støy. NAF mener det aller viktigste er at sommerdekket har kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og godt sidegrep på vått underlag.

Les også: Se hvordan Toyota RAV4 Hybrid klarer seg i forbrukertestene

Må man bytte til sommerdekk?

Bruker du piggdekk på vinteren og bor i Sør- eller Midt-Norge, gjelder et piggdekkforbud fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder det fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Et tilstrekkelig veigrep veier likevel tyngre enn de fastsatte fristene. Det er med andre ord lov å bruke piggdekk dersom føret krever det.

Piggfrie dekk kan i teorien brukes hele året, men vinterdekk er ikke laget for sommerføre. Broom skriver om at vinterdekk på sommerføre vil gi lengre bremsestrekning og vesentlig dårligere sidegrep enn et sommerdekk. Det vil også slites raskere og føre til økt drivstofforbruk. Det anbefales derfor på det sterkeste at du bytter til sommerdekk når vær- og kjøreforhold tilsier det.

Se video: Slik skifter du dekk selv.

Mønsterdybde

På sommerdekk må mønsterdybden være minst 1,6 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 3 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

205: Dekkets bredde i mm.

55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).

R: Radialdekk.

16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).

H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Kilde: NAF.

Anerkjente kilder

NAF har utført årets test i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue, svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport Sverige.

I tillegg presenterer vi resultatene fra testene gjennomført av det svenske magasinet Vi Bilägare, den svenske forbrukerorganisasjonen Råd & Rön (i samarbeid med ADAC/ICRT), samt tyske ACE.

Ulike resultater på tvers av år

Noen av dekkene i samletesten får ganske ulike vurderinger i 2018 enn det fikk i 2015-2017, selv om navnet på dekket er det samme som i fjor, og selv om det er samme kilde som tester dekket. NAF skriver at det ikke er lett å forklare hvorfor dette skjer, men at det kan være fordi produsentene har gjort endringer ved dekket.

Fordi vi ikke vet sikkert om det er endringer fra produsentenes side, eller om det kan være andre aspekter som gjør at resultatene endres, velger vi å inkludere alle 2017- og 2018-testene her. Forhåpentligvis gir dette et tydeligere og fullere bilde av eventuelle endringer i dekkenes prestasjoner. Vi setter pris på tilbakemelding dersom du er uenig.

Saken er først publisert på Test.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden