Innførte dagbøter – da våknet 51.000 norske bileiere opp

Antallet uforsikrede biler på norske veier har sunket dramatisk, etter det ble innført en ny ordning med dagbøter. Illlustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Antallet uforsikrede biler på norske veier har sunket dramatisk, etter det ble innført en ny ordning med dagbøter. Illlustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men fortsatt risikerer mange inkasso og avskilting.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik er gebyrsatsene per døgn

Moped, traktor, motorredskap og veterankjøretøy: 50 kr.

Personbil, varebil, campingbil, beltebil, motorsykkel, beltemotorsykkel og snøscooter: 150 kr.

Buss og lastebil: 250 kr.

Biler uten lovpålagt forsikring har vært et betydelig problem i Norge i mange år.

1. mars i år innførte myndighetene dagbøter for alle som ikke har lovpålagt forsikring for sitt kjøretøy. Ferske tall viser at antallet kjøretøy uten forsikring er redusert med hele 51.000 siden nyttår.

– Vi har hatt ekstremt stor pågang av henvendelser som følge av ordningen som inntrådte 1. mars. Spesielt i perioden like før straffegebyrene trådte i kraft var det ekstra stor pågang fra eiere av uforsikrede kjøretøy, sier Espen Opedal, leder for Tryg Forsikring.

Stor risiko

Ved nyttår var antallet kjøretøy uten lovpålagt forsikring i Norge 111.000. Nå er det altså nesten halvert, viser ferske tall fra Trafikkforsikringsforeningen.

Espen Opedal er leder i Tryg Forsikring.
Espen Opedal er leder i Tryg Forsikring.

– Det er formidable tall, at bransjen på under tre måneder har klart å nesten halvere antallet. Tryg Forsikring er kjempefornøyd med at hele 51.000 eiere har agert og enten avskiltet eller tegnet forsikring. Nå har vi forventninger om ytterligere reduksjon. Målet er selvsagt at alle kjøretøy i Norge har lovpålagt forsikring i orden så snart som mulig, sier Opedal

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er beheftet med stor risiko dersom du nå kjører uten forsikring. I tillegg til straffegebyret kan du pådra deg et stort økonomisk erstatningsansvar dersom du kjører på og skader noen. Da må du tilbakebetale erstatningen som de skadelidte vil få.

Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbetalte 150 millioner

– Det er en helt enorm risiko å ta. I verste fall kan man ende opp med erstatningskrav i millionklassen hvis en forårsaker en ulykke med personskade, sier Opedal, i en pressemelding.

I fjor ble det utbetalt over 150 millioner kroner til personer som ble utsatt for trafikkulykker forårsaket av uforsikrede eller ukjente kjøretøy.

Noen telefoner kan spare deg for mange tusenlapper

Inkasso og avskilting

– Denne regningen blir jo egentlig dekket av de som betaler forsikring. Men, til tross for den sterke nedgangen er det fremdeles titusenvis av bilister der ute som gambler med å kjøre uten forsikring. Disse vil nå få straffegebyr på 150 kroner døgnet for personbil, sier Opedal.

Dersom du ikke betaler gebyret, vil saken kunne ende med inkasso og et uforsikret kjøretøy kan bli avskiltet ved kontroll.

Jo, det er mulig: Forsikringen koster det samme som bilen

Les også:
97.000 norske bileiere har én uke på seg
Nå risikerer mange bileiere å få dagsbøter
Denne saken ble først publisert i Broom.no