Meny

Tviholder på panserdamene i Genève: – Ikke akseptabelt

Se video fra bilmessen i Genève her. 
Se video fra bilmessen i Genève her. 
Noen selskaper har latt seg påvirke av #metoo-kampanjen, men det er fortsatt mange lettkledde vertinner å se på motor-showet i Genève.

Vakre kvinnelige modeller kledd i flotte kjoler som poserer ved utstilte biler er et svært vanlig syn på motor-showet i Genève i Sveits. Årets show er intet unntak, men til tross for at mange bilselskaper tviholder på de såkalte pansedamene, er det noen som har latt seg påvirke av den mye omtalte #metoo-kampanjen. 

Se video øverst i artikkelen.

Les også:  Millioner la ned arbeidet på kvinnedagen i Spania

– Stor del av kulturen

Noen få utstillere har fjernet damene helt og byttet dem ut med kompetente selgere av begge kjønn, som er kledd i antrekk som ikke stjeler oppmerksomheten fra bilene. Andre har valgt å la sine vertinner bruke mer klær og vise mindre kropp. Men det er fortsatt langt igjen før panserdamene er borte.

– Jeg tror ikke vi klarer å endre alt fra en dag til en annen, og det er ikke noe ålreit å se at damene som deler ut brosjyrer blir objektivisert av de besøkende, sier Susie Wolff, tidligere testfører i Formel 1-teamet Williams F1, og legger til:

– Men det er i ferd med å skje positive endringer.

Sammen med andre kvinnelige racerkjørere holdt Wolff et foredrag under motor-showet for å inspirere flere unge jenter til å bli interessert i spoten. Også testkjører Tatiana Calderón tror det er i ferd med å skje store endringer i motorsport-verden.

– Altså, jeg tror dette har vært en så stor del av kulturen i mange år, men jeg tror det blir annerledes fremover, sier Calderón til AP.

– Allerede ser vi at Formel 1 har fjernet sine lettlkedde jenter, legger hun til.

Les også:  Slutt på lettkledde kvinner i Formel 1

– Er det akseptabelt?

Kvinnene som presenterer Toyota under årets bilmesse i Genève er valgt på bakgrunn av kunnskap, ikke kropp. Foto: AP
Kvinnene som presenterer Toyota under årets bilmesse i Genève er valgt på bakgrunn av kunnskap, ikke kropp. Foto: AP

I januar kom nyheten om at det er slutt på lettkledde damer blant bilene før start under Formel 1-løp, og på seierspallen med vinnerne etter løpet. 

– Vi synes ikke det er passende eller relevant for Formel 1 og våre tilhengere, gamle og nye, verden over, sa kommersiell direktør Sean Bratches i januar.

Selv om det har skjedd merkbare endringer under årets bilmesse i Genève, er det fortsatt langt igjen  før panserdamene forsvinner helt. Andre steder i verden er det allerede forbud mot lettkledde kvinner på stand, som under Shanghai International Automobile Industry Exhibition. Ifølge TV 2 ble det forbudt med panserdamer på bilmessen i Shanghai allerede i 2015.

Redaktør for magasinet Autocar, Jim Holder, synes bransjen burde kommet lenger i dagens samfunn:

– Helt ærlig ser jeg liten forskjell på hvordan bilselskapene bruker kvinnene på stand i år sammenlignet med i fjor. Fortsatt så poserer kvinnene ved bilene mens vi går rundt her og ser på, forteller han til AP, og spør:

– Er det egentlig en akseptabel måte å presentere firmaet på i dagens moderne verden? Det spørsmålet må vi ha svar på. 

Svaret er nei, ifølge Torsten Müller-Ötvös, direktør for Rolls-Royce:

– Våre kunder kommer hit og forventer at vi kan fortelle dem om bilene på en ordentlig måte. For meg er det det viktigste. Vi bryr oss ikke om selgerens utseende, forklarer han.

Også Toyota har byttet ut panserdamene med erfarne selgere i nøytrale antrekk.

– Det handler om å fortelle om produktet og gi selgeren kunnskap. Vi ønsker ikke å stille ut kvinnene på en nedsettende måte. Det er vi helt i mot, for å være ærlig, konstaterer lederen for Toyota Motor Europe, Johan van Zyl.

Se også:  Nå er det helt slutt for denne bilen

Motor