Raymond fylte fem liter bensin: Regningen kom på 7.200 kroner

SJOKKPRIS: Esso Express tok seg godt betalt for fem liter bensin på Hvaler.
SJOKKPRIS: Esso Express tok seg godt betalt for fem liter bensin på Hvaler. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En kjip start på påska, for å si det sånn. Men jeg er like blid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Raymond W. Tiochta (41) fra Hvaler skulle fylle bensin på Esso Express på Vesterøy i påsken, fikk han sjokk da han kikket opp på prisen på bensinpumpa: Han var blitt belastet med 7.200 kroner for fem liter bensin.

Literprisen var oppgitt til – hold deg fast – 1.365 kroner.

Ble belastet

– Jeg fikk fylt fem liter og da stoppet pumpa å gå, og da sto det 7.200 kroner og 94 øre, sier Tiochta, som samtidig bekrefter at han faktisk ble belastet med det rekordhøye beløpet.

En dyr morgen ble det også for 38-åringen Steffan Johansen fra Fredrikstad, som også er bosatt på Hvaler. For tre liter bensin måtte han punge ut med cirka 4.800 kroner.

Teknisk feil

– Dette skyldes en teknisk feil, skriver Lars Østbye i en sms til Dagsavisen. Han er administrerende direktør i Certas Energy Norway AS, som eier nettverket av Esso-stasjoner i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har snakket med og beklaget overfor de kundene det gjelder og har allerede kreditert feilbelastningen, skriver Østbye videre.

Både Raymond Tiotcha og Steffen Johansen måtte imidlertid smøre seg med tålmodighet da de prøvde å få klarhet i hva som hadde skjedd.

Tiotcha tok kontakt med Essos kundeservice samme morgen og fikk beskjed om at de skulle komme tilbake til ham i løpet av to virkedager, men at det kunne ta opptil ti virkedager i hektiske perioder.

Kjip start på påska?

– Ja, det er en kjip start på påska, sånn sett, men jeg er like blid, sier Tiotcha.

Ble sendt videre

Steffensen ringte vakttelefonen da han oppdaget den høye bensinprisen.

– Det første jeg gjorde var å ringe vakttelefonen der ute, og da ble jeg satt over til kundeservice, som satte meg videre til sentralbordet, som ga meg et annet telefonnummer igjen og der fikk jeg beskjed om at Esso var tatt over av et annet selskap i Norge i slutten av 2017, sier Johansen, som forteller at dette var en uventet start på påska.

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)