«Hvis du vil bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler»

Mens han satt i møte med Kai Knudsen, bobestyrer for konkursen, ble Geir Egil Olsen arrestert av politiet. Bruktbilselgeren satt varetektsfengslet i åtte uker. Senere i år blir det trolig straffesak. Foto: Steinar Larsen, Agderposten
Mens han satt i møte med Kai Knudsen, bobestyrer for konkursen, ble Geir Egil Olsen arrestert av politiet. Bruktbilselgeren satt varetektsfengslet i åtte uker. Senere i år blir det trolig straffesak. Foto: Steinar Larsen, Agderposten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir du lurt når du kjøper bruktbil er det lite hjelp å hente. Politiet prioriterer ikke denne type økonomisk kriminalitet, og de ansvarlige statsrådene vil ikke engasjere seg. Les historien om tre familiers bruktbilmareritt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årlig selges det nærmere en halv million bruktbiler til en samlet verdi av ca. 50 milliarder kroner i Norge.

Bruktbilhandel har i svært mange år ligget på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Både de og NAF jobber på spreng for å hjelpe vanlige folk som har fått problemer etter bruktbilhandel.

Noen bruktbilhandlere peker seg ut i klagebunkene. Motor har kartlagt bruktbilsalg i Norge, blant annet gjennom å spørre samtlige advokater i NAFs store advokatnettverk og saumfare klagesaker.

Her er historien om tre bruktbilhandlere:

  • Den store bruktbilselgeren i Grimstad som plutselig havnet i fengsel
  • Bruktbilselgeren i Fredrikstad som er blitt søkkrik på oppkjøp og videresalg av billige bruktbiler
  • Bruktbilbutikken på Strømmen som solgte det de selv hevdet var «Norges fineste bruktbiler»

Fra drøm til mareritt

For fem år siden kjøpte småbarnsmoren Kaja Vemren Refling (31) og ektemannen en stor og praktisk Volkswagen Multivan til 450.000 kroner av det hun og mannen trodde var en seriøs og profesjonell bruktbilselger.

Geir Egil Olsen og Olsen Bil i Grimstad var en av de virkelig store i bruktbilbransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Kaja Vemren Refling, mannen Ruben, barna Brede (5) og Ane (2) sammen med bikkja Herman. Familien er én av mange ofre i Olsen Bil-saken. Foto: Fredrik Bjerknes
Kaja Vemren Refling, mannen Ruben, barna Brede (5) og Ane (2) sammen med bikkja Herman. Familien er én av mange ofre i Olsen Bil-saken. Foto: Fredrik Bjerknes

– Han solgte oss drømmebilen, med god plass til oss voksne, barna, bikkja og masse utstyr, forteller Vemren Refling, som er bosatt i Blystadlia på Romerike.

Men i fjor høst måtte familien selge bilen som delebil - for kun 60.000 kroner. Bilen er en av flere hundre biler som Statens vegvesen mener er mangelfullt og feilaktig reparert av bruktbilforretningens verksted eller verksteder de samarbeidet med.

Olsen Bil kjøpte opp bilvrak og kondemnerte biler, og solgte dem videre etter å ha bygd dem opp igjen - ofte til kjøpere som ikke fikk vite om kjøretøyenes forhistorie. Statens vegvesen mener mange av bilene er bygd opp igjen på en livsfarlig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik avslørte de hvordan to vrak ble sveiset sammen

(Saken fortsetter under)

Bilen hadde vært i en ulykke og var feilaktig sveiset sammen i alle bærende stolper. Foto: Statens Vegvesen
Bilen hadde vært i en ulykke og var feilaktig sveiset sammen i alle bærende stolper. Foto: Statens Vegvesen

Nærmere 80 biler har fått kjøreforbud og blitt avskiltet etter at til sammen 1100 biler solgt av Olsen Bil det siste året er grundig undersøkt av vegvesenets erfarne kontrollører. Totalt er over 400 av de 1100 bilene underkjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tapte 455.000 kroner

Bilen til Kaja og familien er en av bilene som fikk kjøreforbud. Den hadde vært utsatt for en ulykke og blitt kondemnert av forsikringsselskapet.

