Sprek, lekker og nesten uten avgifter

S90 er en flott bil, selv om den ikke har solgt som forventet de siste årene.
S90 er en flott bil, selv om den ikke har solgt som forventet de siste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den lekre bilen har over 400 hk, men svært lave avgifter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo selger store mengder ladbare biler i Norge, men for én av modellene er interessen heller laber; S90. Det er naturligvis karosseriformen sedan som gjør at Ola Nordmann skygger unna. De velger heller stasjonsvognen V90 eller en av de to SUV-ene XC60 eller XC90 som leveres med samme kraftpakke på totalt 407 hk. Det er litt synd, for S90 er flott bil.

Med en S90 skiller man seg ut i trafikken. Bilen er hakket mer elegant enn en stasjonsvogn. Forfra kjennetegnes bilen av Volvos signatur-lykter inspirert av Tors hammer. Meget vellykket. Fra siden kan Volvoen forveksles med en Audi. Det er kanskje bakenden på bilen som er mest omstridt, med noen lykter som skiller seg ut fra det meste. Om det er pent eller ikke skal vi ikke ha sterke oppfatninger om, annet enn at det er annerledes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Da Volvo ble solgt til Kina fryktet mange at det skandinaviske særpreget skulle bli borte. Det har ikke skjedd.
Da Volvo ble solgt til Kina fryktet mange at det skandinaviske særpreget skulle bli borte. Det har ikke skjedd.

Står til toppklasse

Interiørmessig har Volvo tatt lange skritt de siste årene. XC90 ledet an for noen år siden. S90-dashbordet er til forveksling likt det vi finner i de øvrige Volvo-modellene. De som fryktet at det skandinaviske preget skulle forsvinne da Volvo ble kjøpt av kinesiske Geely har tatt skammelig feil. I stedet dyrkes vår designkultur for det den er verdt.

Se video: Se Volvo S90s stilrene design i reklamefilmen under.

Materialvalgene og –kombinasjonene står til toppklasse. Vår testbil var utstyrt med brune skinnseter og øvrig interiør i mørke brunfarger, som treverket. Svært lekkert, er vår dom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nye Volvo S90 har et flott interiør og masse utstyr.
Nye Volvo S90 har et flott interiør og masse utstyr.

Drivlinjen er slik vi kjenner den fra Volvos øvrige ladbare hybrider. T8 betyr at Volvo har puttet sin 320 hk bensinmotor under panseret, samt lagt en elmotor inn som styrer bakakslingen.

4x4

En samlet effekt på 407 hk gir kraft så det holder. 0-100 km/t tar bare 4,8 sekunder. Det er intet mindre enn imponerende, selv i 2018 hvor Tesla har revolusjonert sprintøvelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testperioden var preget av mye glatte veier og store mengder snø. Da var det fint å ha 4x4 i bakhånd, selv om vi aldri ble 100 prosent fortrolige med systemet i Volvoen. Det er den store bensinmotoren som drar forhjulene, mens den relativt sett lille elmotoren drar bakhjulene. Vi kunne ønsket oss et bedre samspill i drivlinjen, med kjappere innkobling av 4x4 ved behov. Men i hovedsak leverer systemet det det skal.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo S90 har hestekrefter så det holder. Avgiftene er heller ikke så verst.
Volvo S90 har hestekrefter så det holder. Avgiftene er heller ikke så verst.

I strupen på tyskerne

Dersom du er flink å lade Volvoen tilsier teorien en elektrisk rekkevidde på 45 km. På vinteren er man naturligvis aldri i nærheten av dette. På langtur skyter bensinforbruket i været når strømmen er brukt opp. Langtidsforbruket på vår S90 lå like under 0,9 liter på mila, så hadde vi ikke muligheten til å lade bilen hele tiden heller. Med en bensintank på bare 50 liter blir man gjerne god kunde på bensinstasjonene, ved langkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

S90 T8 er en svært behagelig bil å kjøre, med god komfort og et svært lavt støynivå. At du har enorme kraftreserver i beredskap gjør forbikjøringer til en lek.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er lite å utsette på interiøret i denne Volvoen.
Det er lite å utsette på interiøret i denne Volvoen.

S90 er så praktisk en sedan kan være. Bagasjerommet er på brukbare 500 liter. Her stjeler ikke batteriene noe plass. Bakseteplassen er en stor bil verdig. At bilen kan dra henger på inntil 2.100 kg betyr også at den ikke diskvalifiseres.

Bilen går rett i strupen på tyskerne Mercedes E350e og BMW 530e, som begge er ladbare hybrider. Volvoens styrker er mer kraft og 4x4. Alle tre er flotte biler.

Engangsavgiften er billig

S90 T8 er en rimelig bil, relativt sett. Før man begynner å krysse av for ekstrautstyr koster toppmodellen T8 Inscription Pro AWD 800.000 kroner. Med masse utstyr kommer testbilen på like over 900.000 kroner. Engangsavgiften er på bare 33.000 kroner, mens T6 med samme bensinmotor på 320 hk, men uten elmotoren, har avgifter som ligger nesten 250.000 kroner høyere. Da sier det seg selv at man kjøper full pakke når besparelsen på bilen blir på 133.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nye Volvo S90 har et flott interiør og masse utstyr.
Nye Volvo S90 har et flott interiør og masse utstyr.

Som resten av Volvo-porteføljen har S90 et svært høyt sikkerhetsnivå. Her finner du blant annet City Safety, som inkluderer kollisjonsvarsler med autobrems, som også stopper for store dyr og i møret. «Run off Road Mitigation» betyr at bilen varsler, styrer og bremses hvis man er på vei ut i grøften. På motorveien koblet vi inn den adaptive cruisekontrollen og funksjonen som får bilen til å følge oppmerkingen. Enkelt og greit.

Vi konkluderer med at S90 er en meget elegant bil, med et flott interiør og masse utstyr og relativt god plass. T8-drivlinjen gir mye kraft for en gunstig pris.

Nye Volvo S90 har et flott interiør og masse utstyr.

Saken ble først publisert på Hegnar.no