Ingen tvil – nå blir det dyrere å ha elbil

Elbilene har kunnet kjøre gratis gjennom bomringene, til nå. Men nå er endringer på gang. Foto: NTB scanpix
Elbilene har kunnet kjøre gratis gjennom bomringene, til nå. Men nå er endringer på gang. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke mer enn rett og rimelig at elbil-eiere også bidrar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

At elbilene skal begynne å betale i bomring, er ikke det er direkte brudd på de lovnadene politikerne har gitt oss de siste årene?

Jeg ser at det skrives om innføring av dette snart og at det dermed er slutt for ordningen om gratis bom for elbilene. Dette vil utgjøre mye penger for mange og ta bort mye av grunnen til at mange kjøper elbil og sørger for nullutslipp på veiene. Hva tror du dette vil få å si for salg av elbiler og verditapet på de som allerede er ute på veiene?

Benny svarer:

Heisann. Denne nyheten kom sikkert brått på mange, men veldig overraskende er den ikke. Det har ligget i kortene lenge at elbilene etter hvert skal begynne å betale i bomringene, de også. Det viktigste argumentet er at også elbileierene har glede av at det bygges ut nye veier. Samtidig som alle biler sliter på veiene, også de elektriske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politikerne har innført en rekke særordninger for elbiler i Norge, alt fra avgiftsfritak og null moms – til en rekke brukerfordeler som for eksempel gratis bomring. Samtidig har det vært et veldig tydelig premiss at dette har vært tidsbegrensede ordninger som før eller siden vil fases ut.

Det har vært gjort for å hjelpe elbilene i gang, og sikre et raskere skifte til elektriske biler. Det kan vi også trygt fastslå at har vært vellykket og effektiv politikk. Ingen andre land i verden har så stor andel elbiler som oss, slik sett er Norge virkelig annerledeslandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Nå setter vi elbil-rekord

Skal ha betydelig rabatt

Men det har altså vært klart at dette ikke vil vare evig. I fjor høst fikk vi for eksempel en forsmak på innføring av avgift også på elbiler. Regjeringen la det fram som et forslag, det kom aldri så langt som til Statsbudsjettet. Men det er nok bare et tidsspørsmål før det skjer. Sannsynligvis starter man med de dyreste elbilene og det vil måtte skje gradvis. Innføring av moms ligger nok også i kortene her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bomring kommer altså også, men her legger man opp til at elbilene fortsatt skal ha en betydelig rabatt, i forhold til biler som går på bensin og diesel. De får til gjengjeld svi skikkelig.

Derfor tror jeg ikke dette vil få noe å si på hverken salg av elbiler eller verditap. Det ligger forresten svært lavt for de aller fleste elbiler.

Det er ingen tvil om at det kommer til å bli dyrere å bruke elbil de kommende årene. Men i forhold til bensin- og dieselbiler vil det fortsatt være betydelig rimeligere. Dermed tipper jeg også at elbilbonanzaen i Norge kommer til å fortsette i flere år til.

Les også: – Jo før du kjøper elbil, desto mer sparer du

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Vinterdekk om sommeren? Det er fullt lovlig – men absolutt ikke smart

Saken er først publisert på Broom.no