På Olsen Bil ble bilen feilaktig sveiset i alle bærende stolper, slik at beskyttelsen for dem som sitter i kupeen ble kraftig svekket. Sikkerhetsbeltet på passasjersiden var bare hektet fast med et plastdeksel, og ikke boltet slik det skulle.

«Kjøretøyet utgjør en betydelig trafikksikkerhetsrisiko», konkluderer Statens vegvesen i sin kontrollrapport. Familien har beregnet de økonomiske tapene sine til totalt 455.000 kroner. I tillegg kommer alle bekymringene for hva som kunne skjedd.

(Saken fortsetter under)

Dette var drømmebilen til Kaja og familien. Pris: 450.000 kroner. Den viste seg å være livsfarlig. Til slutt måtte hun selge den som delebil - for 60.000 kroner.
Dette var drømmebilen til Kaja og familien. Pris: 450.000 kroner. Den viste seg å være livsfarlig. Til slutt måtte hun selge den som delebil - for 60.000 kroner.

– Olsen Bil har med overlegg utsatt oss for livsfare. Det er helt forferdelig. Tenk om bilen hadde kollapset med oss inni, sier Kaja Vemren Refling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Olsen Bil burde vært avdekket mye tidligere»

Fengslet bruktbilselger

Geir Egil Olsen (41) og Olsen Bil solgte årlig 5-600 bruktbiler og omsatte for ca. 100 millioner kroner, inntil han plutselig gikk konkurs høsten 2016 med en samlet gjeld på 51 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en liten by som Grimstad er tapet av et 30-talls arbeidsplasser en stor hendelse. Men det var det som skjedde etter konkursen som virkelig sjokkerte byens innbyggere.

To dager etter konkursen ble Olsen pågrepet av politiet inne i bilforretningens lokaler og senere varetektsfengslet for åtte uker.

– Olsen er blant annet siktet for grov korrupsjon, grove bedragerier mot finansieringsinstitusjoner, heleri, dokumentfalsk, og for å ha gitt uriktige forklaringer til myndighetene, forteller politiadvokat Geir Magne Søfteland i Agder politidistrikt.

Nå over ett år senere pågår fortsatt politietterforskningen. Senere i år blir det trolig rettssak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Geir Egil Olsen ønsker ikke å snakke med Motor. Når Motor ringer ham, legger han på. Senere oppringninger blir ikke besvart.

Gjennom sin advokat Lars Christian Sunde formidler han at han ikke vil besvare spørsmål utover at han ikke erkjenner straffeskyld, slik han tidligere har uttalt til Motors nettsider.

Verkstedeier ble lurt

Det Torben Pedersen (77) ikke vet om bil, er nesten ikke verdt å vite. Siden 1969, i nesten 50 år, har han jobbet på verkstedet på Esso-stasjonen like utenfor Grimstad sentrum.

Først som ansatt, deretter som innehaver i mange tiår. De siste årene har han som pensjonist jobbet for sønnen.

Gjennom jobben hadde han mye med Geir Egil Olsen å gjøre. Olsen har kjøpt drivstoff, Torben har kjøpt bruktbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I årevis gikk det rykter om at Olsen brukte eldre bildeler i reparasjoner og tok betalt som om de var nye. Derfor sjekket jeg bilene jeg kjøpte av ham ekstra grundig, forteller Torben Pedersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Helt siden 1969 – i nesten 50 år – har Torben Pedersen skrudd på og gransket biler på verkstedet på Esso-stasjonen like utenfor Grimstad sentrum. Men til og med han ble lurt av Olsen Bil. Foto: Elisabeth Grosvold
Helt siden 1969 – i nesten 50 år – har Torben Pedersen skrudd på og gransket biler på verkstedet på Esso-stasjonen like utenfor Grimstad sentrum. Men til og med han ble lurt av Olsen Bil. Foto: Elisabeth Grosvold

Den siste bilen han kjøpte, en ett år gammel Toyota Rav 4, skulle ifølge kontrakten ha hatt en skade.

– Men skaden så ut til å være reparert på en fin måte. Jeg fant ingenting galt. Alt var i skjønneste orden, forteller Torben Pedersen.

