Meny

Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel

Se video: Her presenteres de nye dieselhybrid-bilene på motorshowet i Genève.
Det kaller vi å gå mot strømmen.

Det skjer mye spennende på bilmessen i Geneve akkurat nå.

I tillegg til at nye modeller vises frem, har det også dukket opp et par oppsiktsvekkende nyheter.

Toyota forteller blant annet at de skal fase ut dieselbiler i Europa, allerede i år.

Samtidig har Mercedes nylig presentert en svært spennende nyhet. De skal nemlig satse fullt på dieselhybrid fremover!

Se Mercedes' presentasjon i Geneve i videoen øverst i artikkelen.

Over 300 hk

I dag er det bensinmotorer kombinert med el som gjelder. Men allerede til sommeren er det klart for lansering av de splitter nye dieselhybridene, som i første omgang blir tilgjengelig på begge volummodellene: C-Klasse og E-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn.

C 300de og E 300de blir betegnelsen på de to nye ladbare hybridene fra Mercedes. Under panseret finner vi en velkjent dieselmotor som yter 194 hk. Denne kobles sammen med en 90 kW elmotor, som betyr at modellene leverer godt over 300 hk.

Det er heller ingen overraskelse at dreiemomentet vil økes betydelig på grunn av bunndraget fra dieselmotoren. Totalt er det snakk om hele 700 Nm på den kommende hybriden. Det er akkurat like heftig som vi finner i verstingen AMG C 63 S!

Det enorme momentet skal i tillegg være tilgjengelig fra 1.400 omdreininger. Elmotoren står alene for 440 Nm.

C-Klasse er en av Mercedes sine absolutt viktigste modeller. Nå er det klart for en facelift, her er Exclusive-utgaven.

Nye G-wagen får brutalt med krefter - se bildene

Økt rekkevidde

I tillegg til å erstatte dagens bensinmotor med diesel, blir også batteripakken oppgradert.

En ny generasjon lithium-ion batterier leverer nå 13,5 kWh i motsetning til 8,7 på dagnes modeller.

Det betyr også økt elektrisk rekkevidde. Den er nå oppgitt til 50 kilometer, målt etter NEDC-standarden.

Mercedes skifter fra bensin til diesel på sin ladbare hybridløsning.

Ladekapasiteten er dessuten doblet fra 3,6 kW til 7,2. Det betyr i praksis at et tomt batteri kan lades fullt på 2 timer.

Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

Teknologi fra S-Klasse

Akkurat som før kan du velge mellom ulike kjøremoduser. Hybrid kombinerer diesel og elkraft, mens E-mode gir 100 prosent elektrisk fremdrift. Her er toppfarten begrenset til 140 km/t.

Videre får de nye modellene Eco Assist som først introduseres på S 560 e. Det innebærer at føreren mates med informasjon om både trafikkbildet og veien foran deg. På den måten skal bilen planlegge når det er smart å gå av gassen, for å kjøre mest mulig økonomisk.

For øvrig lanseres den helt nye drivlinjen sammen med facelift-utgaven av C-Klasse. Den henter flere elementer fra flaggskipet S-Klasse, blant annet et helt nytt ratt og siste versjon av førerassisterende systemer.

I tillegg får bilen en ny og større skjerm, samt heldigitale instrumenter.

På innsiden er nytt ratt, større skjerm og heldigitale instrumenter på plass.

Forsiktige endringer

På utsiden er ikke endringene like mange, men Exclusive-utgaven har fått ny grill og frontfanger. Det samme gjelder dersom du velger AMG-line. Her er den etter hvert velkjente diamantgrillen nå standard.

Nye lykter er på også plass, både foran og bak. Nå får du for første gang C-Klasse med Multibeam LED-lys, som tidligere er forbeholdt de større og dyrere modellene.

Nye Mercedes C-Klasse, inkludert den nye dieselhybriden, kommer til Norge på sensommeren. Priser er ikke klare enda.

Det skjer mye spennende på bilmessen i Geneve akkurat nå.

