Meny

Hevder bil-gigant vil kutte ut alle dieselmotorer

Fiat Chrysler Automobiles skal ha planer om å kutte ut alle dieselmotorer i sine personbiler, og det skal skje kjapt. Foto: Scanpix
Fiat Chrysler Automobiles skal ha planer om å kutte ut alle dieselmotorer i sine personbiler, og det skal skje kjapt. Foto: Scanpix
...og det skal skje kjapt.

Dieselmotorene har vært under hardt press de siste årene. Volkswagens Dieselgate-skandale der de ble tatt for å bevisst ha jukset med utslippstallene fra dieselmotorene sine, har etter hvert gitt en skikkelig snøball-effekt.

Nybilkjøperne vender seg nå i stadig større grad bort fra dieselbilene. Det fører også til mye usikkerhet blant bilprodusentene, som er nødt til å tenke langsiktig når de skal investere i å utvikle ny motorteknologi.

Kollaps i etterspørselen

I forrige uke kom nyheten om at Porsche skal droppe diesel i alle modeller, bortsett fra SUV-en Cayenne. I seg selv er det kanskje ikke så dramatisk, ettersom Porsche fortsatt er å regne som et nisjemerke. Da vekker det mer oppsikt når Financial Times (bak betalingsmur) nå skriver at bilgiganten Fiat Chrysler Automobiles (FCA) har bestemt seg for å droppe dieselmotor i alle sine personbiler, fra 2022. FCA produserer flere millioner biler årlig.

Årsaken skal være "en kollaps i etterspørsel, og kraftig økende utviklingskostnader".

FCA ble til da Fiat tok over det amerikanske Chrysler-konsernet. Blant merkene deres er Jeep, Chrysler, Dodge, Fiat og Alfa Romeo.

Neste år skal alle biler fra Volvo ha en elmotor

SUV-en Stelvio fra Alfa Romeo er en svært viktig bil for FCA i det europeiske markedet.
SUV-en Stelvio fra Alfa Romeo er en svært viktig bil for FCA i det europeiske markedet.

Må prioritere stramt

FCA har markert seg med svært offensive planer for merkene sine, men de har også slitt med å innfri disse. Et av problemene er at de har mindre finansielle muskler enn de største konkurrentene.

FCA-sjef Sergio Marchionne har vært nesten oppsiktsvekkende frittalende når han flere ganger har fridd til konkurrentene og bedt om samarbeid rundt utvikling av nye bilmodeller. Men så langt har det ikke kommet noe ut av dette.

Det gjør igjen at FCA er tvunget til å prioritere stramt. Financial Times hevder at selskapet kommer til å kunngjøre at de kutter ut dieselmotorene, i forbindelse med framleggingen av en ny fireårs-plan, 1. juni i år.

Se hvem som har fått Norge beste garanti

Skummel spiral

Etterspørselen etter dieselbiler synker altså. Samtidig innfører myndighetene i stadig flere land restriksjoner som blant annet begrenser dieselbilenes mulighet til å kjøre inn i de store byene. Avgifter er også et effektivt virkemiddel her, enten det blir lagt på bruk eller at det rett og slett blir dyrere å eie en dieselbil, kontra andre biler.

Dieselmotorene får også stadig tøffere utslippskrav. Det bidrar til å gjøre det dyrere å utvikle nye motorer. I sum en spiral som naturligvis er skummel for bilprodusentene. De risikerer å investere store beløp, i noe bilkjøperne kanskje ikke etterspør når det ferdige produktet er ute på markedet.

Les også: Kundene rømmer fra dieselbilene, se hva vi kjøper i stedet

Denne saken ble først publisert hos Broom.no

Motor