Les dokumentaren: Einar overlevde den dramatiske tunnelbrannen. Nå kritiserer han myndighetene

Avskiltet på dagen

I fjor sommer ble Pedersens bil innkalt til kontroll. Den ble avskiltet på dagen.

– Det viser seg at bakdelen på min bil er fra et annet vrak, som er skjøvet sammen med fordelen på min bil, akkurat som når du lukker en fyrstikkeske, forklarer Torben Pedersen.

Han fikk ikke en gang kjøre bilen hjem fra vegvesenets kontroll og måtte leie henger. Bilen han kjøpte til 370.000 kroner måtte han selge videre som delebil for bare noen tusenlapper.

– Det var ikke mulig hverken for meg eller vegvesenet å oppdage dette uten å demontere bilen slik vegvesenet gjorde. De brukte jo en hel dag på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva tenker du om at til og med du, som har tilbrakt et helt liv med å reparere biler, ble lurt?

– Jeg husker jeg stusset litt over et par forhold, men Olsen bortforklarte det. Dessuten brukte han jo mye sparkel og lakk på bilene for å skjule det han gjorde. De så veldig fine ut. Han fremsto som en seriøs bilselger. Nå vet vi at han ikke var det. Han har misbrukt tilliten både jeg og mange andre hadde til ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Suspendert med øyeblikkelig virkning

Politietterforskningen mot Geir Egil Olsen har avdekket et stort nettverk rundt ham. Få dager etter at bruktbilselgeren ble fengslet, ble en mangeårig ansatt ved Arendal trafikkstasjon suspendert med øyeblikkelig virkning av sin arbeidsgiver Statens vegvesen, og deretter arrestert av politiet og varetektsfengslet. Den statsansatte mannen skal ifølge politiet ha vært Olsens medhjelper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Statens vegvesens egen granskning skal mannen blant annet ha registrert falske og mangelfulle salgsmeldinger hvor Olsen Bil ble oppført som ny eier av kjøretøyene.

Som motytelse skal mannen ifølge granskningen ha fått 235.000 kroner i bestikkelser av Olsen, samt kreditt på flere av de 25 bilene han skal ha kjøpt av bruktbilselgeren.

Både den ansatte i vegvesenet, som nå er avskjediget, og Geir Egil Olsen har gjentatte ganger nektet straffeskyld, både i politiavhør og gjennom mediene.

– Jeg har fulgt vegvesenets rutiner ved registrering av salgsmeldinger på lik linje med andre ansatte. Jeg tar sterk avstand fra anklagene, meddeler den tidligere ansatte i vegvesenet til Motor.

Gjennom sin advokat Monica Haugedal avviser han at han ifølge politiet skal ha fått 235.000 kroner av Olsen, samt kreditt på bruktbilkjøp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har ikke mottatt annet enn reklamasjonsoppgjør fra Olsen Bil etter bilkjøp.

Monica Haugedal sier til Motor at hennes klient føler seg svært urettferdig behandlet, og at han håper på en ekstern granskning. Flere andre personer i Olsens krets, forretningsforbindelser og omgangskretsen, er også i politiets søkelys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet er en bilopphugger nå dømt for å ha fått utbetalt vrakpant for biler som senere ble funnet på tomten til Olsen Bil.

I 2017 ble det solgt 468.616 bruktbiler i Norge. Det er tre ganger så mange som antall nye biler: 158.650. For norske forbrukere flest er bil den nest største investeringen de gjør, etter bolig.

God butikk

I Fredrikstad bor en bilselger som har tjent seg rik på bruktbilsalg.

Sven Jarle Knoll (51) har vært i bruktbilbransjen i 35 år. De siste årene har han spesialisert seg på å kjøpe opp og selge videre i hovedsak rimelige bruktbiler, gjennom firmaene Fredriksborg Handel og Autopris. Tidligere har han solgt svært luksuriøse bruktbiler gjennom firmaet Autosalongen i Fredrikstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig har hans personlige formue gradvis vokst. I 2016 var den kommet opp i 96 millioner kroner.

– Pengene kommer utelukkende fra arbeid, sier Knoll til Motor.

Og regnskapene dokumenterer god fortjeneste på bruktbilhandelen. I flere av de siste årene har Sven Jarle Knoll gått med tre millioner kroner i overskudd av en omsetning på drøyt 10 millioner. De fire siste årene har han tatt ut totalt 11 millioner kroner i utbytte.

