Tesla var to dager unna å gå konkurs

Elon Musk har utfordret bilbransjen på en måte få trodde var mulig. Tross store utfordringer og røde regnskapstall, har aksjemarkedet fortsatt stor tro på at han vil lykkes. Foto: Scanpix
Elon Musk har utfordret bilbransjen på en måte få trodde var mulig. Tross store utfordringer og røde regnskapstall, har aksjemarkedet fortsatt stor tro på at han vil lykkes. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpenhjertig Elon Musk bekrefter også problemer med Model 3.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er det nærmeste bilbransjen kommer en rockestjerne. Elon Musk er mannen bak både Tesla og romfartsselskapet Space X.

Han driver selskapene sine med et enormt detaljfokus og har klart å utfordre den etablerte bilbransjen på en måte få trodde var mulig.

På børsen har Tesla vært et eneste stort eventyr. Men det har også vært noen virkelig tunge tak.

Kom i mål på julaften

Det fortalte Musk åpenhjertig om under en teknologi- og kunstfestival i Austin, Texas i helgen. At han i det hele tatt kom til SXSW-festivalen var en hemmelighet helt til kvelden før. Men det resulterte i store køer utenfor, før dørene åpnet.

Bransje-nettstedet Automotive News forteller at Musk blant annet kom inn på det som var Teslas mest kritiske fase så langt, tilbake i 2008.

Da var selskapet bare to dager unna å gå konkurs. En intens jakt etter å skaffe ny finansiering kom i mål på selveste julaften det året. Hadde man ikke klart å skaffe pengene, hadde Tesla endt i skifteretten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne bilen startet Tesla-eventyret

(Saken fortsetter under)

Roadster var den første bilen fra Tesla, den har forlengst blitt et samlerobjekt.
Roadster var den første bilen fra Tesla, den har forlengst blitt et samlerobjekt.

Brukte alle pengene sine

Musk fortalte også at han opprinnelig investerte halvparten av formuen sin på 180 millioner dollar i Tesla, SpaceX og solenergiselskapet SolarX. Han trodde det skulle være nok, men endte opp med å bruke alt, hvis ikke hadde ikke selskapene klart seg.

– Så jeg puttet alle pengene mine inn i dette, og lånte penger av vennene mine for å kunne betale husleien, fortalte Musk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det produksjonen av Teslas «folkebil», Model 3, som er den store utfordringen for Musk. Her har de flere hundre tusen bestillinger inne, men selskapet sliter med å få opp produksjonen.

Les også: Vi fant Tesla Model 3 – i Bergen!

(Saken fortsetter under)

Model 3 skal gjøre Tesla til en volumprodusent av biler. Men så langt har ikke det akkurat gått på skinner.
Model 3 skal gjøre Tesla til en volumprodusent av biler. Men så langt har ikke det akkurat gått på skinner.

Kanye West og Fred Astaire

Opprinnelig var planen å bygge 5.000 biler i uken, fra januar i år. Det har ikke Tesla vært i nærheten av å klare så langt, dette målet er nå skjøvet til andre kvartal i år. Samtidig renner pengene ut av kassen. Bare siste kvartal i fjor, gikk Tesla med et underskudd på 675 millioner dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi gjør gode framskritt, men det er ekstremt hardt arbeid, sa Musk om produksjonen av Model 3.

Men alt handlet ikke om problemer underveis i seansen. Musk fikk også dette spørsmålet:

– Alle i dette rommet er inspirert av deg, hvem er du inspirert av?

– Kanye West. Fred Astaire, svarte Musk.

Les også: Tesla tapte 58 millioner kroner – hver dag

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no