
Nå skal de kappe taket av denne bilen

VWs kompakte SUV går inn i en bitte liten bilklasse.
Volkswagen har stolte cabriolet-tradisjoner, der særlig to modeller har stått fram.
Først den klassiske Bobla, deretter Golf. De to har gitt mye cabriolet-moro i flere tiår.
Men cabriolet-salget er ikke hva det en gang var. Det har også Volkswagen fått merke. Som et resultat av det la de faktisk ned produksjonen av Golf cabriolet i 2016.
Én konkurrent
Når de nå har nye cabriolet-planer igjen er det ikke snakk om å gjenopplive den takløse utgaven av Golf. Nei, her går de nye og interessante veier.
VW har nemlig akkurat bekreftet at den nye crossoveren T-Roc skal komme som cabriolet, i 2020. De har også sendt ut det første skissebildet av bilen.
Dermed velger VW virkelig å gå nisjeveien med denne. Cabriolet basert på crossover/SUV er det ikke mange av. I praksis er det bare en eneste bil i denne klassen i dag: Nemlig Range Rover Evoque Convertible. Den har ikke akkurat blitt noen storselger så langt, men er en viktig imagebygger for Range Rover.
Les mer om den: Bilen du kanskje ikke vet at du har lyst på

Viktig trend
Det samme ønsker nok også VW at den nye cabriolet-utgaven skal bli. T-Roc er så langt en stor suksess for merket. VW skal ha inne hele 40.000 bestillinger på bilen som ble lansert sent i 2017.
Med det følger VW opp en av de store trendene i bilmarkedet. Stadig flere kjøper SUV og mange kunder ønsker seg også en mindre og mer kompakt bil enn de har hatt tidligere, uten å måtte gå på bekostning av kjøreegenskaper og utstyr.
Crossoverne henter mange yngre kunder, men også godt voksne som ikke lenger trenger veldig mye plass.
Les mer: Dette er bilklassen som vokser mest nå

Dropper ståltak
Volkswagen regner selv med at SUV-ene skal stå for 40 prosent av det totale salget deres i 2020. Samtidig som det skjer, satser de nå på flere nisjer. Den nye toppmodellen Arteon er et eksempel på det. T-Roc er med sitt sporty design en bil som skiller seg ut i klassen. Med cabrioletversjon på plass, skal de ta dette enda et skritt videre.
Selve taket blir etter den første skissen å dømme i stoff. Etter at nedfellbart ståltak var det store blant cabrioletene i flere år, har vi de siste årene sett en tydelig trend tilbake til stofftak. I hovedsak fordi det viser seg at kjøperne ønsker det, ettersom det gjør det mer tydelig at bilen er en cabriolet.
Her kan du lese testen av T-Roc: En av klassens tøffeste biler
Les også:
Derfor kan stor SUV være ekstra krevende på vinterføre
Kanskje er det nå du skal kjøpe drømme-SUVen
Denne saken ble først publisert i Broom.no