Ladbare hybrider skuffer i ny test

Ingen ladbare hybrider klarte å gjenskape det offisielle tallet for elektrisk rekkevidde, i en praktisk test. Bestselgeren Mitsubishi Outlander er en av dem med størst avvik.
Ingen ladbare hybrider klarte å gjenskape det offisielle tallet for elektrisk rekkevidde, i en praktisk test. Bestselgeren Mitsubishi Outlander er en av dem med størst avvik.
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Verstingen» klarer bare 62 prosent av lovet rekkevidde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De ladbare hybridene har tatt det norske markedet med storm de siste årene.

Dette er biler som både har tradisjonell forbrenningsmotor, og elektrisk motor. De kan lades fra en helt vanlig stikkontakt, og er med det på mange måter det beste fra to verdener. Du kan kjøre på strøm over kortere avstander. Når du skal lengre, trår bensin- eller dieselmotoren til.

Testet 11 ladbare

Men det er heller ingen hemmelighet at mange eiere har blitt skuffet over rekkevidden på strøm. De offisielle tallene er basert på tester gjort i laboratorier, i praksis viser det seg at de tallene er svært vanskelig å gjenskape ute på veien.

Det får vi igjen bekreftet når svenske Teknikens Värld nå har testet 11 ladbare hybrider. Bilene har blitt kjørt gjennom en testløype med blanding av by- og motorveikjøring, med fartsgrenser fra 50 - til 90 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skummelt? Nei, her er det bare å gi gass!

Saken fortsetter under

Den ladbare utgaven av Mercedes E-klasse går ikke veldig langt på strøm...
Den ladbare utgaven av Mercedes E-klasse går ikke veldig langt på strøm...

Mercedes går kortest

Ingen av de 11 bilene klarte den offisielle rekkevidden, men Kias Optima PHEV kom nærmest med 95,5 prosent. Bilen er oppgitt til å klare 62 kilometer på strøm, i testen klarte den 59,2 kilometer. Kia Niro kom for øvrig ut som den nest beste bilen her, den klarte 89,8 prosent.

I andre enden av skalaen ble det ikke noe imponerende resultat for Mercedes E 350e. Den offisielle rekkevidden på strøm er ikke på mer enn 33 kilometer. Men også det var bilen langt unna, med sine 20,6 kilometer. Det er bare 62,4 prosent av den offisielle rekkevidden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De stopper produksjonen av en av Norges mest solgte biler

Tøffere standard

Også storselgeren Mitsubishi Outlander havnet på 60-tallet, nærmere bestemt 66,5 prosent. Offisiell elektrisk rekkevidde er her på 54 kilometer, Mitsubishien endte på 35,9 kilometer. Litt bedre gikk det for VW Golf GTE. 34,2 kilometer kontra offisiell rekkevidde på 50 kilometer betyr 68,4 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er interessante tall, de er nok også omtrent som ventet. Til nå har de ladbare hybridene blitt målt etter den såkalte NEDC-standarden. Den er dessverre ikke veldig reell. Nå blir den erstattet at en målestandard som heter WLTP. Den er strengere, og dermed også mer realistisk. For bilkjøperne er det en kraftig forbedring, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Kjøre smart

– Men hvorfor går ikke disse bilene lengre?

– Her må vi huske at teknologien er relativt ny. Mercedesen er et eksempel på det. Mercedes har en helt ny hybrid-drivlinje på gang, som kombinerer dieselmotor med elmotor. Den kommer til høsten og skal gi vesentlig bedre rekkevidde på strøm. Vi vet at også flere andre produsenter jobber med løsninger som vil gi langt bedre elektrisk rekkevidde, sier Benny.

Han understreker at både kjørestil og kjøremønster har mye å si for å få utnyttet en ladbar hybrid best mulig:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mye å hente på å kjøre smart. Det handler om å være forsiktig med gassfoten, hele tiden se langt fram og planlegge – og bruke bremsene minst mulig. Det betyr i praksis mange kilometer i forskjell.

– Når det gjelder kjøremønster, er de ladbare hybridene best for de som har mye småkjøring, og har anledning til å lade ofte. Har man derimot mest langkjøring, blir regnestykket fort annerledes. Dette er viktig å ta med i vurderingen, før man velger bil, avslutter Benny.

Les mer: Dette var overraskende fra Mercedes

Saken er først publisert på Broom.no