NAF, Forbrukerrådet og Forbruker-klageutvalget er alle godt kjent med Knoll og hans bruktbilvirksomhet. På knappe fem år, fra 2012 til 2017, har Forbruker-klageutvalget fått inn 30 klagesaker fra kunder som enten har solgt bilen sin til Knoll, eller i de fleste tilfeller kjøpt bruktbil av ham. Av de 18 sakene som er kommet inn de to siste årene er 16 behandlet.

Klagerne har fått helt eller delvis medhold i 13 av sakene. I tre saker har Knoll fått fullt medhold. NAF har åtte saker registrert på Knolls firma. Før jul gikk NAF til det sjeldne skrittet å gå ut og advare mot å handle med Knolls firmaer. Det førte til at lokalpressen rundt Oslofjorden samtidig nektet Knoll å annonsere etter biler han kunne kjøpe opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik kan du spare halve verkstedregningen

Kommer ingen vei

En av Knolls kunder er en godt voksen kvinne i Tromsø. Hun kjøpte en Hyundai Tucson som ifølge salgsannonsen var i «normalt god stand». Men det oppsto raskt problemer med bilen, og ifølge sakkyndigrapporter var den farlig å kjøre med. Det var blant annet defekt kollisjonspute og farlig rust i bærende konstruksjoner.

(Saken fortsetter under)

Her er annonsen som fristet moren til André Johansen til å kjøpe bil. Det ble et marerittkjøp.
Her er annonsen som fristet moren til André Johansen til å kjøpe bil. Det ble et marerittkjøp.

Knoll skulle ifølge kjøpekontrakten utbedre diverse feil. Dette ble ikke gjort. Han skal også ha gitt uriktige opplysninger om bilen, ifølge vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, som vedtok at kvinnen skal få heve kjøpet og få tilbake det hun hadde betalt for bilen, 58.000 kroner, fra Knoll.

Men Knoll nektet å hente bilen og betale tilbake pengene. I stedet har kjøperen måttet reparere bilen for 30.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sven Jarle Knoll sa rett ut til oss at han ville trenere dette. Han sa også at vi gjerne må kalle ham skurk og kjeltring, men at vi ikke vil komme noen vei, sier André Johansen (41), bilkjøperens sønn.

(Saken fortsetter under)

André Johansen foran bruktbilen hans mor kjøpte av Sven Jarle Knoll i Fredrikstad. Foto: Fredrik Bjerknes
André Johansen foran bruktbilen hans mor kjøpte av Sven Jarle Knoll i Fredrikstad. Foto: Fredrik Bjerknes

De har forgjeves politianmeldt Knoll og søkt hjelp hos Namsfogden i Fredrikstad.

– Til slutt fikk vi brev om at det ikke er mulig å gjøre utlegg hos Knoll. Det er vanvittig. Han har jo stor formue og flere eiendommer, sier Johansen.

Flere kunder har forsøkt å få tilbake penger via Namsfogden, uten å lykkes.

– Vi kan kun hente verdier fra selskapet som er dømt eller som har fått vedtak mot seg. Ikke fra andre selskaper med samme eier eller fra eierne som privatperson, forklarer Jørn Fjeld, namsfogd i Fredrikstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alderen på bilene

Sven Jarle Knoll mener familien Johansen «har gjort det de kan for å skape vanskeligheter» for ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne bilen ble solgt med mangellapp etter EU-kontroll som ble tatt på et verksted av forrige eier. Mangellappen inneholdt ingen opplysninger om feil som senere ble avdekket. Dessuten skulle kjøperen selv utbedre noen påpekte mangler fra EU-kontrollen for egen regning. Vi har ikke gitt gale opplysninger om bilen, sier Knoll.

Knoll mener årsaken til det høye antallet klager mot ham er at han selger eldre biler.

– Eldre biler vil det ofte oppstå problemer med, sier Knoll.

Han mener også at klagestatistikken er mer nyansert.

– Ofte er det slik at klager har fått medhold i helt marginale deler av sitt krav. Sakene med delvis medhold er som regel til gunst for meg som innklaget, sier Knoll - som mener han får medhold i om lag halvparten av forholdene det er uenighet om.

