Meny

En av Norges billigste biler blir ny

Toyota satser på et ganske utagerende design, med den karakteristiske X-en i fronten. Foto: Broom
Toyota satser på et ganske utagerende design, med den karakteristiske X-en i fronten. Foto: Broom
Denne skiller seg ut i klassen.

Bitte lille Toyota Aygo debuterte første gang i 2005.

Andre generasjon kom tilbake i 2014, og nå er det klart for en oppdatert utgave av bilen som bygges i et samarbeid mellom Toyota og PSA Peugeot Citroën, i Tsjekkia.

Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 ruller ut fra det samme samlebåndet ved denne fabrikken.

Med startpris rett under 150.000 kroner er Aygo en av de rimeligste nybilene du kan kjøpe i Norge. Så har da også dette blitt en populær bil i sin klasse.

X-form

Aygo skiller seg ut med et ganske utagerende design. Nykommeren har fått endringer både i fronten og hekken.

Den karakteristiske X-formen i fronten er fortsatt med, men er tonet litt ned. Nå er den lakkert i samme farge som resten av bilen. Lyktene er nye og har fått noe som skal minne om luftinntak under seg.

Også baklysene er nye, med en integrert lysdiode-stripe.

Hekken er også særpreget, her er det nå enderinger på lyktene.

Les også: Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil

Litt kjappere

Aygo har fortsatt ett motoralternativ: En 1-liters bensinmotor. Toyota-ingeniørene har finpusset litt på den, blant annet er effekten økt fra 69 til 72 hestekrefter. Noen racerbil er den ikke, men tiden fra 0-100 km/t er redusert litt, fra 14,2 til 13,8 sekunder.

Samtidig er drivstoff-forbruket senket litt. Tidligere var det offisielle snittforbruket på 0,41 liter/mil, nå er det på 0,39 liter/mil. Det er imponerende tall for en bensinmotor.

Innvendig skal det ikke være store endringer. Aygo er registrert for fire, bagasjerommet tar unna 168 liter.

(Artikkelen er først publisert i Broom)

Motor