Meny

Hybridkongen ned fra tronen

Ta en nærmere titt på Toyota Prius plug-in hybrid i videoen.
Toyota Prius er selve hybridkongen. Men den liker best å lage energien selv. Med ekstern strøm mister den litt av gnisten.

Mens konkurrentene effektivt har kamuflert de store batteripakkene som følger en plug-in hybrid, så lyser det kompromisser av Prius.

Et fra før av ganske høyt bagasjeromgulv, har fått ytterligere en forhøyning og blitt over hundre liter mindre. Og i baksetet er det nå bare plass til to.

I motsetning til en vanlig Prius, kan ikke denne ha hengerfeste.

Les testen: Sjekk disse fire plug-in-bilene vi testet i fjor

(Saken fortsetter under)

Det er nesten så vi ser for oss hvordan ingeniørene i Toyota med bøyde hoder har brutt med sin stolte tradisjon rundt hybriden som lader seg selv – og kastet seg på bølgen av modeller som lades på ekstern strøm.

Men:

En Prius plug-in kan fortsatt være det opplagte valget for mange – ikke minst på grunn av Toyotas unike kompetanse på feltet og solide merkevare.

Det oser trygghet av Toyota.

Men den koster også nesten 30.000 mer enn en bedre utstyrt Ioniq.

Heller ikke i et av de viktigste delmomentene i denne sammenligningstesten - rekkevidde med ren elektrisk drift – når den helt opp. De to koreanske konkurrentene kjører over 1,5 mil lenger.

Les også: Her er bilene som kommer i 2018

Toyota holder på den omdiskuterte trinnløse automatgirkassen. Den er påliteligheten selv, og en av mange bunnsolide elementer i en bil omtrent uten feil. Den er også fantastisk myk og fin ved pen kjøring.

Men ved gasspådrag får den sitt karakteristiske utrykk:

Motoren fyker opp i turtall, og først etter sekunder kjennes fartsøkningen, som igjen ikke er på nivå med de sterkere konkurrentene.

Utradisjonelt, og det kler ikke resten av filosofien rundt denne bilen.

Sikkerheten og kvaliteten er på topp hos Toyota. Men på rekkevidde og forbruk må den se seg slått denne gangen.

Les også: Her er alle Motors biltester

(Saken fortsetter under)

Toyota Prius Plug-In Hybrid

Lengde/bredde/høyde: 464/176/147 cm

Vekt (inkl. fører/nyttelast): 1530/325 kg

Hengervekt: Kan ikke ha henger

Sikkerhet: 5 stjerner i 2016 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP "kolliderer" bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse). Testen ble utført på den ikke-ladbare hybriden, som har stort sett samme konstruksjon

Sikkerhet voksne: 92 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Sikkerhet barn: 82 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Opplyst forbruk (l/mil): Fra 0,10

Vårt målte forbruk (l/mil): 0,21

Opplyst rekkevidde på strøm: 63 km

Vår målte rekkevidde på strøm: 40 km

CO2 (g/kg): 22 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

NOx (mg/km): 0,8 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Støy (80 km/t): 63 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på våt asfalt og piggfrie vinterdekk)

Akselerasjon (0-100 km/t): 11,1 sek.

Takhøyde foran/bak: 102/91 cm (målt av Motor)

Beinplass bak: 74 cm (målt av Motor)

Bredde bak: 133 cm (målt av Motor)

Bagasjerom (liter): 359

Bagasjerom (maks lengde): 83/175 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)

Bakkeklaring: 12,5 cm (målt av Motor)

Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.

Manglende opplysninger: På grunn av vanskelige forhold på de to testanleggene vi benytter er det enkelte av målingene vi normalt gjør (bl.a. akselerasjon og bremselengde) som ikke lot seg utføre i denne testen.

Toyota Prius Plug-In Hybrid

Pris: Kr. 335.600 (122 hk., automat, inkl. reg/frakt)

Vi testet: Toyota Prius plug-in hybrid Solar. Vår testbil koster kr 355.800, inkl. reg/frakt

  • Drivverk: Forhjulsdrift, trinnløs automat (CVT)
  • Motor/batteri: Bensinmotor 98 hk, El-motor 70 hk.
  • Totaleffekt: 122 hk.
  • Dreiemoment: 300/3000. 0-100: 11,1 sek.
  • Toppfart: 162 km/t.
  • Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta - 195/65 R 15.

Miljø og forbruk: 7/10

Gikk 40 km (63 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 2,1 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). Svakere enn forventet. CO2: 22 g/km. NOX: 0,8 mg/km.

Pris: 6/10

Vår testbil ("Solar") har en grunnpris på 355.800. Da har den det meste du trenger av komfort- og sikkerhetsutstyr, pluss solcellepanel i taket, men ikke skinnseter.

Driftskostnader: 6/10

Leaseplan estimerer vedlikeholdsutgiftene til 6305 kroner i året ved 15.000 kjørte kilometer. Med hyppig lading og pen kjøring kan man holde drivstoffutgiftene veldig lavt.

Annenhåndsverdi: 8/10

Toyota er en meget solid merkevare som står veldig godt i privatmarkedet. Men Prius er verken stasjonsvogn eller SUV - og har ikke firehjulstrekk. Det trekker litt ned igjen.

Praktisk: 3/10

Høyere bagasjeromgulv og over 100 liter mindre lastevolum enn i vanlige Prius. Bare plass til to i baksetet. Vanlige Prius kan trekke henger, ikke denne. Uoversiktlig, ryggekameraet må brukes hyppig.

Sikkerhet: 9/10

5 stjerner av EuroNCAP til den ikke ladbare Prius-hybriden, som er stort sett samme konstruksjon. Høy score på alle felt, og totalt sett best av testbilene. Men litt for svakt fjernlys.

Design: 5/10

Elsk eller hat. Det aerodynamiske karosseriet - som er enda lenger enn på vanlig Prius - og det fantasifulle lyktedesignet signaliserer framtid. De små hjulene minner mer om en svunnen tid. Midtstilte instrumenter, fiks og lettbetjent girspak.

Utstyr: 7/10

Solcellepanel i taket er innovativt, og kan på skyfrie dager gi en rekkevidde på 5 km. Nøkkelfritt system standard fra rimeligste modell. Park-sensorer foran/bak og ryggekamera er et must.

Komfort: 7/10

Silkemyk drivlinje ved pen kjøring, men den trinnløse automaten bråker mer enn den leverer under press. Ligger lavt og stabilt på veien. Fireseter gir topp komfort bak. Greit støynivå på smale og myke vinterdekk. Forsetene passer best for litt større personer.

Kjøreegenskaper: 6/10

Skapt for behagelig og sømløs transport i drivstofføkonomien og klimaets navn, ikke for sjåførmoro på svingete veier. Det trinnløse automatgiret er også en gledesdreper. Trygg og forutsigbar.

Totalt: 64 av 100 poeng

Øivind A. Monn-Iversen, journalist Motor:

«Sikkerheten og kvaliteten er på topp hos Toyota. Men på rekkevidde og forbruk må den se seg slått denne gangen.»

Testen er opprinnelig publisert på Motor.no

Motor
Populært