Mazda fornyer sin crossover CX-3 for andre gang

Ta en nærmere titt på nye Mazda CX-3 i videoen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men én ting mangler den fortsatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den lever kanskje litt i skyggen av storebror CX-5 som i mange år har vært en av Norges mest solgte SUV-er. Men også Mazda CX-3 har bitt godt fra seg. Siden introduksjonen i 2015 har det blitt solgt nesten 5.000 eksemplarer her hjemme.

Og det er ikke så rart. CX-3 gir deg nemlig svært mye bil for pengene. Startprisen er på gunstige 259.000 kroner. For 100.000 kroner mer får du topputgaven Optium med 150-hesters bensinmotor, firehjulstrekk og automatgir. Det er det ikke mange konkurrenter som klarer å matche.

Mazda-kjenner

Nå er det snart klart for en oppdatering av modellen. Den kommer med videreutviklet design, oppdaterte motorer og flere nye sikkerhetsfunksjoner.

Utvendige er det snakk om nydesignet grill, nye felger, pianosvarte B- og C-stolper og nye baklys. Likevel: Du skal nok være bra Mazda-kjenner for å legge merke til dette. Mazda er tydelig fornøyd med designet på CX-3 og vil ikke endre for mye på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette bil-comebacket har overrasket mange

(Saken fortsetter under)

Mindre endringer også i hekken.
Mindre endringer også i hekken.

Skiller seg fra konkurrentene

Innvendig har det også skjedd ting, slik som nye paneler, nye skinnseter, midtarmlene og elektronisk parkeringsbrems med «auto-hold»-funksjon. Dashbordet er fortsatt ganske særpreget, her tør Mazda å skille seg litt fra konkurrentene.

Nye biler får stadig mer sikkerhetsutstyr. I CX-3 er sikkerhetspakken oppdatert med adaptiv cruisecontroll som har fått Stop & Go funksjon, dessuten Mazdas adaptive matrix LED front- og fjernlys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Interiøret er også oppgradert, fortsatt med et særpreget dashbord-design.
Interiøret er også oppgradert, fortsatt med et særpreget dashbord-design.

Ikke elektrisk

På motorfronten er det bare snakk om små endringer. Dieselmotoren er en nå en 1,8-liter med 115 hestekrefter. 150-hesters bensin er uforandret.

I det norske markedet handler mye nå om hybrider og elbiler. Mazda har ikke noe av dette, og vi må vente til neste generasjon CX-3 før det kan bli aktuelt. Det vil nok også slå ut på salget av denne modellen de kommende årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye CX-3 forventes til landet etter sommeren. Norske priser er foreløpig ikke klare.

PS: Mazda CX-3 holder seg bra i pris i bruktmarkedet. Her starter prisene nå på i underkant av 200.000 kroner. Da får du typisk en 2015/2016-modell som slett ikke behøver å ha gått spesielt langt.

Les også: Liten snobb til hyggelig pris: Les testen her

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no