Fikk tips fra politiet før han bestilte fartsmonsteret

Taxien til Tomm har 612 hk og koster nesten 2 millioner kroner. Før han bestilte bilen fikk han et smart tips fra en av kundene, som er politi i Oslo. Foto: Mats Brustad/Broom
Taxien til Tomm har 612 hk og koster nesten 2 millioner kroner. Før han bestilte bilen fikk han et smart tips fra en av kundene, som er politi i Oslo. Foto: Mats Brustad/Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Taxien til Tomm har 612 hk og koster nesten 2 millioner kroner. Før han bestilte bilen fikk han et smart tips fra en av kundene, som er politi i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tenk deg å kunne leve av å kjøre drømmebilen hver eneste dag, og samtidig vite at bilen skriver seg inn i historiebøkene som noe av det råeste Mercedes noen gang har laget med bensinmotor under panseret.

Det er realiteten for Tomm Bech. Vi i Broom har tidligere skrevet om 69-åringens spinnville taxi.

Selv innrømmer han at valget er fullstendig galskap. Vi kaller det lidenskap.

Tomm kjører nemlig en helt ny Mercedes-AMG E 63 S – som taxi i Oslo. Bilen har over 600 hk og klarer 0-100 km/t på brennkjappe 3,4 sekunder.

Fikk tips av politiet

Mange av kundene går naturligvis av skaftet når de ser og ikke minst hører den brutale E-Klassen.

(Saken fortsetter under)

Den er strengt talt ikke laget for taxi-bruk, men bilen fungerer overraskende godt for det! Under panseret sitter en 4-liters V8 som leverer 612 og 850 Nm.
Den er strengt talt ikke laget for taxi-bruk, men bilen fungerer overraskende godt for det! Under panseret sitter en 4-liters V8 som leverer 612 og 850 Nm.

– Det blir som regel litt oppmerksomhet rundt bilen når de ekte entusiastene kommer bort. Og det er så klart veldig moro, forteller Tomm.

Han legger til at han fikk et smart tips fra en fast kunde før han bestilte millionbilen rett før jul i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En av kundene mine jobber i politiet i Oslo. Det var han som rådet meg til å bestille bilen uten AMG-logoene bak. Og nei, det har ingenting med å redusere sjansen for å bli gjenkjent i bilen, humrer Tomm, og legger til:

– Det visst slik at AMG-emblemene gjør det fristende å begå hærverk. Det er nemlig enkelte som drar opp nøkkelen og lager riper bevisst når de ser det er snakk om en kostbar modell. Ettersom bilen går mye i Oslo sentrum, både kveld og natt, tok jeg tipset til etterretning, og bestilte bilen uten.​

Bakgrunn: Tomm (69) kjører Norges råeste taxi

Pensjonist-bil

Samtidig utelukker ikke 69-åringen at AMG-logoene skal bestilles når bilen er ferdig som taxi om fem år.​

Da er nemlig planen å leve pensjonisttilværelsen fullt ut i drømmebilen. Men før det er det mange engasjerende dager på jobb som gjenstår.

– Jeg koser meg fortsatt like godt bak rattet. Forholdet vårt blir bare bedre og bedre, smiler Tomm.

Les også: Her tester vi den! Mercedes-AMG E 63

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no