Meny

Denne kan du lure naboen med

Den er en senket og har en rekke sorte detaljer, slik ser Skoda Superb ut i Sportline-utgave.
PRØVEKJØRT: En stasjonsvogn er Skodas raskeste.

Storbilen Superb har vært en suksess for Skoda i tre generasjoner. Stasjonsvognutgaven har knapt noen konkurrenter i kombinasjonen plass og pris. Her får du en diger stasjonsvogn med startpris på 375.000 kroner.

Det kan imidlertid også bli en god del dyrere. Som denne Superb-testbilen som har bensinmotor på 280 hestekrefter, firehjulstrekk og mye utstyr innabords.

Hva er nytt?

Interiøret er ikke helt på premium-nivå, men heller ikke langt unna.

Tidligere har vi testet denne Superben med mer nøktern motorisering. Men her har Skoda dratt på mye mer. Bilen har altså 280 hestekrefter. Sportline betyr utvendig og innvendig stylingpakke, dessuten har den sportsunderstell og er senket. De visuelle grepene fungerer godt: Bilen ser lav og litt sint ut. Den tøffeste Skodaen til nå?

Hva er styrker og svakheter her?

Superb er en av de største og smarteste stasjonsvognene på markedet. Her får du et hav av plass, i tillegg til god komfort og hyggelig prislapp. Prisen på testbilen kommer vi tilbake til, men i forhold til hva du får for pengene, er den ikke avskrekkende.

Alle de gode Superb-kvaliteten er på plass i testbilen. I tillegg har den altså solid kraftoverskudd. 0-100 km/t går unna på 5,8 sekunder, i en stasjonsvogn med bagasjerom på 660 liter!

Designet er tøft og sporty. Vi får litt assosiasjoner til konsernbror Audi A6 Avant. Prøv å utstyre den med tilsvarende motor og utstyr, da snakker vi en helt annen verden prismessig!

En liten detalj som viser hvordan Skoda holder kostnadene nede. Denne cruisekontroll-hendelen husker vi fra VW-produkter mange år tilbake i tid.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Så var det prisen, ja. Med 280 hestekrefter, 4x4, utmerket DSG-girkasse og i Sportline-utgave, starter testbilen på 597.100 kroner. Med en solid liste over ekstrautstyr, ender vi til slutt på 666.600 kroner.

Isolert sett er nok det for mange altfor mye penger for en stasjonsvogn fra Skoda. Men du skal slite hardt med å finne en konkurrent som tilbyr denne pakken til tilsvarende pris. I praksis er dette veldig mye bil for pengene.

Hvem er konkurrentene?

De store stasjonsvognene har tapt mye salg til SUV-ene de siste årene. De som tross alt klarer seg best, er VW Passat (særlig i ladbar utgave) og Superb-lillebror Skoda Octavia.

Størrelsesmessig konkurrerer Superb også med biler som Mercedes E-klasse , Volvo V90 og Audi A6. Det er kanskje ikke mange potensielle kjøpere som tenker slik, men i praksis ypper faktisk testbilen seg litt mot premiumkonkurrentene.

Vil naboen bli imponert?

Skoda har i mange år vært et av de fremste anti-snobbe-merkene. Det gjelder fortsatt og det er neppe mange i nabolaget som vil tenke at du har brukt nesten 700.000 kroner på bil når du kommer med denne.

Men samtidig skiller testbilen seg ut. Sportline-pakken sitter som et skudd og underbygger at dette ikke er noen helt vanlig Skoda.

Kodiaq er Skodas første SUV, les hvorfor den imponerer oss

Broom mener:

Skoda leverer alltid mye bil for pengene, men det er ikke til å komme fra at mange av modellene deres også er dørgende kjedelige. Det er ikke mye som appellerer til de som har en interesse for bil, ut over at den skal frakte familien fra A til B.

Men denne testbilen viser absolutt at de kan når de vil. Med så mye motor blir Superb en morsom og involverende bil å kjøre. Flere kjøremodus er på plass. Forskjellen mellom "Sport" og "Comfort" er gledelig stor (på enkelte konkurrenter merker du knapt forskjell, da er det ikke mye poeng i dette).

Interiøret er ikke på premium-nivå, men det er mer eksklusivt enn de fleste folkelige konkurrentene. Vi får litt flashback til Audi A6 to generasjoner tilbake. Det er ikke nødvendigvis noen dårlig målestokk.

SKODA SUPERB

Modell: 2,0 TSI Sportline 4x4 Aut Motor: 2-liter bensin Effekt: 280 hk / 350 Nm 0-100 km/t: 5,8 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,73 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,85 - 1,86 - 1,47 meter Vekt: 1.575 kg Bagasjerom: 660/1.9505 liter Pris: 597.100 kroner

Hva mener eierne?

Hele 44 eiere av Skoda Superb har lagt inn sin vurdering av bilen i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva de mener:

Visste du at:

– Superb er en bil med røtter langt tilbake i tid. Første Skoda Superb ble nemlig produsert mellom 1934 og 1949.

– Første "nye" Superb kom tilbake i 2001. Den generasjonen ble ikke solgt som stasjonsvogn.

– Testbilen er faktisk den raskeste Skodaen du kan kjøpe i dag.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært