Se – her debuterer et helt nytt bilmerke

SUV-en Ateca er først ut fra Cupra som nå er skilt ut som et eget merke fra Seat.
SUV-en Ateca er først ut fra Cupra som nå er skilt ut som et eget merke fra Seat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det også klart for comeback i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryktene har gått en stund og nå er det bekreftet: Spanske Seat skiller ut Cupra som et eget, frittstående merke. Ambisjonen er å bygge opp en merkevare basert på sporty design og kjøreegenskaper som matcher dette.

Først ut i satsingen er bilen du ser bilder av her: Cupra Ateca. Ateca kjenner vi fra før som en kompakt SUV fra Seat. I Cupra-versjonen har den fått en omfattende stylingpakke og en rekke endringer både utenpå og inni. Og ikke minst: Under panseret finner vi hele 300 hestekrefter!

Sju nye modeller

Seat har brukt Cupra-navnet på sine mer sporty modeller lenge, men nå tar de altså dette et godt stykke lengre. Seat-merkene er borte. Cupra skal i stor grad stå på egne bein, og bare et mindretall av Seats forhandlere skal få selge Cupra-modellene. Og det skal skje fra egne, dedikerte Cupra-avdelinger.

Stylingpakke og fire eksosrør bakerst forteller at dette er en sporty bil.
Stylingpakke og fire eksosrør bakerst forteller at dette er en sporty bil.

Ateca er altså først ute, men det skal ikke ta lang tid før den får selskap av flere. Planen er å introdusere hele sju Cupra-modeller, i løpet av de neste tre årene. I starten er det snakk om modifiserte utgaver av eksisterende Seat-modeller, men det blir heller ikke utelukket at Cupra etter hvert får helt egen-utviklede biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en skikkelig undervurdert bil

Skille seg fra mengden

Her er det fokus på sporty design og kjøreegenskaper. Det gjelder også en SUV som Cupra Ateca. Den er senket i forhold til Seat-opphavet, samtidig som understellet har fått en kraftig modifisering, for å gi strammere kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

5,4 sekunder på 0-100 km/t sier sitt om at dette ikke akkurat er noen standard familie-SUV.

Cupra skal også gi kundene sine gode muligheter for skreddersøm. Poenget er å tilby biler som skiller seg ut fra mengden – og som har en tydelig identitet.

Dette er en godbit i bruktmarkedet

Ikke norske forhandlere

Cupra-nyheten skjer nesten samtidig med at Seat gjør comeback i Norge. Merket har vært borte fra vårt marked siden 2006, men nå er det klart for ny satsing, i regi av Møller Mobility Group som også importerer VW, Audi og Skoda til Norge.

Slik ser det ut innvendig, Cupra-logoen er på plass på rattet.
Slik ser det ut innvendig, Cupra-logoen er på plass på rattet.

De har tro på at det skal være mulig å selge Seat igjen, med et modellutvalg som er langt mer attraktivt og konkurransedyktig enn da merket forsvant fra Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal det også satses nytt i forhold til både markedsføring og salg. Seat skal ikke ha egne forhandlere i Norge, bare enkelte showrooms. Kundene skal skreddersy og kjøpe bilene sine via nettet.

Spørsmål til Benny: – Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

Fire modeller til Norge

Seat er forresten opprinnelig en forkortelse for Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Seats historie skriver seg tilbake til tidlig 50-tall og Spania. Hovedkontoret ligger i Martorell, rett nordvest for Barcelona.

I 1990 ble merket overtatt av Volkswagen. Ibiza og Leon er to av Seats mest kjente modeller, og nylig ble SUV-en Ateca og kompaktmodellen Arona lansert. Disse fire er blant de modellene som snart vil importeres til Norge. Om Cupra-modellene også kommer til Norge, vet vi foreløpig ikke noe om.

Avslørt: Her er de på testkjøring i Norge

Se video: Ateca blir en interessant bil i det norske markedet

Denne saken ble først publisert på Broom.no.