Knoll påpeker også at han for halvannet år siden endret rutinene sine for å unngå klager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ansatte en egen person til å ta seg av reklamasjoner, opplyser han.

Likevel flommer det inn nye klagesaker på Knoll til Forbrukerrådet. De har fra høsten 2016 til vinteren 2018 registrert hele 20 henvendelser og 10 klagesaker på Knolls firma Autopris, som han nå selger biler gjennom.

Les dokumentaren: Transportrevolusjonen vil endre våre liv

Blir ikke etterforsket

André Johansen og familien er ikke de eneste som har politianmeldt bruktbilselgeren og fått medhold i at bilkjøpet med Knoll skal heves. Men i motsetning til Olsen Bil i Grimstad, prioriterer ikke politiet å etterforske Sven Jarle Knoll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet i Fredrikstad er godt kjent med bruktbilhandleren. De bekrefter overfor Motor at de har mottatt mange anmeldelser. Etter en stund er imidlertid flere av dem trukket.

– Det kan virke som om bilforretningen til slutt gjør opp for seg, i hvert fall delvis, når kundene ikke gir seg, sier kriminalsjef Rune Albertsen ved Fredrikstad politistasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Knoll er ikke straffedømt for bedrageri mot kunder.

– Men hva skjer med anmeldelsene som ikke trekkes?

– De er henlagt. Denne typen saker blir dessverre ikke prioritert av politiet. Vi har begrensede ressurser, sier Albertsen - som viser til at det er vanskelig å bevise at en bilselger bevisst lurer kunder.

– Hva er politiets råd da?

– Vi anbefaler folk å utvise forsiktighet ved handel med dette firmaet.

Sven Jarle Knoll mener politiet gjør en «dårlig vurdering» av ham og hans firma.

– I den grad det er mulig etterlever vi vedtakene mot oss, sier Knoll.

Låst og lukket

Utenfor en industribygning på Strømmen på Romerike står en kvinne og røsker i inngangsdøra når Motor kommer kjørende. Det nå forlatte bygget var inntil nylig salgslokalene til bilfirmaet som ifølge markedsføringen solgte «Norges fineste biler»: Tuana Cars, som tidligere het Carma Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

I lokalene til tidligere Tuana Cars er dørene stengt og lokalene forlatt. Foto: Geir Røed
I lokalene til tidligere Tuana Cars er dørene stengt og lokalene forlatt. Foto: Geir Røed

Både Motor og kvinnen er ute i samme ærend. Vi er på jakt etter eieren av firmaet, som NAF har fått så mange henvendelser om at de før jul gikk ut og advarte også mot dette bruktbilfirmaet. Kundene fikk ifølge NAF ikke utbetalt oppgjør for dyre bruktbiler levert for kommisjonssalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvinnen har et politiskilt hengende rundt halsen og kommer fra Namsmannen på Romerike. De skal overlevere dokumenter til eieren. Hun og kollegaen, som hele tiden sitter inne i bilen, må imidlertid dra igjen med uforrettet sak.

Motor går derimot over til nabotomten og inn døra til Lillestrøm bil & karosseri. Der treffer vi daglig leder Frode Hagen.

– Det har vært både politi og menn med store muskler der borte, forteller han.

– Store muskler. Mener du pengeinnkrevere?

– I hvert fall folk som jeg ikke ville hatt besøk av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyre biler, stor aktivitet

Hagen forteller at bilfirmaet på naboeiendommen startet opp for et par år siden med det han oppfattet som stort sett kommisjonssalg av biler.

– Vi ble glade fordi det ble økt aktivitet i gata vår. Det var flere ansatte der og mange dyre biler. Sjefen der borte fortalte også om utbyggingsplaner med flott glassfasade, forteller Hagen.

I 2016 omsatte det lille bruktbilfirmaet for nesten 40 millioner kroner, ifølge regnskapet. Men plutselig ble det færre kunder, færre ansatte og billigere bruktbiler på gårdsplassen. Utpå høsten 2017 opphørte bruktbilssalget helt.

