Meny

Dette har Audi aldri gjort før

Her er Audi RS 5 Sportback. Den betegnelsen har man aldri brukt før – ettersom forrige generasjon av RS 5 kun var tilgjengelig som coupe. Her får vi altså en helt ny familiebil-versting. Se video.
Snart kommer en familiebil mange vil drømme om!

A5 er blant mange regnet som en av de peneste modellene i Audi-familien. Den kom først som coupe, og senere som firedørscoupe/kombi. Sistnevnte fikk betegnelsen Sportback.

Flere dører gjorde den naturligvis langt mer praktisk – og sørget for at den kunne fungere som familiebil.

I første generasjon av A5 kom kun coupeen både i S- (333/354 hk) og RS- (450 hk) utgave – du fikk ikke RS 5 som Sportback.

I fjor kom imidlertid andre generasjon av A5. Og denne gangen har Audi bestemt seg for at også Sportback-utgaven skal få tilgang til verstingmotoren. Hils Audi RS 5 Sportback velkommen til verden.

Denne Audien er ENDA råere ...

Økende interesse i Norge

Audi RS 5 Sportback får nå sin verdenspremiere i New York, i en versjon laget for det amerikanske markedet. Men det ikke så lenge til den kommer til det Europeiske markedet heller.

– Interessen i det norske markedet rundt våre S- og RS-modeller er historisk god, og henger sammen med en rekke nye og mer effektive modeller i Audi Sport-porteføljen vår. Vi forventer stor interesse rundt RS 5 Sportback straks den blir tilgjengelig her, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

(Saken fortsetter under bildet)

Audi Norge forventer stor interesse rundt RS 5 Sportback.

450 hk – og plass til fem

Audi RS 5 Sportback har et barskt utseendet, med brede hjulbuer og de samme designelementene som tredørsutgaven av RS 5. I fronten preges RS 5 Sportback av den brede single-frame-grillen, kraftige luftinntak og en frontspoiler i matt aluminium med quattro-logoen.

Under panserert sitter den samme 2.9 TFSI V6 twin turbo-motor vi kjenner fra før – med sine 450 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Ytelsene er ikke frigjort enda. Men coupeen klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder med denne kraftkilden.

Les alt om Audi i vår store bruktbilguide:

Heftig motorisering

Bilen kommer med 19-tommersfelger som standard på det amerikanske markedet, men med mulighet for 20 tommer.

Det er enkel tilgang til bagasjerommet med en kapasitet på 480 liter, eller 1.300 liter med baksetene slått ned.

Kreftene plantes i bakken via det permanente quattro firehjulstrekk-systemet.

Kraften distribueres 40:60 mellom akslene, for å sikre både sportslige kjøreegenskaper og best mulig feste og sikkerhet.

Brukt RS5: Under halv pris

(Saken fortsetter under bildet)

På innsiden er det naturligvis noen store og små detaljer som avslører at det er toppmodellen vi snakker om. Blant annet sportssetene, eget ratt og RS-logoer dandert rundt omkring.

Verdenspremiere

Audis drive select dynamic handling-system er standard i bilen og legger til rette for personlig tilpassing under ulike kjøreforhold.

At Audi RS 5 Sportback er utenom det vanlige understrekes av flere detaljer innvendig: RS Sport-seter med spesielle sømmer i kontrastfarge, et RS-multifunksjonsskinnsratt med flat bunn og RS-logoen på blant annet setene og rattet.

Bilens virtual cockpit har også et eget informasjonsdisplay for RS-modeller.

Her kan du lese vår test av nye Audi RS 5 Coupe

Pris

Audi RS 5 Sportback får altså sin verdenspremiere i USA. Der vil den være tilgjengelig for markedet fra andre halvår 2018. Foreløpig er den ikke tilgjengelig i Europa, men den kommer naturligvis hit også.

Prisene er naturligvis ikke klare enda. Men RS 5 Coupe koster drøyt 1 million kroner. Sportback-utgaven blir noe dyrere.

(Saken fortsetter under bildet)

Audi RS 5 Sportback kommer først til det amerikanske markedet. Men det er også mange i Norge som gleder seg til den blir klar for norske veier.

Audi A5 Sportback: Duger den som familiebil?

Motor
Populært