Gangfeltene skal bli mindre glatte

Vegvesenet vil fra og med i år stille nye krav til entreprenørene som merker opp fotgjengerfelt. Friksjonen skal rett og slett bli bedre og ikke så glatt. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Vegvesenet vil fra og med i år stille nye krav til entreprenørene som merker opp fotgjengerfelt. Friksjonen skal rett og slett bli bedre og ikke så glatt. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Faren for å skli på de hvite feltene gjør at Vegvesenet setter nye krav. Nå skal friksjonen i fotgjengeroverganger bli bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har kanskje merket at de hvite stripene i fotgjengeroverganger kan være ekstra glatte. Friksjonen på stripene er annerledes enn asfalt fordi de er påført et belegg av bittesmå glassperler som skal reflektere og gjøre vegmerkingen godt synlig i mørket.

Dette gjør imidlertid fotgjengeroverganger ekstra utfordrende i regnvær og snø, hvor både fotgjengere, syklister og motorsyklister har erfart at det er lett å skli om man treffer de hvite feltene.

Nå vil Vegvesenet stille nye krav til entreprenørene som merker opp overgangene. Friksjonen skal rett og slett bli bedre og ikke så glatt, melder TV 2.

– Vi har ikke ønsket at det skulle være sånn før i tida heller, men nå har vi skjerpet oppmerksomheten rundt det. Vi har skjerpet kravene og kommer til å kontrollere at det imøtekommes, sier senioringeniør Bjørn Skaar i Vegdirektoratet til TV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Liverpool planlegger egne hurtiggående gangfelt

Ifølge Skaar vil det bli brukt et annet materiale enn den tre millimeter tykke termoplasten som benyttes i dag til å lage de hvite stripene. Vegvesenet vil også følge opp med å måle friksjonen på nylagte fotgjengeroverganger.

– Kontraktene vi inngår i år, vil ha krav til korrigerte materialer som har bedre friksjonsegenskaper enn det vi har benyttet tidligere, sier Skaar.

Eksisterende fotgjengerfelt vil ikke bli utbedret før de er nedslitt, men ifølge Skaar er det særlig de nylagte feltene som er lette å skli på.

Les også: Steffen (30) filmet farlig forbikjøring i Kristiansand