Slik skal Tesla takle voldsom salgsvekst i Norge

Tesla Model X var Norges nest mest solgte bil i Norge i mars. Det er oppsiktsvekkende, når vi vet at startprisen er rundt 600.000 kroner. I løpet av det neste året kommer også merkets virkelige volummodell: Model 3. Da er det kanskje ikke så rart at Tesla nå gjør seg klar for tidenes satsning på servicemarkedet.
Tesla Model X var Norges nest mest solgte bil i Norge i mars. Det er oppsiktsvekkende, når vi vet at startprisen er rundt 600.000 kroner. I løpet av det neste året kommer også merkets virkelige volummodell: Model 3. Da er det kanskje ikke så rart at Tesla nå gjør seg klar for tidenes satsning på servicemarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilprodusenten Tesla, gjør seg klar for en voldsom økning rundt servicekapasiteten i Norge. Over 300 nye servicemedarbeidere skal ansettes i 2018.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interessen for Tesla ser ikke ut til å ville ta slutt i Norge. Selv om vi fortsatt venter på det som regnes som selve volummodellen, hagler det rett og slett inn bestillinger på de to andre modellene: Model S og Model X.

Model S har vært med oss helt siden 2013 - men holder fortsatt stand. I 2017 var den landets 8. mest solgte bil. Men det er Model X som virkelig baner vei. I fjor var den på fjerdeplass på modellstatistikken. Og i mars var denne kostbare SUV-en Norges nest mest solgte bil!

Nå ruster Tesla opp for å kunne håndtere de mange nye kundene.

Tesla girer opp – skal doble antall ladestasjoner

438 ladeplasser

Tesla har til sammen 13 lokasjoner i Norge, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Da Tesla introduserte firehjulsdrift på Model S, ble det ny fart i salget.
Da Tesla introduserte firehjulsdrift på Model S, ble det ny fart i salget.

De jobbet målbevisst helt fra starten av med å bygge ut Supercharger-nettverket sitt i Norge. For øyeblikket er det 42 Supercharger-stasjoner med til sammen 438 ladeplasser. Og fortsatt blir det kø mange steder i forbindelse med de aktive utfartsdagene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den største ladestasjonen er på Nebbenes ved Eidsvoll. Her er det satt opp 20 superladere som hver leverer opptil 145 kW.

Les også: Dette kan bli markedets råeste elbil

– Drastisk økning av servicekapasiteten

Men det er ikke bare kjøp og lading av Tesla som er krevende. Minst like viktig er service. Og her skal altså Tesla ta betydelige grep i 2018.

– I år kommer vi til å drastisk øke servicekapasiteten vår. Alle grepene er allerede satt i gang, med solid støtte fra Tesla-teamet i Norge og globalt, forteller informasjonssjef i Tesla Norge, Even Roland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rent konkret handler det om et nytt servicesenter like utenfor Oslo, i området ved Karihaugen. I tillegg skal servicesenteret i Bergen utvides.

Les også: Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

Skal doble bemanningen

– Vi dobler gradvis bemanningen og timeplanene ved alle våre hovedlokasjoner i Norge, dette skal gi lengre åpningstider og større evne til å betjene kunder, lover Roland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er gode nyheter. For det er ikke til å komme fra, at det har vært en del kritiske røster knyttet til ventetid i forbindelse med reparasjoner.

Tesla er forøvrig litt utenom det vanlig, ved at 70 prosent av reparasjonene på deres biler, ikke krever at kunden kommer inn til et servicesenter.

Les også: Klikk her for å lese hva norske Tesla-eiere synes om bilen sin

300 nye servicemedarbeidere

– Så langt har vi 14 Mobile Service-kjøretøy på veien. Dette tilsvarer kapasiteten til tre servicesentre, og lar oss levere service der kunden er, sier Roland.

Det skal ansettes mer enn 300 nye servicemedarbeidere i Norge bare i år.

Naturligvis gjøres også investeringene nå, med tanke på å være forberedt på hva som kommer i 2019. I løpet av det neste året, vil nemlig utleveringene av Model 3 begynne. Den vil trolig sette Tesla enda tydeligere på salgsstatistikken.

Roland vil imidlertid ikke ut med hvor mange nordmenn som har bestilt. Det vi likevel kan slå fast, er at det er snakk om flere tusen norske kunder.

Les også: Slik endte langturen i Tesla Model X

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no