Det synes Mads Torma (34) i Bærum er helt greit. Han holdt på å tape 200.000 kroner etter å ha handlet med Carma Oslo, senere Tuana Cars. Bruktbilfirmaet kontaktet ham første gang da han la ut bruktbilen sin, en Volkswagen Golf, for salg på Finn. De tilbød å selge den i kommisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg skrev kontrakt om kommisjonssalg, og overlot bilen til dem sammen med både del 1 og 2 av vognkortet, i underskrevet stand. Carma krevde at jeg skulle gjøre det slik.

Det skulle han ikke gjort. Bruktbilfirmaet solgte bilen, men Mads fikk ikke de avtalte 200.000 kronene. De nye eierne fikk bil med heftelse som ikke var blitt slettet, selv om den ifølge kontrakten skulle slettes.

– Jeg begynte å anse pengene som tapt, forteller småbarnsfaren.

Les også: Her er alle Motors biltester!

Stolte på dem

Som en siste utvei tok han kontakt med kjøperne av bilen, et godt voksent par i Oslo. Sammen søkte de hjelp hos Forbrukerrådet, NAF og politiet. De ga seg heller ikke da bruktbilfirmaet ikke svarte på henvendelsene, byttet telefonnumre og gjorde seg utilgjengelige. Mads troppet personlig opp i butikken - flere ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etter to måneder fikk jeg endelig pengene mine, og heftelsene ble slettet. I ettertid skjønner jeg at det var dumt å gi fra seg del to av vognkortet. Men jeg stolte på dem.

(Saken fortsetter under)

Nå kjører Mads Torma, samboeren Kaja Merete Moen og sønnen Oliver (fem måneder) Tesla. Salget av den forrige bilen endte til slutt godt. Foto: Fredrik Bjerknes
Nå kjører Mads Torma, samboeren Kaja Merete Moen og sønnen Oliver (fem måneder) Tesla. Salget av den forrige bilen endte til slutt godt. Foto: Fredrik Bjerknes

Også bruktbilfirmaets ansatte påstår å ha blitt lurt av firmaets ledelse. Motor har snakket med en tidligere ansatt som hevder han og andre kolleger har mellom 150-200.000 kroner til gode i lønn. Nå frykter han at disse pengene er tapt.

Den daværende daglige lederen for bruktbilbutikken på Strømmen, Oslo-mannen Sukru Yurumez (37), ønsker ikke å svare på spørsmål fra Motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg solgte firmaet for et halvt år siden.

– Men vi har spørsmål om forhold som skjedde da du eide firmaet.

– Beskylder du meg for noe? Jeg vil ikke snakke om dette, sier Yurumez - og legger på røret.

Motor har ytterligere to ganger forsøkt å komme i kontakt med Yurumez. Han besvarer ikke Motors henvendelser. Det gjør heller ikke personen som er registrert som nåværende eier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prioriteres ikke

Mads Torma og paret som kjøpte bilen hans, er ikke de eneste som har anmeldt Tuana Cars. Politiet på Lillestrøm har totalt 14 anmeldelser som nå etterforskes som straffesaker.

– Bilfirmaet er ikke blitt prioritert av oss tidligere. Men vi har tatt tak i dette nå på grunn av mange anmeldelser og høye beløp. Saken er nå overført økoavdelingen, sier Frode Stenberg, straffesaksansvarlig ved Lillestrøm politistasjon.

– Hvorfor ble ikke anmeldelsene mot Carma Oslo/Tuana Cars prioritert før det kom mange anmeldelser?

– Dette er ikke den typen saker vi har fått beskjed om å prioritere. Vi har ikke nok ressurser, sier Stenberg.

Tusenvis av henvendelser

Både NAF og Forbrukerrådet får mange henvendelser fra forbrukere som får problemer etter kjøp og salg av bruktbil. Forbrukerrådet får ca. 10.000 henvendelser årlig. Litt over 600 av disse går videre til behandling i Forbrukerklage-utvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF får årlig nærmere 15.000 henvendelser fra sine medlemmer. NAF har eget advokatkontor i Oslo, NAF Advokat, samt 35 samarbeidende advokater landet rundt som utgjør NAFs advokatnettverk. Selv om NAF er godt rustet til å hjelpe medlemmene, er de fortvilet over myndighetenes manglende satsing på å bekjempe kriminalitet i bruktbil-bransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er bra politiet og veimyndighetene prioriterer Olsen Bil. Men Olsen Bil er ikke de eneste som bør gås nærmere etter i sømmene. Sånn som det er nå er bruktbilbransjen en bransje man bør satse på hvis man vil gjøre seg rik på kriminalitet, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, ironisk.