I tillegg til at nye modeller vises frem, har det også dukket opp et par oppsiktsvekkende nyheter.

Toyota forteller blant annet at de skal fase ut dieselbiler i Europa, allerede i år.

Samtidig har Mercedes nylig presentert en svært spennende nyhet. De skal nemlig satse fullt på dieselhybrid fremover!

Over 300 hk

I dag er det bensinmotorer kombinert med el som gjelder. Men allerede til sommeren er det klart for lansering av de splitter nye dieselhybridene, som i første omgang blir tilgjengelig på begge volummodellene: C-Klasse og E-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn.

C 300de og E 300de blir betegnelsen på de to nye ladbare hybridene fra Mercedes. Under panseret finner vi en velkjent dieselmotor som yter 194 hk. Denne kobles sammen med en 90 kW elmotor, som betyr at modellene leverer godt over 300 hk.

C-Klasse er en av Mercedes sine absolutt viktigste modeller. Nå er det klart for en facelift, her er Exclusive-utgaven.

Det er heller ingen overraskelse at dreiemomentet vil økes betydelig på grunn av bunndraget fra dieselmotoren. Totalt er det snakk om hele 700 Nm på den kommende hybriden. Det er akkurat like heftig som vi finner i verstingen AMG C 63 S!

Det enorme momentet skal i tillegg være tilgjengelig fra 1.400 omdreininger. Elmotoren står alene for 440 Nm.

Nye G-wagen får brutalt med krefter - se bildene

Økt rekkevidde

I tillegg til å erstatte dagens bensinmotor med diesel, blir også batteripakken oppgradert.

En ny generasjon lithium-ion batterier leverer nå 13,5 kWh i motsetning til 8,7 på dagnes modeller.

Mercedes skifter fra bensin til diesel på sin ladbare hybridløsning.

Det betyr også økt elektrisk rekkevidde. Den er nå oppgitt til 50 kilometer, målt etter NEDC-standarden.

Ladekapasiteten er dessuten doblet fra 3,6 kW til 7,2. Det betyr i praksis at et tomt batteri kan lades fullt på 2 timer.

Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

På innsiden er nytt ratt, større skjerm og heldigitale instrumenter på plass.

Annonse - biler til salgs

2014 suzuki

kr. 219.900,-

2017 suzuki

kr. 369.900,-

2012 nissan

kr. 149.000,-

Mercedes lager ekstra luksus-utgave av sin S-klasse

Teknologi fra S-Klasse

Akkurat som før kan du velge mellom ulike kjøremoduser. Hybrid kombinerer diesel og elkraft, mens E-mode gir 100 prosent elektrisk fremdrift. Her er toppfarten begrenset til 140 km/t.

Videre får de nye modellene Eco Assist som først introduseres på S 560 e. Det innebærer at føreren mates med informasjon om både trafikkbildet og veien foran deg. På den måten skal bilen planlegge når det er smart å gå av gassen, for å kjøre mest mulig økonomisk.

For øvrig lanseres den helt nye drivlinjen sammen med facelift-utgaven av C-Klasse. Den henter flere elementer fra flaggskipet S-Klasse, blant annet et helt nytt ratt og siste versjon av førerassisterende systemer.

I tillegg får bilen en ny og større skjerm, samt heldigitale instrumenter.

Her er helt nye E 300 de på plass i Geneve.

Forsiktige endringer

På utsiden er ikke endringene like mange, men Exclusive-utgaven har fått ny grill og frontfanger. Det samme gjelder dersom du velger AMG-line. Her er den etter hvert velkjente diamantgrillen nå standard.

Nye lykter er på også plass, både foran og bak. Nå får du for første gang C-Klasse med Multibeam LED-lys, som tidligere er forbeholdt de større og dyrere modellene.

Nye Mercedes C-Klasse, inkludert den nye dieselhybriden, kommer til Norge på sensommeren.

Priser er ikke klare enda, men under tar Broom-Vegard en nærmere titt på den i Geneve.

Les mer om nye C-Klasse facelift her

Her er helt nye E 300 de på plass i Geneve.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært