Meny

BMW har fylt opp enda et hull i X-rekken

Det koster litt å være kar.

Er du ute etter en kompakt premium-SUV begynner utvalget etter hvert å bli stort. Sist ut er Jaguars E-Pace, som ikke må forveksles med elbilen med nesten samme navn (I-Pace). BMW er ute med X2, mens Lexus under bilutstillingen i Genève nylig viste frem sin kommende UX. Fra før har Audi Q2 og Q3 og Mercedes GLA. La oss heller ikke glemme årets bil; Volvo XC40.

Denne gangen har vi sett nærmere på BMWs nykommer X2. Med X1 og X3 i stallen fra før skulle man kanskje tro at X2 la seg mellom disse, men det stemmer ikke helt. Prismessig gjør den det, men X1 er større enn X2 på de fleste felt. Nykommeren er kortere, har mindre plass og veier marginalt mindre. X2 har dermed omtrent samme rolle i forhold til X1 som X4 har i forhold til X3 og X6 vs X5. Litt kulere og litt dyrere.

I dette markedet er ferskvare alfa og omega. Dermed har X2 absolutt sin berettigelse. X1 er flott den, men modellen har allerede blitt tre år. X2 er det friske pustet, med friskere design.

Les også: Nye Audi A6 Avant avslørt

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Legg merke til fronten, som skiller seg fra resten av BMW-parken. BMWs propellogo har fått plass på den bakerste stolpen. Nykommeren ser rett og slett lekrere ut enn de andre SUV-modellene, synes vi.

Bak rattet føles også X2 mer moderne. Instrumentene er hentet rett fra BMWs rikholdige lager. Har du kjørt en nyere BMW de siste årene, vil du umiddelbart kjenne deg igjen. Du finner den tredelte skjermen i midtkonsollen vi kjenner fra 5-serie og X3. Instrumentpanelet er digitalt.

Etter å ha kjørt bilen noen dager legger du merke til de kule, litt unødvendige detaljene, som at pilene på instrumentene skifter farge fra hvitt til oransje når du kjører inn i en tunnel.

Les også: KNA: – Høyre-forslag er usosialt og uforutsigbart

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW kan levere et bredt spekter av motorer til X2, som kommer i kombinasjon med både manuell og automatkasse, samt xDrive og forhjulstrekk (ja, drift på forhjulene, i en BMW, det er lov nå).

Vi kjørte xDrive 20d M Sport X, en sportslig variant med 190 dieselhester, 4x4 og en flott 7 trinns automatkasse. Ved kaldstart er du aldri i tvil om at dette er en dieselbil. Det hører du lett på lyden. Men oppe i fart ser du fort fordelene med en dieselbil, ikke minst dreiemomentet på 400 Nm som gjør bilen svært lettkjørt. Det lave forbruket (vi lå ned mot 0,6 liter på mila ved småkjøring) gjør rekkevidde stor. Med full tank fikk vi oppgitt en rekkevidde på over 1.000 km, noe som er særdeles bra når drivstofftanken er på bare 51 liter.

Les også:  Syv tips som sparer dekkene

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mange BMW-kunder sverger til M sportsunderstell. Det kan være fantastisk når asfalten er jevn om et biljardbord og svingene kommer tett, men på dårlige norske veier kan det gi en litt ukomfortabel følelse. Vår testbil var utstyrt med et slikt understell. Foretrekker du en mer normal kjøreopplevelse, velger du vanlig understell uten pristillegg.

Hva så med det praktiske? Joda, bagasjerommet er absolutt brukbart, med en kapasitet på 470 liter med baksetet i funksjon og 1.355 liter som toseter. Og BMW har skjønt at tredeling av baksetet er lurt. Takk for det.

Les også: – Bilkjøperne blir holdt for narr

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Baksetet er det verre med. Dersom føreren har normal størrelse, kan en voksen rett bak lirke beina på plass slik at det akkurat bli berøring med forsetet. BMW har tenkt på det og har laget en innhuling bak forsetene slik at knærne akkurat får plass. Her er det ikke større plass enn det må være.

Les også: Magiske BMW M550i

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men 90 prosent av X2-kundene kjøper ikke bilen på grunn av de praktiske egenskapene. På det feltet er den helt grei. Derimot vil de ha den nyeste, kuleste SUV-en. Aktiv livsstil! Check! Bilen fungerer utmerket som en «reklameplakat» utenfor en eller kul butikk eller boutique på Oslo vest og utenfor et sted de brenner kaffe eller serverer overprisede lunsjretter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det bringer oss over på prisen på X2. Vår velutstyrte X2, med Sport X-pakke til 62.000 kroner, har en prislapp på temmelig nøyaktig 700.000 kroner. Den ligger dermed omtrent der tilsvarende biler fra konkurrentene ligger. Når man kjøper en BMW vil man jo gjerne ha med en del utstyr også. Ingenting er kjipere enn en BMW skrapet for utstyr.

Med X2 fyller BMW et hull i modellrekken vi ikke hadde tenkt oss var der før vi kjørte bilen. Vår konklusjon er at den ser svært godt ut, har en kulhetsfaktor, men at den er litt trang. Valgmuligheter når det gjelder motorer og drivlinjer trekker opp. Men det koster litt å være kar også.

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no

Motor
Populært