Bestilte polske bergingsbiler for å spare penger – det gikk ille for begge parter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen og politiet kom og stoppet bergingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På vinteren har Statens vegvesen litt ekstra fokus på kontroll av vogntog på norske veier. Heldigvis. For i disse kontrollene avdekkes det en rekke store og små mangler som går ut over trafikksikkerheten til både sjåførene og andre trafikanter.

I går hadde Statens vegvesen Utekontroll Hedmark en kontroll på Husum, der 61 tunge kjøretøy ble kontrollert. Det resulterte i 25 mangler, og hele 18 bruksforbud.

Vegvesenet fikk tips: Se hva de stoppet

Måtte stoppe ulovlig berging

Av de som fikk bruksforbud var det blant annet et vogntog som hadde meget dårlige bremser på tilhengeren. Tilhengeren ble avskiltet.

I tillegg ble to førere, en transportør og en avsender, ble anmeldt i gårsdagens kontroll.

Men det er likevel en helt annen episode som virkelig skiller seg ut. Statens vegvesen og politiet måtte nemlig ut og stoppe en ulovlig berging av et vogntog, i Engerdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen slo til – 30 fikk bruksforbud!

Syntes det var for dyrt

Et utenlandsk vogntog hadde kjørt av veien på Fv 26 og trengte berging. Firmaet kontaktet først et norsk bergingsselskap, som firmaet mente ble for dyrt. De bestilte derfor berging av et selskap tilhørende i Polen i stedet.

Hjelpen kom som bestilt til stedet – med to lastebiler.

Det det polske selskapet ikke visste, er at det kreves utdanning av personell som skal bedrive arbeid på eller ved veg i Norge.

Litaueren fikk bruksforbud, så kjørte han bare videre!

Her står den ene "bergingsbilen", som fikk bruksforbud av Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.
Her står den ene "bergingsbilen", som fikk bruksforbud av Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.

Bergingsbilene fikk bot

De ble nektet å utføre bergingen på norske vinterveier fordi de ikke hadde nødvendig kunnskap om hvordan de skulle utføre dette sikkert for andre, og for seg selv.

Dessuten hadde begge lastebilene fra Polen mangler, i forhold til dekk, kjetting og bombrikke. Dermed endte det i stedet med gebyrer på til sammen 24.000 kroner og bruksforbud på disse kjøretøyene.

Snakk om å spare seg til fant ...

Dette vogntoget manglet også noe veldig viktig ...

Denne saken ble først publisert i Broom.no