
Fremtidsbilen VW I.D. VIZZION er ikke langt unna

Bilen kjører seg selv og har super-rekkevidde.
Akkurat nå er det litt stille før elbil-stormen i bilmarkedet. I sommer får Tesla sin første reelle konkurrent, når Jaguar lanserer sin elektriske SUV I-Pace. Så kommer Audi med en bil i samme klasse mot slutten av året.
Og neste år ruller det inn en rekke nye elbiler.
En av dem som er i gang med en stor elektrisk satsing er Volkswagen. Selv beskriver de det som den største innovasjonsprosessen i selskapets historie. Vi har allerede fått se tre av disse bilene, nå har VW akkurat avduket den fjerde.
Helt ny familie
I.D. VIZZION heter den og er en fullstendig selvkjørende konseptbil med kunstig intelligens.
Fra 2020 kommer VW fortløpende til å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde under modellfamilien «I.D. Family».
Først ut var kompaktbilen I.D. i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ som tok publikum med storm. Tredje modell ut var I.D. CROZZ, som er en kompakt SUV.

Hippiebussen kommer tilbake – som elbil
Interaktiv lounge
Nå på bilutstillingen i Geneve presenterer Volkswagen altså det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien - den selvkjørende I.D. VIZZION.
VW presenterer den selv som fremtidens luksussedan. Her er det vanskelig å ikke tenke "Tesla Model S". Også det en stor og linjelekker, elektrisk sedan.
Volkswagen ser for seg at I.D. VIZZION vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien, interiøret blir beskrevet som en interaktiv lounge.

Jobbe eller se film
Kommunikasjon med I.D. VIZZION skjer via AR-teknologi (augmented reality). Bilens kommunikasjonsteknologi blir som en vert, en virtuell assistent med læringsfunksjon og som kan svare empatisk. Ideen er at I.D. VIZZION skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende (nivå 5) og blir som en privatsjåfør.
Den ”digitale sjåføren” tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.
Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer. Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

Rekkevidde på 665 kilometer
Apropos selvkjørende: Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025. Her går det unna!
Den 5.11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh. Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og sikrer god stabilitet og en ideell vektdistribusjon.
De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet. Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Til sammen utgjør gir de 225 kW systemeffekt.
I.D. VIZZION har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).S
Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil
Artikkelen ble først publisert på Broom.no.