– Sjansen for å bli tatt er liten, konstaterer hun.

(Saken fortsetter under)

– Det er bra politiet og veimyndighetene prioriterer Olsen Bil. Men Olsen Bil er ikke de eneste som bør gås nærmere etter i sømmene, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.
– Det er bra politiet og veimyndighetene prioriterer Olsen Bil. Men Olsen Bil er ikke de eneste som bør gås nærmere etter i sømmene, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

Tross høye klagetall har ikke Forbrukerrådet en egen fagavdeling for bil. Nå varsles det en mulig endring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi skulle gjerne sett at bruktbilkjøp ikke skaper så mange problemer. Derfor vil vi nå ha en fornyet satsing på bruktbil, sier Pia Høst, leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Tause statsråder

Forbrukerminister Linda Helleland (H) ønsker ikke å la seg intervjue om tvilsom bruktbilhandel. Motor har blant annet spurt om hva hun vil gjøre med at mange forbrukere taper betydelig med penger.

– Vi har et sterkt apparat i Norge som skal ivareta forbrukernes interesser, skriver Helleland i en epost til Motor.

(Saken fortsetter under)

Verken forbrukerminister Linda Helleland (H) (t.v.) eller daværende justisminister Sylvi Listhaug har latt seg intervju av Motor i saken. Foto: Statsministerens kontor og Olav Heggø/Fotovisjon
Verken forbrukerminister Linda Helleland (H) (t.v.) eller daværende justisminister Sylvi Listhaug har latt seg intervju av Motor i saken. Foto: Statsministerens kontor og Olav Heggø/Fotovisjon

Politidirektoratet vil ikke gjøre noe med politidistriktenes prioriteringer. Politidirektoratet skriver i en epost til Motor at «det er politimestrene som er ansvarlig for å prioritere innenfor rammer og retningslinjer».

– Men alle som ikke har brukthandel-bevilling blir bedt om å stoppe salget sitt. Det kan kanskje avhjelpe situasjonen ved å få useriøse aktører ut, skriver Politi-direktoratet i en epost til Motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor har spurt daværende justisminister Sylvi Listhaug (Frp) om politiets prioriteringer av kriminalitet i bruktbilbransjen. Hun har ikke hatt anledning til å stille til intervju.

Burde vært avslørt

I Olsen Bil-saken på Sørlandet har mange av bruktbilbutikkens kunder tapt store beløp. Nå pågår en kamp for å få pengene tilbake. Kundene kan neppe håpe på penger fra konkursboet, har bostyreren tidligere uttalt til lokalpressen.

Noen håper på forsikringsselskapene og finansieringsselskapene. Andre håper samferdselsmyndighetene vil dekke tap, all den tid Olsen Bil skal ha hatt en viktig medhjelper på innsiden av vegvesenet. Mange, blant annet Kaja Vemren Refling, mener at myndighetene burde avslørt Geir Egil Olsen tidligere.

Bare fra Olsen Bils kunder har politiet fått omkring 30 anmeldelser, og kundene har så langt meldt inn krav på totalt 15 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk tilbake penger

Like før jul fikk Kaja Vemren Refling og familien en kjempeoverraskende gladnyhet fra banken Santander, som hadde lånt henne og mannen penger til kjøpet av Multivanen fra Olsen Bil. Gjennom advokaten sin krevde de at kredittgiver i henhold til finansavtaleloven skulle være ansvarlig for tapet.

– Det ble innvilget. De betalte oss tilbake 241.000 kroner, alt det vi lånte, forteller Vemren Refling.

Men familien vil ha dekket hele sitt tap på nesten en halv million kroner. Derfor vurderer de nå søksmål mot Statens vegvesen på det resterende beløpet.

– Uansett har vi fått igjen mye av det vi tapte. Vi er glade for det. Nå håper jeg at alle andre som er blitt lurt også kan få økonomisk oppreisning, sier Kaja Vemren Refling.

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no