18.000 (!) nordmenn på liste for denne bilen

Nordmenn elsker biler som kan lades. Og Hyundai skal i sommer lansere en helt ny modell – nemlig en folkelig og kompakt SUV. Interessen er så høy at man allerede nå innser at det kommer til å bli betydelige leveringsutfordringer.
Nordmenn elsker biler som kan lades. Og Hyundai skal i sommer lansere en helt ny modell – nemlig en folkelig og kompakt SUV. Interessen er så høy at man allerede nå innser at det kommer til å bli betydelige leveringsutfordringer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanvittig interesse for folkelig, elektrisk SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2018 er et spennende elbilår. Vi har allerede fått andre generasjon av verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Jaguar har lansert sin elektriske SUV I-Pace – og Audi kommer med den elektriske SUV-en e-tron mot slutten av året.

I tillegg er Hyundai klare for å lansere sin folkelig prisede elektriske kompakt-SUV, Kona. Og akkurat den ligger an til å kunne bli en skikkelig storselger!

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

– Overveldende

Bilen står naturligvis på bilutstillingen I Genève, og vi har fått anledning til å bli bedre kjent med nykommeren. At mange hjemme i Norge er spent på denne bilen, viser interesse-listen med 18.000 navn på.

– Ja, det er ganske overveldende. Dette er riktignok ikke bestillinger, så vi forventer naturligvis at ikke alle skal ha bilen. Men at det er rekordhøy interesse for denne bilen, er det ingen tvil om, sier en fornøyd markedsdirektør hos Hyundai Norge, Christian Stenbo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den høye midtkonsollen gir Kona mer storbilfølelse – og åpner for et praktisk oppbevaringsrom under.
Den høye midtkonsollen gir Kona mer storbilfølelse – og åpner for et praktisk oppbevaringsrom under.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Mer premium

Designmessig er elektriske Kona litt sprekere enn tilsvarende modell med diesel/bensinmotor. Små justeringer både utvendig og innvendig gir et løft.

Interiøret har fått en bred og stilig midtkonsoll – som er praktisk med stort oppbevaringsrom under. Den gir også litt ekstra premium- og storbilfølelse, selv om hardplast avslører at vi tross alt snakker om en folkelig bil.

En ny og stor infotainmentskjerm og digitale instrumenter er også på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er ikke så stort, men det vil duge for mange. Ellers er bakseteplassen brukbar – også for voksne.

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

Bedre rekkevidde

Stenbo kan dessuten fortelle at rekkevidden har økt. Kona utvikles nemlig fortsatt, og Hyundai presser på hele tiden. Derfor er den såkalte NEDC-rekkevidden nå på hele 546 km på største batteripakke (WLTP: 482 km).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at vi nå bør kunne beregne rundt 450 kilometer realistisk rekkevidde, også på norske veier.

Ikke så rart at Hyundai er forberedt på et skikkelig luksusproblem den dagen bestillingene begynner å komme inn.

Kona er en kompakt SUV, eller crossover om du vil.
Kona er en kompakt SUV, eller crossover om du vil.

Pris

– Vi er forberedt på at vi får en tøff oppgave med å få ut nok biler. Planen er imidlertid at vi skal klare i alle fall 2.500 biler i år, med utlevering av de første bilene i juli. Og neste år vil kapasiteten bli betydelig høyere, lover Stenbo hos Hyundai.

Han kan imidlertid ikke si noe om pris ennå. Akkurat som alle de andre som ikke kan gi oss en konkret svar på dette, loves det imidlertid at den skal bli "konkurransedyktig" …

Denne Kina-elbilen skulle egentlig vært i Norge for lenge siden

Saken er først publist hos Brooom.